یکشنبه ۱ شهریور ۱۳۸۸ - ۱۷:۴۳
۰ نفر

گروه اجتماعی: پس از آنکه معاون وزیر علوم از اعطای مدرک لیسانس دوم به فارغ‌التحصیلان خبر داد،اعلام شد که دوره تحصیلی لیسانس کاهش می‌یابد و سال تحصیلی نیز 3 ترمی می‌شود.

مدیرکل دفتر نظارت وزارت علوم درباره کاهش دوره تحصیلی کارشناسی به ایسنا گفت: 4 روش در این باره مطرح است، حذف برخی دروس عمومی و اختیاری، کاهش سقف واحدها، ارائه برخی دروس به شکل مجازی و 3 ترمی شدن سال تحصیلی.  رضا عامری با اشاره به لزوم تحول در شیوه‌های پذیرش دانشجو و تجدید نظر در شیوه‌های آموزشی دانشگاه‌ها اظهار داشت: با توجه به اینکه دوره کارشناسی در ایران نسبت به سایر کشورها طولانی‌تر است، می‌خواهیم این دوره را حداقل یک نیمسال، کاهش دهیم.

حذف برخی از دروس

وی ساده‌ترین شیوه برای کاهش دوره لیسانس را کم کردن واحدهای درسی بیان کرد؛  زیرا می‌توان با حذف برخی از دروس اختیاری، عمومی و یا پایه، تعداد واحدها را کاهش داد.

کاهش سقف واحدهای درسی

عامری، همچنین کاهش سقف واحدهای درسی در برخی از دروس را یکی دیگر از طرح‌ها در این زمینه دانست و گفت:  دروس 3 یا 4 واحدی به 2 یا 3 واحد درسی کاهش می‌یابد.

ارائه دروس به شیوه مجازی

به گفته مدیر‌کل دفتر نظارت، ‌بر اساس یکی دیگر از طرح‌ها ، دانشجویان برخی از واحدها را به صورت غیر‌حضوری پاس می‌کنند. بر این اساس هر دانشجو می‌تواند حداقل تا30 واحد را به صورت غیر‌حضوری بگذراند.

3 ترمی شدن سال تحصیلی

عامری آخرین روش را 3 ترمی شدن سال تحصیلی با بررسی کارشناسی در تقویم تحصیلی دانشگاه‌ها بیان کرد. به گفته وی، براساس این روش به جای اینکه 2 ترم تحصیلی در هر سال برگزار شود، این دو ترم به 3 ترم تحصیلی افزایش یابد و در هر ترم حدود 15 یا 16 واحد گذرانده شود.

با اجرای این روش، در مجموع هر سال 45 واحد ارائه خواهد شد، این در حالی‌است که در حالت معمولی، در سال 2 ترم تحصیلی برگزار می‌شود و دانشجویان نیز حدود 38 یا 36 واحد می‌گذرانند.

وی افزود:  روش فوق به عنوان نمونه سال تحصیلی از 15 تا 20 شهریور آغاز می‌شود و هر ترم 10 تا 12 هفته طول می‌کشد و فرجه هر نیمسال تحصیلی 7 یا 8 روز خواهد بود.

عامری‌ خاطر نشان کرد: با توجه به اینکه از نیم سال دوم تحصیلی دانشگاه‌ها بهره‌وری به صورت کافی انجام نمی‌گیرد؛ بنابراین با اجرای 3 ترم تحصیلی در یکسال می‌توان از فرصت‌هایی که دانشجویان در دانشگاه‌ها حضور نمی‌یابند استفاده بهینه‌تری انجام داد.

مدیر کل برنامه‌ریزی‌ و ارزیابی وزارت علوم، در پایان گفت: قابل ذکر است که روش‌های ذکر شده می‌تواند به صورت تلفیقی نیز مورد استفاده قرار گیرد.

کد خبر 88479

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آموزش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز