همشهری آنلاین: در حالی که طبق آمار حدود 55 درصد واجدین شرایط در انتخابات افغانستان شرکت کردند، هر دو نامزد اصلی انتخابات مدعی پیروزی در آن هستند.

 به گزارش خبرگزاری مهر، داوود نجفی معاون رئیس کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان با اشاره به حضور 55 درصدی مردم در انتخابات اعلام کرد که برخلاف شایعات هنوز نتایج قطعی معلوم نیست.

نجفی در گفتگو با ترند گفت: اگر چه شمارش آرای انتخاباتی ریاست جمهوری در ولایات انجام شده، لیکن برای تائید باید صندوقها به کمیسیون مستقل انتخابات آورده شوند و هنوز برای هیچ کس نتیجه نهایی معلوم نیست.

این اظهارات در حالی است که "فاضل سانچاراکی" سخنگوی ستاد انتخاباتی عبدالله عبدالله مهمترین رقیب انتخاباتی حامد کرزای از بیش از 50 مورد تخلف آشکار در پروسه انتخابات در افغانستان خبر داد و "دین محمد" رئیس ستاد انتخاباتی کرزای نیز رئیس دولت را با کسب رای اکثریت مردم پیروز انتخابات نامید.

داوود نجفی نیز با ارزیابی مثبت از حضور مردم در انتخابات شوراهای ولایتی و ریاست جمهوری که بصورت همزمان برگزار شد، افزود: حدود 55-50 درصد از افراد واجد شرایط رای در انتخابات شرکت کرده اند و به گفته او انتخابات به مرحله دوم کشیده نخواهد شد.

نجفی با رد ادعای تقلب اضافه کرد: در رابطه با تخلفات انتخاباتی شکایاتی به ما رسیده است. ما بررسیهایی را در این قبال انجام می دهیم.

سنچارکی نیز در این باره گفت:انتخابات ریاست جمهوری در افغانستان در شرایط آرامی برگزار می‌گردد و شرکت مردم قانع کننده است. ولی بیش از 50 مورد تخلف معین نموده‌ایم.

وی می گوید: در برخی از مناطق رای گیری نیروهای دولتی بوسیله "تهدید و تطمیع" مردم را مجبور به رای دادن به کرزای می‌نمودند. به ما اطلاع داده اند که در برخی از منطقه‌ها برگه‌های رای گیری را خیلی دیر توزیع کرده‌اند. ما در مناطق یاد شده انتظار رای دادن 90 درصد مردم به عبدالله را داشتیم. علاوه بر این بعضی از منطقه‌ها خیلی دیر از وقت مقرر آغاز به رای گیری نموده است. به همین خاطر ما بخشی از رای طرفدارانمان را از دست دادیم.

سنچارکی در ادامه یاد آور شد: ستاد انتخاباتی عبدالله از کمیسیون انتخابات خواستار ارائه 29 هزار کارت شناسایی به ناظران انتخابات خود شده بودند اما نیمی کارتهای شناسایی صادر نشده است و در بعضی از مناطق انتخاباتی به حضور ناظر ستاد انتخاباتی عبدالله اجازه حضور نداده‌اند.

وی اظهار داشته است: به برخی از منطقه‌های رای‌گیری صندوقهای رای با عدم حضور نمایندگان ما آورده شده است. در 14 شهر ایالت غزنی این حادثه روی داده است.

انتخابات ریاست جمهوری افغانستان روز پجشنبه صورت گرفت و از بین 17 میلیون نفر شهروند واجد شرایط 55 درصد از آنها در پای صندوق ها حاضر شدند و آرا خود را به 31 نامزد ریاست جمهوری و همچنین برای انتخاب 420 عضو شورای ولایتی از بین 3196 نامزد احراز این پست، به صندوق ها ریختند.

این دومین انتخابات ریاست جمهوری و سومین انتخابات عمومی در افغانستان از زمان سرنگونی طالبان به دست نیروهای آمریکایی در سال 2001 در این کشور به شمار می‌رود.

کد خبر 88473

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز