همشهری آنلاین: آنفلوانزای نوع H1N1) A) که از آن به عنوان آنفلوانزای خوکی یاد می‌شود، بعد از اینکه به خارج از مرزهای قاره آمریکا پا گذاشت امروز به مرحله پاندمی رسیده و این یعنی دیگر هیچ کشوری در مقابل تهدید این بیماری در امان نیست

به گزارش خبرنگار مهر، تب بالا به مدت بیش از سه روز به ویژه اگر حال عمومی بیمار بد باشد به طوری که نیاز به مراقبت و بستری داشته باشد، تنگی نفس، درد یا احساس فشار در قفسه سینه یا شکم، سرگیجه ناگهانی، استفراغ شدید یا مداوم، از علائم ابتلا به آنفلوانزای خوکی است. البته در بعضی از موارد بیمار دچار فرم‌های شدید بیماری می‌‌شود که با ناراحتی و اختلالات شدید تنفسی همراه است که نیاز به بستری در بیمارستان دارد و چنانچه به موقع به بیمار رسیدگی نشود، ممکن است جان خود را از دست بدهد.

کارشناسان بهداشتی معتقدند؛ حدود 98 درصد مبتلایان به آنفلوانزای خوکی در دوره پاندمی نیازمند دریافت خدمات بهداشتی درمانی در خارج از بیمارستان‌ها هستند و پیش بینی می شود حدود 5 درصد مبتلایان نیاز به بستری داشته باشند. همچنین حدود یک تا دو درصد افراد مبتلا نیز فوت خواهند کرد.

دکتر محمدمهدی گویا رئیس مرکز مدیریت بیماریهای واگیر وزارت بهداشت با بیان اینکه آنفلوانزای خوکی در مرحله پاندمی دارای چند موج است می گوید: طبق برآوردها پیش بینی می‌شود این بیماری در مدت دو سال دوره پاندمی 10 میلیون و 500 هزار تا 24 میلیون نفر از افراد جامعه را مبتلا کند که از این تعداد 525 هزار تا یک میلیون و 225 هزار نفر نیاز به بستری دارند. ضمن اینکه 10 تا 30 درصد افرادی که بستری می‌شوند ممکن است نیاز به ICU‌ داشته باشند و پیش بینی می‌شود یک تا 2 درصد مبتلایان نیز جان خود را از دست بدهند.

نکته‌ای که در این بین موجب گمراهی مردم از تشخیص آنفلوانزای خوکی می شود، این است که بعضا این بیماری با آنفلوانزای فصلی اشتباه گرفته می‌شود. در صورتی که طبق نظر کارشناسان، آنفلوانزای فصلی 5 تا 10 درصد مردم را مبتلا می‌کند. در حالی که قدرت انتقال آنفلوانزای خوکی 22 تا 33 درصد است. از طرف دیگر آنفلوانزای فصلی در افراد مسن و خردسالان بروز می ‌کند این در حالی است که آنفلوانزای خوکی اغلب نوجوانها را درگیر می‌کند.

رئیس مرکز مدیریت بیماریهای واگیردار وزارت بهداشت، از ابتلا به ذات الریه به عنوان شایع ترین عارضه آنفلوانزای خوکی نام می برد و از بررسی موارد ذات الریه در تمام بیمارستانهای کشور خبر می دهد و می گوید: شستشوی مرتب دست و استفاده از دستمال بیشترین تاثیر را در جلوگیری از سرایت بیماری به دیگران دارد.

گویا می افزاید: افرادی که در مواجهه با بیماران مشکوک و یا قطعی آنفلوانزای خوکی قرار دارند لازم است حداقل فاصله را رعایت کنند و از دو متر نزدیکتر نروند. مرتب دست‌های خود را شستشو دهند و از بوسیدن و دست دادن با افراد مشکوک یا ناقل خودداری کنند.  آموزش مردم و فاصله گیری احتمالی در زمان پاندمی بسیار لازم است.

به گزارش مهر، همچنین در پی افزایش شمار مبتلایان به بیماری آنفلوانزای H1N1) A)، خانم مارگارت چان مدیرکل سازمان جهانی بهداشت خواستار تقویت نظام مراقبت از بیماری در کشورهای جهان شد.

رئیس مرکز مدیریت بیماریهای واگیردار با عنوان این مطلب که جهان باید خود را برای موارد شدید بیماری آنفلوانزای H1N1) A) و مرگ و میرهای بیشتر آماده کند می گوید: احتمال جهش این ویروس زیاد است، بنابراین این ویروس باید در کشورهای آمریکای جنوبی و بخشهایی از آفریقا و آسیا که به سوی فصل سرما می‌روند به دقت پایش شود و نظام مراقبت از بیماری‌ها در کشورها باید تقویت شود.

به دنبال ورود این بیماری به مرحله پاندمی و افزایش تعداد مبتلایان به آنفلوانزای خوکی در کشور عربستان سعودی، مسئولان وزارت بهداشت کشورمان به منظور پیشگیری از ابتلای زائران حج عمره تصمیم گرفتند نسبت به اعزام برخی از گروههای سنی و بیماران به این سفر ممانعت به عمل آورند به طوری که بیماران قلبی و ریوی، دیابتی، مبتلایان به نارسایی کلیه و زنان باردار و همچنین افراد بالای 65 سال و کودکان در این لیست قرار دارند.

دکتر گویا رئیس مرکز مدیریت بیماریهای واگیر وزارت بهداشت در پاسخ به این سئوال که علت این تصمیم وزارتخانه چه بوده است، می گوید: شرایط بیماری آنفلوانزای خوکی در کشور عربستان سعودی به گونه ای است که نمی توان اجازه سفر حج عمره را برای این دسته از زائران صادر کرد. زیرا سلامت شهروندان از هر موضوع دیگری مهم تر است.

این مقام مسئول در وزارت بهداشت معتقد است که آنفلوانزای خوکی حداکثر تا پاییز وارد کشور می شود و از این رو می بایست آمادگی مقابله باه این ویروس را داشت.

ظرفیت سازی تولید داروی ضد ویروسی، ظرفیت سازی تولید واکسن آنفلوانزا و ذخیره سازی، افزایش ظرفیت تختهای بیمارستانی و افزایش ظرفیت تختهای ویژه از فعالیتهای مهم استراتژیک در این رابطه است که وزارت بهداشت در دستور کار خود قرار داده است. ضمن اینکه گفته می شود در مورد تولید واکسن آنفلوانزا اقدامات موثری در کشور واقع شده و موسسه رازی با توافق سازمان جهانی بهداشت بر آن شده که واکسن آنفلوانزای فصلی را در داخل تولید کند. 

کد خبر 85871

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار پزشکی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز