همشهری آنلاین: سازمان جهانی بهداشت دوشنبه 22 ژوئن (یک تیر) گزارش داد همه‌گیری آنفلوآنزای خوکی بیش از 52000 نفر را در سراسر جهان مبتلا کرده و 231 نفر را کشته است.

 به گزارش خبرگزاری فرانسه اعلام این آمار جدید در حالی است که جمعه گذشته تعداد مبتلایان به بیماری 7873 نفر و تعداد تلفات ناشی از آن 51 نفر بود.

 آنفلوآنزای خوکی اکنون در 100 کشور و قلمرو در جهان گزارش شده است.

در همین حال ارقامی که وارد ارقام رسمی سازمان جهانی بهداشت نشده است،‌ بیانگر شیوع حتی بیشتر بیماری است.

 فیلی‌پین اولین مورد مرگ ناشی از آنفلوآنزای خوکی را گزارش کرد، ایران به سایر کشورهایی پیوست که اولین مورد آنفلوآنزای خوکی را اعلام کرده‌‌اند، و سنگاپور تیم فوتبال جوانان هنگ کنگ را قرنطینه کرد.

 بر اساس ارقام سازمان جهانی بهداشت،‌ آمریکا در راس کشورهایی قرار داد که موارد زیادی بیماری از آن گزارش شده است.

 در آمریکا با افزایش 3594 نفر به مبتلایان تعداد کل موارد بیماری به 21449 نفر شامل 97 مورد مرگ رسید. تعداد موارد بیماری در مکزیک در حد 7600 مورد بیماری و 113 مورد مرگ رسید.

 اما بیماری در شیلی که به فصل زمستان در نیمکره جنوبی وارد شده است،‌ به شدت شایع شده است، به طوری که 1190 مورد جدید بیماری از جمله چهار مورد مرگ در این کشور گزارش شد،‌ و تعداد کل مبتلایان به 4315 نفر رسید.

 در کانادا نیز 805 مورد دیگر ابتلا به آنفلوآنزای خوکی گزارش شد و تعداد کل مبتلایان به 5710 نفر رسید که از جمله شامل 13 مورد مرگ  می‌شود.

در میان کشورهای اروپایی، انگلیس بدترین وضعیت را دارد، 754 مورد جدید بیماری در این کشور گزارش شده است و تعداد کل موارد بیماری در این کشور به 2506 نفر رسیده است که شامل یک مورد مرگ هم می‌شود.

تعداد موارد جدید بیماری در استرالیا 237 مورد بود و تعداد کل موارد بیماری به 2436 نفر از جمله یک مورد مرگ و میر رسید.

بر اساس اعلام مقامات بهداشتی یک زن 49 ساله فیلی‌پینی به اولین مورد مرگ و میر ناشی از آنفلوآنزای خوکی در آسیا بدل شده است.

 این زن برای مدتی دچار بیماری قلبی و کلیوی بود و وزارت بهداشت فیلی‌پین اعلام کرد ابتلای او به ویروس آنفلوآنزای آ ( (H1N1) باعث وخامت حالش شده بود.

 ابتلای این زن به آنفلوآنزا هنگامی تشخیص داده شده بود،‌ که پس از وخامت حال او دکتری در خانه‌اش، او را معاینه کرده بود.

 سنگاپور روز دوشنبه 18 عضو تیم فوتبال جوانان هنگ کنگ را که برای بازی‌های آسیایی جوانان به این کشور رفته بودند،‌ پس از اینکه سه بازیکن از لحاظ آنفلوآنزای خوکی مثبت شدند،‌ تحت قرنطینه قرار داد.

یک سخنگوی بازی‌ها اعلام کرد سیزده بازیکن، سه مربی، یک فیزیوتراپیست و یک مسئول تیم در یک ساختمان ساحلی در حومه شهر  تحت قرنطینه قرار گرفته‌‌اند.

خبرگزاری رسمی ایران، ‌ایرنا،  نیز گزارش کرد وزارت بهداشت ایران اولین مورد آنفلوآنزای خوکی در این کشور را در یک پسر16 ساله که به تازگی از آمریکا بازگشته بود، اعلام کرده است.

سازمان جهانی بهداشت اعلام کرده است که ارقام اعلام شده‌اش ممکن است همه موارد بیماری را در جهان را نشان ندهد، زیرا برخی از کشورها دیگر ارقام کل موارد بیماری را نگهداری نمی‌کنند و کشورهای فقیر دیگر ابزارهایی قابل‌اعتماد برای شناسایی موارد بیماری ندارند.

کد خبر 84073

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز