یکشنبه ۱ شهریور ۱۳۸۸ - ۱۰:۴۶
۰ نفر

ترجمه سپیده حسینعلی عراقی: آیا می‌دانستید که تنهایی برای سلامتی مضر است.

زمانی که تنها هستید افکار مختلفی به‌خصوص افکار منفی به ذهنتان هجوم می‌آورند. این افکار به روح و روانتان نفوذ می‌کنند و بعد روی جسمتان تاثیر می‌گذارند. چه بسا ممکن است گاه افرادی نیز در اطرافتان باشند ولی به‌دلیل روابط سرد و درک نکردن یکدیگر، باز هم احساس تنهایی کنید.

در هر حال، احساس تنهایی استرس را افزایش داده و موجب تپش قلب، بی‌قراری، فشار خون بالا و بیماری‌هایی که از روح و روان انسان نشأت می‌گیرند، می‌شود و بر عکس، با هم بودن و ابراز عشق و توجه به انسان نیرو می‌دهد و او را در برابر بیماری‌ها مقاوم می‌کند. این موضوع در مورد افراد سا‌لمندی که همسران خود را از دست داده و در تنهایی به‌سر می‌برند بیشتر صدق می‌کند چون در این سنین به‌دلیل ضعف قوای جسمانی‌، ترس از پیری، تنهایی و حتی ترس از مرگ‌، انسان بیشتر نیازمند عشق و توجه است اما متأسفانه گاه این نیاز نادیده گرفته می‌شود.

از اینکه هنوز مجرد مانده‌اید، مدتی است که بیوه شده‌اید و یا اینکه بعد از سال‌ها زندگی مشترک از همسرتان جدا شده‌اید، تحت فشار ناشی از تنهایی هستید. با توجه به سن و سال‌تان و زندگی‌ای که پشت سر گذاشته‌اید، به‌خود می‌گویید که دیگر نمی‌توانید زندگی مشترک همراه با عشق را تجربه کنید!

اشتباه نکنید! عشق قاعده خاص و یا محدودیت سنی ندارد. خواهید دید که دوباره می‌توانید در دوره بازنشستگی و سنین پیری به خوشبختی دست یابید!
یکی از دوستانتان در سن 65‌سالگی ازدواج مجددش را به شما خبر می‌دهد! چرا از شنیدن چنین خبری آن‌قدر متعجب می‌شوید؟ به خوبی می‌دانید که عشق سن و سال نمی‌شناسد. آیا خود شما هم حق ندارید تا روزی که زنده هستید از زندگی لذت ببرید؟ تعصبات کهنه‌ای چون «‌دیگه از سن و سال تو گذشته» را دور بریزید‌! برای آنکه متقاعد شوید، تنها کافی است نگاهی به دور و برتان بیندازید تا ببینید چند نفر از زنان و مردان در سنین بازنشستگی تشکیل خانواده داده‌اند.

به فکر خودتان باشید!

امروزه با افزایش طول عمر‌، بعد از سپری کردن سال‌ها کار و تلاش‌، اوقات بیشتری پیش رو دارید؛ اوقاتی که صرف تفریح و سرگرمی، سفر، دوست‌یابی‌، پرداختن به علایق و همچنین دیدارهای عاشقانه می‌شوند، بنابراین هیچ دلیلی وجود ندارد که اجازه دهید از پا افتاده و ناتوان شوید! بر عکس، برای آنکه از نظر عاطفی شکوفا شوید‌، از اوقات فراغت، تجربه و آزادی‌ای که در دوران بازنشستگی برخوردار می‌شوید، بهره ببرید.

هم‌اکنون که فرزندانتان سر خانه و زندگی خودشان رفته‌اند و نوه‌هایتان بزرگ شده‌اند وقت آن رسیده که به فکر خودتان باشید. برخی از سالخوردگان بعد از به انجام رساندن وظایف پدر و مادری و فرستادن فرزندان به خانه بخت ،خواهان آنند تا شور و حال دوران جوانی را دوباره با همسران خودشان از سر گیرند، در حالی‌که برخی دیگر بعد از سر و سامان دادن فرزندان‌، حاضر به ادامه زندگی با همسرانشان نبوده و از این فرصت برای جدایی از همسر و آغاز یک زندگی جدید مشترک همراه با عشق، استفاده می‌کنند؛ چیزی که گاه از مدت‌ها پیش در انتظارش بودند.

لذتی متفاوت

با تمام این تعاریف، زمانی که افراد دیگر جوان نیستند کجا می‌توانند یکدیگر را ملاقات کنند؟ این دیدار‌ها در سفر‌، مکان‌های تفریحی و گاه حتی هنگام گردهمایی‌هایی که در انجمن‌ها‌ صورت می‌گیرد، امکان پذیر است. بعد از آن، برقراری ارتباط با خود شماست. اکثر سالخوردگان قبل از هر چیز در زندگی زناشویی در پی همدلی، همراهی و گوشی شنوا هستند. اما در سن 70‌سالگی از هر 10‌نفر تنها 6 زن و 7 مرد به روابط زناشویی ادامه می‌دهند.

در این سنین لذت محبت نسبت به دوران دیگر متفاوت است. در این دوران مهر و محبت بیشتر بوده و ناز و نوازش‌ها عمیق‌تر هستند. البته «عشق‌های دوران پیری» اغلب موجب برانگیختن احساس مخالفت در خانواده‌ها شده و فرزندان حاضر نیستند این بخش از زندگی والدینشان را بپذیرند. اما با وجود این مخالفت‌ها‌، در نهایت فرزندانتان باید بپذیرند که شما حتی در سن 75‌سالگی زندگیتان را از نو خواهید ساخت. آیا این خواسته‌ای غیرطبیعی است که می‌خواهید عشق و توجه، شما را احاطه کند‌؟

از لحظات و تجربیات‌تان بهره‌مند شوید

درست است که در سنین پیری ضعیف‌تر و آسیب‌پذیرتر شده، بیماری‌های متعددی به سراغتان می‌آید و خستگی بر شما چیره می‌شود... اما این بدان معنا نیست که دست از خودتان بکشید و از خوشبختی روی برگردانید. عشق به انسان پر و بال می‌دهد‌، با عشق، تولدی دوباره را تجربه می‌کنید و جوانی را از سر می‌گیرید. فراموش نکنید که در این سنین از تجربه و پختگی‌ای که در اثر گذران عمر به دست آمده و از لطافت و شور و شوقی که عشق جدید به همراه دارد، برخوردار می‌شوید. آیا چیزی بهتر از این وجود دارد که در کنار فردی که دوستش‌ دارید دوران پیری را سپری کنید؟

 Doctissimo.fr

کد خبر 88445

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مهارت‌های زندگی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز