همشهری آنلاین: علی‌رغم اینکه گله‌مندی، اختلاف‌نظر، اشکال و انتقاد صحیح است اما نباید اصل ولایت فقیه را متزلزل کرد.

وقتی محور نظام به میدان آمد، تمام گله‌مندی‌ها باید تمام شود حتی اگر به خلاف آن آگاهی داشته باشیم.

به گزارش ایلنا، رئیس قوه قضائیه با اشاره به تقارن هفته قوه قضائیه امسال با برگزاری دهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری اظهار کرد: مشارکت 85 درصدی مردم از افتخارات بی‌نظیر مردم‌سالاری دینی بود که در تاریخ معاصر ما بی‌نظیر است و منشا افتخار و عزت برای نظام جمهوری اسلامی ایران شده است.

آیت‌الله هاشمی‌شاهرودی که در مراسم افتتاح سامانه دادرسی الکترونیک سخن می‌گفت، با بیان این مطلب افزود: شاید همین میزان مشارکت سبب برانگیختگی سایر کشورها شد تا بخواهند ضربه‌ای به آن بزنند و دخالت‌ها و تبلیغات سنگین رسانه‌ای را به راه بیاندازند که آسیب‌هایی را هم به نظام وارد کرد و هفته گذشته هم از این جهت صدماتی به کشور وارد شد که عدم توجه برخی گله‌مندان از انتخابات به این وضعیت دامن زد و زمینه سوءاستفاده دشمنان فراهم آمد.

وی با تاکید بر اینکه امروز نظام ما محور همه دنیا شده است و همه به آن چشم دوخته‌اند، ادامه داد: در همه کشورها هر سال انتخابات برگزار می‌شود اما خبر چندانی از انتخابات آنها به گوش نمی‌رسد و همین مساله برای اثبات عظمت نظام ما کافی است و اگر نظامی دارای هدفی نباشد و موجی ایجاد نکند تا این اندازه به آن توجه نمی‌شود.

آیت‌الله هاشمی‌شاهرودی با اشاره به تقلب‌های گسترده انتخاباتی در سایر کشورها و با تاکید بر اینکه عبور از قانون بدترین آفت مردم‌سالاری است، مخصوصا اگر با تهدید امنیت ملی و دخالت بیگانه باشد، گفت: با رهنمودهای مقام معظم رهبری، اقدامات شورای عالی امنیت ملی و دستگاه قضایی، چشم فتنه کور شده و نظام ما به قدری متکی به توده‌های مردم است که این انگیزه‌های سست به جایی نمی‌رسد.

وی ضمن تشکر از بیانات مقام معظم رهبری در نماز جمعه تهران، ابراز امیدواری کرد: این بیانات که تکرار سخنان امام راحل و مرهمی بر دل‌های دوستداران امام و انقلاب بود، مورد توجه قرار گیرد.

هاشمی‌شاهرودی با تاکید بر اینکه اسلامیت سنگ بنای قانون اساسی است که ولایت فقیه مهم‌ترین وجه آن است و باید در عمل به آن توجه نمود، اظهار کرد: به چیزی که ولایت فقیه می‌گوید باید با جان و دل عمل کرد، زیرا هم تکلیف شرعی است و هم مصلحت در این است و متزلزل کردن این اصل، آفت نظام اسلامی و جامعه ماست.

رئیس قوه قضائیه با بیان اینکه مهم‌ترین ویژگی نظام جمهوری اسلامی وحدت حاکمیت و مردم است که نخ تسبیح آن ولایت فقیه است، گفت: کشورهایی که دارای این محور نیستند دچار طوفان‌ها و درگیری‌ها و اشکالات عظیمی هستند و علی‌رغم اینکه گله‌مندی، اختلاف‌نظر، اشکال و انتقاد صحیح است اما نباید این مبنای نظام را متزلزل کرد و وقتی محور نظام به میدان آمد، تمام گله‌مندی‌ها باید تمام شود حتی اگر به خلاف آن آگاهی داشته باشیم.

هاشمی‌شاهرودی ادامه داد: فرمایشات مقام معظم رهبری اذهان را آرام کرد و تحلیل‌های غلط و فرصت‌های تاثیرگذاری رسانه‌های خارجی را تمام کرد و امیدواریم همه عزیزان دست به دست هم دهند و ارائه نکات و انتقادات را در این سیستم ادامه داده و باعث شکوفایی دستاوردها شود.

رئیس قوه قضائیه با تاکید بر اینکه در کشور ما اینگونه نیست که یک قوه همه‌ چیز را در اختیار داشته باشد و اگر یکی از آنها خوب کار نکند دیگری هم دچار مشکل می‌شود، تصریح کرد: رهبری در مساله اختلاف نظرها نقش مهمی ایفا کردند و ساختارهای حل مشکلات در نظام ما خیلی گسترده است و با وجود نهادی مانند مجمع تشخیص مصلحت نظام هیچگاه به بن‌بست نمی‌رسیم و در این نظام علی‌رغم وجود انتقادات، بحث‌ها، مناقشات و اختلاف نظرها دستاوردهای مثبت از نکات منفی بیشتر است، به شرط اینکه در چارچوب قوانین و مردم‌سالاری این انتقادات مطرح شود که امیدواریم از شیرینی این انتخابات در جهت بالا بردن موقعیت نظام و رئیس‌جمهوری در تمام دنیا استفاده کنیم.

رئیس قوه قضائیه هشدار داد: اجازه ندهیم اشخاصی که با انواع تقلب‌ها روی کار آمده‌اند، مدعی ما شوند و در داخل کشور هم کسانی که اعتراض کرده‌ و به خاطر احساس مسئولیت گلایه‌های خود را مطرح کرده‌اند امیدواریم با رهنمودهای رهبری مسائلشان حل شود.

آیت‌الله سیدمحمود هاشمی‌شاهرودی با تاکید بر دستاوردهای فراوان 30 سال گذشته و شکست خوردن نقشه‌های دشمنان، تصریح کرد: نظام قضایی ما امروز در دنیا به حق، بی‌نظیر و بسیار مدرن و متکی بر مبانی بلند اسلامی است و نباید گول تبلیغات دشمنان را خورد، در حالی که برخی مسوولان قضایی اروپایی در مذاکرات به ما می‌گفتند ما به سیستم قضایی شما حسادت می‌کنیم که یکی از آنها همین سیستم IT است که دنیا از آن شگفت‌زده شده است.

وی با اشاره به کارهای بزرگ قوه قضائیه مانند جرم‌زدایی، تشکیل شوراهای حل اختلاف و...، گفت: یکی از دستاوردهای بزرگ ما اسلامی کردن نظام قضایی است در حالی که یکی از مشکلات جدی کشورهای اسلامی همین مساله است. از سوی دیگر در ساختارها نیز از مدرن‌ترین روش‌ها استفاده می‌کنیم و تا به خارج از کشور سفر نکنیم و سیستم خودمان را با آن کشورها مقایسه نکنیم به عمق کارهای انجام شده پی نمی‌بریم. باید قدر نظام را بدانیم و البته این بدان معنا نیست که در تمام زمینه‌ها به قله رسیده‌ایم.

رئیس قوه قضائیه با اشاره به افتتاح سامانه دادرسی الکترونیک، گفت: این سیستم فقط یک تحول تکنیکی نیست بلکه بسیاری از مسائل و مشکلات را حل می‌کند و نظارت و دادرسی در کشور را شفاف می‌سازد و اگر جا بیفتد منشا تحولات ساختاری برای قوه قضائیه خواهد شد و باعث تسهیل انجام وظایف این قوه می‌شود که لازم است تشکیلات جدیدی هم برای آنها ایجاد شود.

هاشمی‌‌شاهرودی تاکید کرد: باید لایحه‌ای برای تدوین حقوق عامه و راهکارهای اجرایی‌شدن آن تنظیم شود که اگر این کار انجام شود بسیاری از مسائل مانند موضوع آزادی‌های مشروع حل می‌شود و دیوان عالی کشور در این زمینه باید تاثیرگذار باشد.
وی با بیان اینکه اختیارات وسیع قوه قضائیه از نقاط عظمت قضایی ماست، تاکید کرد: از ظرفیت دیوان عالی کشور خیلی بیش از این باید استفاده شود.

پیش از سخنان رئیس قوه قضائیه رئیس دیوان عالی کشور طی سخنانی اظهار امیدواری کرد: افتتاح سامانه دادرسی الکترونیک جلوی بسیاری از مشکلات و مفاسد را بگیرد و برای مردم، قضات و دستگاه قضایی موثر باشد.

آیت‌الله مفید در ادامه با اشاره به اینکه در دوران 10 ساله ریاست آیت‌الله هاشمی‌شاهرودی بر قوه قضائیه علاوه بر ارتقاء دستگاه قضایی و تدوین بیش از 30 لایحه حقوقی و قضایی اندیشه‌های جدیدی توسط وی مطرح شد که موجب سلامت بیشتر دستگاه قضایی شده است، گفت: در این مدت احساس کردم که شخصیت ایشان آنچنان که شایسته است برای همگان شناخته شده نیست زیرا خود ایشان روحیه‌ای ندارند که از خودشان سخن بگویند و بقیه هم به آن پی نبردند.

در ادامه این جلسه نیز سخنگوی قوه قضائیه گزارش مبسوطی را از سیستم جدید فناوری اطلاعات و ارتباطات در قوه قضائیه ارائه داد.

کد خبر 84116

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز