همشهری آنلاین: استاد محمدتقی مروت پس از 30 سال دوری از وطن به ایران بازگشت

سیدمحسن موسوی‌بلده شاگرد برجسته این استاد قرآنی شرح دیدار با استاد خود را با مخاطبان ایکنا در میان می‌گذارد.

به گزارش خبرگزاری قرآنی ایران (ایکنا)، استاد محمدتقی مروت پس از 30 سال دوری از وطن، صبح روز جمعه مورخ 23/5/88 با استقبال گرم اساتید قرآنی به ایران بازگشت.

در این استقبال پرشور، اساتید مشهور قرآن ‌کریم جمهوری اسلامی ایران که اکثراً از شاگردان و دوستان صمیمی و قدیمی استاد مروت بودند به استقبال ایشان رفتند که در این میان می‌توان به اساتیدی چون موسوی‌بلده، فروزان، مستفید، حاجی‌شریف، احمد ابوالقاسمی، پورزرگری، عباسی، خرمیان، بادپا و... اشاره کرد.

در این میان خبرنگار ایکنا گفت‌و‌گویی با سیدمحسن موسوی‌بلده شاگرد برجسته استاد مروت درباره ورود این استاد پیشکسوت انجام داده است:

موسوی‌بلده در ابتدای این گفت‌و‌گو و در پاسخ به این سوال که از کجا و چگونه از ورود استاد مروت به ایران مطلع شدید، گفت: حدود دو هفته قبل از ورود استاد مروت به ایران، مصاحبه مسقیم ایشان با رادیو قرآن را گوش می‌دادم که در بخش‌هایی از سخنان خود به این موضوع اشاره کردند که قرار است به تهران بیایند و اظهار می‌کردند که بعد از این همه مدت قصد دارم به وطن خودم برگردم و در همین جا بمیرم و دیگر این‌که قصد دارند خدمت مقام معظم رهبری(مد ظله‌العالی) برسند.

وی ادامه داد: من بعد از اطلاع از این موضوع با خود استاد تماس گرفتم، سپس تا جایی که توانستم به دوستان از طریق پیامک اطلاع دادم و یک هیئت استقبال هم در موسسه قرآنی احسن‌الحدیث تشکیل دادیم و از این طریق بسیاری از دوستان قرآنی و شاگردان استاد مروت در فرودگاه بین‌المللی امام خمینی(ره) جمع شدند.

موسوی‌بلده با شرح اتفاقات رخ داده در فرودگاه، تصریح کرد: به واسطه همکاری بسیار خوبی که کادر حراست و روابط عمومی فرودگاه داشتند از طریق پاویون به استقبال استاد مروت رفتیم و این درحالی بود که تعداد زیادی از استادان قرآنی و شاگردان در محل حضور داشتند و انتظار ورود استاد مروت را بعد از 30 سال به وطن اسلامی می‌کشیدند.

این شاگرد برجسته استاد مروت اظهار کرد: مدت‌ها در پاویون منتظر استاد بودیم و در حالی که تقریبأ همه مسافران هواپیما را ترک کرده بودند اما خبری از استاد مروت نبود تا این‌که تعدادی از کادر فرودگاه به نزدیکی هواپیما رفتند و متوجه شدند که استاد مروت با حالتی بهت‌زده و هیجانی به همراه همسر خود ایستاده‌اند و به سبب ناراحتی قلبی که دارند و هیجان ناشی از بازگشت به وطن بعد از 30 سال، قادر به حرکت نیست.

وی یادآور شد: از آن‌جائیکه استاد مروت مریض‌ احوال هستند ایشان را با استفاده از صندلی چرخ‌دار منتقل کردند و همه دوستان و شاگردان به استقبال آمدند و معرفی انجام شد، تعدادی از اعضای خانواده استاد هم به استقبال آمده بودند که در مجموع حدود یک ساعت در همان فرودگاه مراسم استقبال و خاطره‌گویی و گرفتن عکس یادگاری انجام شد.

موسوی‌بلده در پاسخ به سوال خبرنگار ایکنا درباره وضعیت سلامت استاد مروت توضیح داد: در روز ورود استاد به ایران ایشان وضع روحی و جسمی مساعدی نداشتند ولی به مرور وضعیت بهتر شد و طبق آخرین تماس‌هایی که من با ایشان داشتم، حال خوبی دارند و در منزل خواهر خود اقامت کرده‌اند.

استاد محمدتقی مروت کیست؟

یادآوری می‌شود، استاد مروت در سال 1323 در تهران به دنیا آمد و زیر نظر استاد مرحوم ملامحمد باقرفانی کسب علم نمود. اهم فعالیت‌های قرآنی استاد را می‌توان، کسب رتبه اول مسابقات بین‌المللی قرآن‌ کریم کشور مالزی در سال 1352، برگزاری دوره‌های آموزشی قرآن ‌کریم، از پایه‌گذاران تلاوت قرآن ‌کریم به‌صورت اصولی و صحیح در ایران، مبتکر شیوه هم‌خوانی و جمع‌خوانی قرآن در جلسات آموزش قرآن‌ کریم (قبل از انقلاب اسلامی)، آموزش و تربیت بسیاری از قاریان و داوران بین‌المللی قرآن‌ کریم نام برد.

این استاد پیشکسوت در سال 1354 جهت کسب و ارتقاء معلومات قرآنی به کشور مصر سفر می‌کند، که در این کشور از محضر اساتیدی چون مصطفی اسماعیل، عبدالباسط، علی‌البناء، ‌خلیل‌الحصری، عبدالعزیز علی الفرج، عامر السید عثمان، احمد الرزیقی و شیخ فتح الباب قندیل بهره می‌جوید.

اهم فعالیت‌های استاد مروت در مصر را می‌توان حضور مستمر در محافل و مجالس قرائت قرآن‌ کریم در شهرهای مختلف کشور مصر و بهره‌مندی از تلاوت اساتید و قاریان برجسته اسلام، اجرای برنامه‌های قرآنی در محافل و جلسات متعدد مصر، تلاوت قرآن ‌کریم در مراسم ترحیم استاد شیخ مصطفی اسماعیل و استاد سید النقشبندی، (که به اصرار و پیشنهاد استاد محمود علی‌البناء، این‌کار صورت می‌گیرد)، نشر و ترویج فرهنگ تشیع در جامعه قراء مصری و... را نام برد.

این استاد بین‌‌المللی قرآن ‌کریم در سال 1359 به کشور کانادا سفر می‌کند و در آن کشور با حضور در جلسات قرآن ‌‌کریم، اجرای برنامه در مناسبت‌های مختلف و جذب علاقه‌مندان به قرآن ‌کریم و مفاهیم متعالی آن، برگزاری دوره‌های آموزش قرآن‌ کریم (تجوید، صوت و لحن) در مساجد و مراکز قرآنی شهر تورنتو فعالیت مستمر و مثمرثمری داشته است.

از آثار و تألیفات استاد مروت می‌‌توان، آموزش تجوید به زبان انگلیسی (بیش از 500 صفحه) برای اولین بار در جهان تشیع را نام برد. 

کد خبر 88309

پر بیننده‌ترین اخبار دین و اندیشه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز