شنبه ۱۷ مرداد ۱۳۸۸ - ۰۵:۴۵
۰ نفر

همشهری آنلاین: روز جمعه (16 مرداد) چهل و هفتمین دوره از رقابت‌های لیگ دسته اول فوتبال آلمان، بوندس‌لیگا آغاز ‌شد.

در این فصل نیز این پرسش مطرح است که آیا باشگاه بایرن مونیخ قهرمان بوندس‌لیگا خواهد شد یا دست خالی صحنه را ترک خواهد کرد؟

تعطیلات تابستان دوره استراحت است و لیگ دسته اول فوتبال آلمان نیز از این قاعده مستثنی نیست. حال اما انتظار دوستداران فوتبال در آلمان و علاقمندان به بوندس‌لیگا در سراسر جهان به پایان رسیده و در روز جمعه (16 مرداد) سوت آغاز چهل و هفتمین دوره از مسابقات باشگاه‌های آلمان با برگزاری دیداری جذاب بین دو تیم وولفسبورگ و اشتوتگارت به صدا درآمد.

شماری از مربیان و کارشناسان، از جمله فلیکس ماگات سرمربی سرشناس آلمانی، لیگ دسته اول فوتبال آلمان را جذاب‌ترین لیگ اروپا می‌دانند، چرا که در آن برخلاف لیگ‌های دیگر چون انگلیس، ایتالیا و اسپانیا تنها سه چهار تیم نیستند که شانس کسب عنوان قهرمانی دارند. در سال‌های گذشته تیم‌هایی عنوان قهرمانی بوندس‌لیگا را از آن خود کرده‌اند که در آغاز فصل به هیچ وجه در صف مدعیان کسب عنوان قرار نداشته‌اند. نتیجه فصل پیشین نیز شاهدی است بر این مدعا.

وولفسبورگ و وظیفه سنگین دفاع از قهرمانی

وولفسبورگ که در فصل گذشته در کمال ناباوری کارشناسان و دوستداران فوتبال، رقبای پرقدرت خود را پشت سر گذاشت و بر تخت قهرمانی بوندس‌لیگا تکیه زد، در فصل جدید همچنان از وجود مهره‌های کلیدی خود از جمله گرافیته و جکو بهره خواهد برد، اگر چه سکان هدایت این تیم اکنون نه در دست فلیکس ماگات سرمربی وولفسوبورگ در فصل پیش، که در دست آرمین فه خواهد بود. 

آرمین فه که از مربیان جدی و موفق آلمان محسوب می‌شود، یک بار به همراه تیم جوان اشتوتگارت موفق به کسب عنوان قهرمانی بوندس‌لیگا شده و از این رو از تجربه‌های لازم برای هدایت تیم وولفسبورگ در فصل جدید برخوردار است.

تیم اشتوتگارت اگر چه مهاجم پرقدرت خود، ماریو گومز را به بایرن مونیخ فروخته، اما به موقع توانسته است، مهره‌های لازم را برای تقویت تیم به خدمت گیرد، از جمله آلکساندر هلب، هافبک ۲۸ ساله بارسلونا که در گذشته نیز چندین سال در اشتوتگارت توپ می‌زد و در این فصل به عنوان بازیکن قرضی از بارسلونا به اشتوتگارت آمده است. 

هلب که در تیم ملی بلاروس نیز بازی می‌کند، بازیکنی فوق‌العاده تکنینی محسوب می‌شود و بدون شک نقشی کلیدی در تاکتیک اشتوتگارت در فصل جدید بازی خواهد کرد.

امید مونیخی‌ها به فان گال

اگر چه باشگاه بایرن مونیخ از بدو بنیانگذاری لیگ دسته اول فوتبال آلمان در جمع دسته‌اولی‌ها حضور نداشته، اما تا کنون ۲۱ بار عنوان قهرمانی باشگاه‌های این کشور را کسب کرده و در این عرصه رکوردداری بی‌چون و چراست. 

مونیخی‌ها که فصل گذشته قصد داشتند با به خدمت گرفتن یورگن کلینزمان، سرمربی پیشین تیم ملی فوتبال آلمان، تغییر و تحولی اساسی و میان‌مدت در باشگاه به وجود آورند، در پایان فصل حتی یک عنوان هم کسب نکردند و تنها راهیابی به رقابت‌های این فصل لیگ قهرمانان باشگاه‌های اروپا بود که بر زخم‌های آنان مرهم گذاشت.

بایرن مونیخ در این فصل ترجیح داد که از قابلیت‌های مربی‌ای پرتجربه سود جوید و از این رو لوئیس فان گال هلندی را به خدمت خود درآورده‌ است که زمانی سرمربی باشگاه پرآوازه اف ث بارسلونا و همچنین تیم ملی هلند بوده است. 

از لحاظ پرسنلی نیز بایرن مونیخ در فصل تازه دچار تغییر و تحولات مهمی شده است. مونیخی که در صدد تقویت خط حمله خود بود، توانست در ازای پرداخت ۳۰ میلیون یورو به اشتوتگارت، شرایط لازم برای انتقال ماریو گومز، مهاجم ملی‌پوش این تیم به مونیخ را فراهم آورد. 

تیم بایرن مونیخ در حال حاضر از خط حمله‌‌ای قوی برخوردار است که در آن از جمله دو ملی‌پوش مهم آلمان، گومز و کلوزه حضور دارند. لوکا تونی، ستاره ایتالیایی بایرن مونیخ و اولیچ مهاجم خطرناک اهل کرواسی، دو مهره‌ کلیدی لوئیس فان گال در خط حمله خواهند بود.

ناگفته نماند که بایرن مونیخ در نخستین دیدار خود در فصل تازه که در روز شنبه (17 مرداد) برگزار می‌شود به مصاف هوفن‌هایم خواهد رفت، آنهم در خانه حریف.

بازگشت «شاهزاده» پودولسکی به کلن

یکی از نقل و انتقالات مهمی که در ماه‌های اخیر روی داد، بازگشت لوکاس پودولسکی، مهاجم ملی‌پوش بایرن مونیخ به زادگاهش کلن بود. پودولسکی که یکی از استعدادهای بزرگ فوتبال آلمان در سال‌های اخیر به شمار می‌رود، نتوانست جایی ثابت برای خود در ترکیب تیم بایرن مونیخ پیدا کند، چه در دوران سرمربی‌گری اوتمار هیتزفلد و چه در دوران نه چندان موفق یورگن کلینزمان.

مسئولین اف ث کلن با بسیج همه حامیان کوچک و بزرگ و همچنین پشتیبانی هواداران این باشگاه، سرانجام توانستند شرایط لازم را برای بازگشت «شاهزاده‌» از دست‌رفته‌شان فراهم آورند. اف ث کلن در نخستین دیدار خود در فصل تازه، در روز شنبه مهمان بوروسیا دورتموند خواهد بود.

بازار گرم مربیان باتجربه

تنها تیم بایرن مونیخ نیست که به کار گرفتن سرمربی‌ای با تجربه را به همکاری با مربی‌ای جوان ترجیح داده است. باشگاه بایر لورکوزن که علیرغم بهره‌مند بودن از چندین بازیکن ملی‌‌پوش، نتوانست در فصل گذشته انتظارات هوادران خود را برآورده سازد، در پایان فصل پیش به همکاری خود با مربی ‌جوانش، برونو لابادیا پایان داد و در فصل جدید، هدایت تیم را در دستان چهره‌ای بس با تجربه قرار داده است: یوپ هاینکس.

هاینکس که خود در دهه هفتاد میلادی از چهره‌های مهم فوتبال آلمان محسوب می‌شده، تا کنون سرمربی‌گری تیم‌های پرآوازه‌ای را برعهده داشته و عنوان‌های مهمی نیز با آنها کسب کرده است، از جمله بایرن مونیخ و رئال مادرید. نخستین دیدار بایر لورکوزن در فصل جدید در روز شنبه در زمین ماینتس خواهد بود که در این فصل به جمع دسته اولی‌ها پیوسته است. در روز شنبه دو تیم هرتا برلین و هانوفر نیز رویاروی هم قرار خواهند گرفت.

شالکه و آرزوی کسب قهرمانی

باشگاه شالکه که از تیم‌های بسیار محبوب فوتبال در آلمان محسوب می‌شود، سالیان زیادی است که انتظار کسب عنوان قهرمانی را می‌کشد. این تیم در سال‌های گذشته به عنوان نایب قهرمانی بوندس‌لیگا دست یافته و حتی در جمع شرکت‌کنندگان در لیگ قهرمانان باشگاه‌های اروپا نیز حضور داشته، اما حسرت قهرمانی ملی به دل این تیم مانده است.

مسئولین شالکه برای تحقق بخشدین به این رؤیای دیرینه تغییر و تحولات بزرگی در کادر بازیکنان خود انجام نداده‌اند، اما توانسته‌اند سکان هدایت تیم را به دست سرمربی‌ای بسپارند که در فصل گذشته با وولفسبورگ قهرمان آلمان شد و در گذشته نیز با بایرن مونیخ به عنوان قهرمانی بوندس‌لیگا دست یافته بود: فلیکس ماگات.

ماگات اما با توجه به امکانات نسبتا محدود مالی و پرسنلی در شالکه سعی کرده که سقف انتظارات را تا اندازه‌ای پایین بیاورد و بر این نکته تاکید کند که برای ساختن و شکل دادن به تیمی منسجم و قدرتمند به زمان نیاز دارد. شالکه در نخستین دیدار خود در روز شنبه مهمان تیم اف ث نورنبرگ، یکی از سه تیم صعودکننده به لیگ دسته اول در این فصل است.

لژیونرهای ایرانی

مهدی مهدوی‌کیا و وحید هاشمیان دو لژیونر پرسابقه ایرانی در بوندس‌لیگا محسوب می‌شوند که در فصل گذشته آنطور که باید و شاید در بازی‌ها حضور نیافته‌اند، خواه به دلیل مصدومیت، خواه به دلیل اینکه سرمربی بازیکنان دیگری را بر آنان برتر دانسته است.

به گزارش دویچه‌وله،‌ مهدوی‌کیا که در خدمت باشگاه اینتراخت فرانکفورت است، روز شنبه مهمان تیم وردر برمن، قهرمان جام حذفی آلمان در فصل گذشته خواهد بود و بوخوم نیز به همراه وحید هاشمیان در روز یکشنبه در خانه خود به مصاف بوروسیا مونشن‌گلادباخ خواهد رفت. 

عصر یکشنبه آخرین دیدار باقیمانده هفته اول مسابقات بوندس‌لیگا میان دو تیم فرایبورگ و هامبورگ برگزار خواهد شد.

لازم به ذکر است که در اولین دیدار این فصل بوندس‌لیگا، تیم وولفسبورگ موفق شد با دو گل از سد اشتوتگارت بگذرد.

کد خبر 87272

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز