یکشنبه ۴ مرداد ۱۳۸۸ - ۱۷:۰۸
۰ نفر

جورج میچل، فرستاده ویژه باراک اوباما به خاورمیانه برای دومین بار در 40روزگذشته با بشار اسد رئیس‌جمهوری سوریه دیدار و گفت‌وگو کرد

تا آمریکا قدم دیگری برای تشویق دمشق برای بازگشت به مذاکرات غیرمستقیم صلح با اسرائیل بر دارد

میچل پس از این دیدار مذاکراتش را مهم و مثبت ارزیابی کرد و گفت: دولت جدید آمریکا مصمم به پیشبرد مذاکرات خاورمیانه است و آن را تنها راهکار برقراری آرامش و امنیت در منطقه می‌داند.

وی اعلام کرد: ما در این دیدار علاوه بر بررسی امکان ازسرگیری مذاکرات راکد دمشق و اسرائیل، درباره بهبود روابط آمریکا و سوریه نیز گفت‌وگو کردیم و دولت جدید آمریکا خواهان گفت‌وگو براساس احترام متقابل و منافع مشترک است. سفر میچل به دمشق در حالی صورت گرفته است که وی در ماه ژوئن هم به‌عنوان ارشد‌ترین مقام آمریکا از سال 2005 به سوریه سفر کرده بود. میچل همچنین اعلام کرد که آمریکا خواستار مشارکت کامل سوریه در مذاکرات صلح است.

دفتر ریاست‌جمهوری سوریه هم در بیانیه‌ای اعلام کرد که بشار اسد در دیدار با فرستاده ویژه اوباما خواستار حمایت این کشور از خواسته اعراب برای بازپس‌گیری اراضی اشغالی سوریه شده است. اسد تاکید کرد: هر نوع تلاشی برای برقراری صلح عادلانه و فراگیر در منطقه باید تضمین‌کننده آزادسازی اراضی اشغالی سوریه براساس تصمیمات شورای امنیت سازمان ملل متحد و اصل زمین در برابر صلح باشد.

ولید معلم، وزیر خارجه سوریه نیز همزمان با سفر میچل به دمشق اعلام کرد: سوریه در حال بازسازی روابط دیپلماتیک با آمریکاست و سوریه به سفر فرستاده ویژه آمریکا به‌عنوان نخستین گام برای مذاکره می‌نگرد.

وی همچنین تصریح کرد: سوریه تاکنون به‌طور رسمی از رئیس‌جمهوری آمریکا برای سفر به دمشق دعوت نکرده است، اما درصورتی که وی قصد انجام چنین سفری را داشته باشد از آن استقبال خواهد کرد.

میچل در مسیر تلاش برای ازسرگیری مذاکرات راکد خاورمیانه به‌ویژه میان سوریه و رژیم صهیونیستی تاکنون 5 بار به منطقه سفر کرده است. وی همچنین در 2 بار سفر به سوریه طرح دومرحله‌ای آمریکا برای عقب نشینی نیروهای اسرائیل از جولان را مطرح کرد که مورد قبول مقام‌های دمشق قرار نگرفت.

این طرح شامل تبدیل جولان به منطقه حفاظت شده طبیعی و ترسیم خطوط حایل میان دو طرف براساس توافقی جدید است. دمشق خواستار بازپس‌گیری کامل ارتفاعات جولان و عقب نشینی نیروهای رژیم صهیونیستی تا خطوط حایل چهارم ژوئن سال 1967 است.

طی روزهای آینده قرار است در رابطه با این مسئله چند مقام بلندپایه دولت آمریکا هم به خاورمیانه سفر کنند.

دانیل شاپیرو از اعضای شورای امنیت ملی آمریکا روز گذشته با مقام‌های سوریه در دمشق دیدار کرد و رابرت گیتس وزیر دفاع آمریکا هم قرار است به سرزمین‌های اشغالی و اردن سفر کند. ژنرال جیمز جونز، مشاور امنیت ملی رئیس‌جمهوری آمریکا در اواخر هفته راهی خاورمیانه خواهد شد.

جورج میچل پیش از سفر به دمشق با مقام‌های امارات دیدار و گفت‌وگو کرده بود و شب گذشته از دمشق عازم سرزمین‌های اشغالی شد. مقصد بعدی فرستاده اوباما بحرین است که به تازگی روند عادی‌سازی‌ روابط با رژیم صهیونیستی را در پیش گرفته است.

کد خبر 86315

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز