دوشنبه ۱۹ مرداد ۱۳۸۸ - ۰۴:۴۷
۰ نفر

محمدرضا منصوریان: روز نخست پیکارهای کشتی آزاد جوانان جهان در شهر آنکارای ترکیه با موفقیت کشتی‌گیران ایرانی همراه بود.

با انجام مبارزه‌های 4 وزن 50، 60، 74 و 96 کیلوگرم سهم 4 نماینده کشورمان دو مدال طلا و یک برنز بود. سعید توکل در وزن 74 و عرفان امیری در وزن 96 کیلوگرم مدال طلا را به دست آوردند و جلیل لشنی هم در وزن 60 کیلوگرم صاحب مدال برنز شد.

سعید اسماعیلی گنجی نیز کشتی‌گیر 50 کیلویی تیم ایران بود که مغلوب نورسلطان نایرابیکوف کشتی‌گیر قزاقستانی شد و با توجه به شکست این کشتی‌گیر در دور سوم، گنجی از دور مسابقات کنار رفت.

کسب دو مدال طلای توکل و امیری برای تیم ایران در شرایطی به دست آمد که دو نماینده شایسته ما مقتدرانه در جدول مسابقات پیش رفتند و حریفان روسی خود را نیز مغلوب کردند و بر این گمانه برخی کارشناسان کشتی که کشتی‌گیران روسی را مقابل مردان ما شکست‌ناپذیر می‌دانند خط بطلان کشیدند.

کشتی روسیه به دلیل پیشینه و زیرساخت‌های لازم که از دوران اتحاد جماهیر شوروی سابق برایش به یادگار مانده است همچنان یکی از بهترین‌های جهان است، اما  امروز نسل تازه کشتی ایران چندین بار این معادله را بر هم زده‌اند. همان‌طور که در کشتی فرنگی جوانان جهان هم ملی‌پوشان ایرانی در همین شهر آنکارا در جریان برگزاری رقابت‌ها 3 نماینده روسیه را شکست دادند و قدرت خود و کشتی ایران را به خوبی به رخ روس‌ها کشیدند.

توکل انتقام گرفت

سعید توکل کشتی‌گیر 74 کیلویی تیم ایران در حالی صاحب مدال طلای جهان در این وزن شد که کسب آن برای این کشتی‌گیر مفهوم ویژه‌ای داشت. توکل در جریان این مسابقات ابتدا رامان سلطان‌اوف از بلاروس را شکست داد و سپس در دور بعد آندری ناگورنی از اوکراین را مغلوب کرد.

در دور بعد کشتی‌گیر ایتالیایی را به راحتی برد و برای آنکه به دیدار فینال برسد لی‌سئوک از کره‌جنوبی را ضربه فنی کرد. حریف توکل در فینال ماگومد زوبیروف روس، همان کشتی‌گیری بود که سال قبل کشتی‌گیر خوب کشورمان را در فینال همین مسابقات شکست داده بود. توکل این بار مصمم‌تر از قبل توانست این کشتی‌گیر قدرتمند روسیه را شکست داده و قهرمان جهان شود. او در تایم اول 4بر 3 نتیجه را واگذار کرد اما در تایم‌های دوم و سوم به ترتیب  3بر2 و یک بر صفر برنده شد.

طلای امیری با عبور از 2 روس

عرفان امیری ملی‌پوش کرمانشاهی وزن 96 کیلوگرم تیم ایران دومین چهره طلایی کشتی ایران در روز اول مسابقه‌های جوانان جهان بود. امیری بعد از استراحت در دور نخست، در دور دوم لوکمان عیسی اوف از قرقیزستان را پشت‌سر گذاشت.

در دور سوم نیز بر الکساندر رومانوف از مولداوی غلبه کرد و در دیدار سرگروهی بعد از آنکه کشتی قدرتمندانه‌ای با ولادیسلاو باتیشف از روسیه گرفت این حریف سرشناس خود را هم مغلوب کرد و به فینال رسید. امیری در کشتی آخر نیز طی دو تایم و با نتایج  4 برصفر و2بر صفر برابر جمال‌الدین ماگومدوف از آذربایجان به برتری رسید و صاحب مدال طلا شد. این کشتی‌گیر هم اهل روسیه است که در مسابقات جوانان جهان با پیراهن تیم جمهوری آذربایجان شرکت کرده بود.

لشنی برنز گرفت

در وزن 60 کیلوگرم جلیل لشنی در دور اول زولت فانسالی از اوکراین را مغلوب کرد. در دور دوم مورتاز گوسادزه از گرجستان را شکست داد. در دور سوم کوتارو تاناکا از ژاپن را برد اما در دیدار برای رسیدن به فینال مقابل تیمور تسابلوف از روسیه کشتی را واگذار کرد و راهی دیدار رده‌بندی شد.

لشنی در کشتی آخر خود برابر آرسن یدیهاروف از اوکراین در 3 تایم به برتری رسید و به مدال برنز دست یافت.

در پایان مبارزات روز اول احمدبیک از ترکیه در فینال وزن 50 کیلوگرم رستم آمپار از روسیه را شکست داد و قهرمان شد. در فینال وزن 60 کیلوگرم تیمور تسابلوف از روسیه برابر آقاحسن مصطفی‌یف از جمهوری آذربایجان به برتری رسید و مدال طلا گرفت و در فینال اوزان 74 و 96 کیلوگرم نیز همان‌گونه که اشاره شد مدال‌های طلا به تیم ایران رسید.

کد خبر 87445

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز