جنگ غزه باعث تغییرات زیادی در سیاست و افکارعمومی بسیاری از کشورها بویژه در غرب شده است.

ژاپن فلسطین

همشهری آنلاین: جنگ غزه باعث تغییرات زیادی در سیاست و افکارعمومی بسیاری از کشورها بویژه در غرب شده است. در انگلیس به تازگی «جرج گالووی»، سیاستمدار حامی فلسطین در انتخابات میان دوره‌‎ای پارلمانی به پیروزی رسیده است. «جورج گالووی» سیاستمدار کهنه کار انگلیس که حمایت از غزه را به یکی از محورهای تبلیغات انتخاباتی خود تبدیل کرده بود، پس از ورود به مجلس بر لزوم تغییرات اساسی در سیاستگذاری لندن در قابل تحولات فلسطین سخن گفت. در آمریکا نیز مسلمانان ناراضی در ایالت میشیگان، در برگه‌های رای انتخابات مقدماتی حزب دموکرات، بیش از ۱۰۰ هزار رای تحت عنوان «هیچکدام» را به صندوق‌های رای انداختند تا نشان دهند که خواستار تغییر سیاست های بایدن در قبال جنگ غزه و فلسطین هستند.

در عین حال مهمترین تغییراتی که تحت تاثیر جنگ غزه در افکارعمومی جهانی رخ داد، تمرکز بر مسئله فلسطین در جنوب شرق آسیا و بویژه در میان شهروندان ژاپنی است. میدل ایست آی گزارش داده است که از آغاز جنگ غزه، اشکال بی سابقه‌ای از همبستگی با فلسطین در ژاپن شکل گرفته است و جوانان ژاپنی در فضای مجازی و واقعی روش‌های مختلفی را برای همبستگی با فلسطین از خود نشان می‌دهند.

فاصله دولت و ملت ژاپن در حمایت از فلسطین

در شرایطی که دولت ژاپن به تازگی اعلام کرده است که کمک مالی به آژانس امدادرسانی سازمان ملل برای فلسطین موسوم به آنروا را تعلیق می‌کند، اما ژاپنی ها در ۵ ماه گذشته و همزمان با جنگ غزه ده‌ها تظاهرات را در حمایت از مردم فلسطین ترتیب داده‌اند. یک شهروند ژاپنی به نیور عرب گفته است که «تظاهرات اینجا با اروپا بسیار متفاوت است. ما آواز می خوانیم، فریاد می زنیم، می رقصیم، موسیقی می گذاریم و در خیابان های شیبویا، کوئنجی و شینجیکو قدم می زنیم و در حمایت از غزه شعار سر می دهیم، این موج حمایت از فلسطین در ژاپن بی سابقه است.»


بیشتر بخوانید:

150روز قتل‌عام | اینفوگرافیک

مردی با نقاب دست اسرائیلی‌ها را رو کرد: گاو مو سرخ در راه اورشلیم است


ژاپنی‌ها برای فلسطین چه کردند؟

جمع آوری کمک مالی: «راکوتن»، مدیرعامل یک شرکت ژاپنی است. او از جمع آوری و اختصاص کمک ۳.۳ میلیون دلاری شهروندان ژاپنی به مردم فلسطین خبر داده و گفته است که شهروندان ژاپنی از وضعیت اسفبار شهروندان فلسطینی در غزه بسیار ناراحت هستند.

سازماندهی اعتراضات: «کارول» هنرمند فرانسوی ژاپنی ۲۶ ساله است که این روزها در ژاپن در تظاهرات حمایت از فلسطین فعالانه شرکت می‌کند. او اولین باری است که فعالانه درگیر همبستگی فلسطینی‌ها می‌شود و می گوید شرکت در این اعتراضات تنها کاری است که برای حمایت از فلسطین می تواند انجام دهد. یک شب پس از بمباران بیمارستان معمدانی غزه نیز او تظاهرات بزرگی را در مقابل سفارت آمریکا در توکیو با حضور راهبان بودایی، اساتید و دانشجویان ژاپنی و مهاجران جوان تشکیل داد و خواستار توقف جنگ در غزه شد.

تشکیل گروه‌های مردمی: در دیگر شهرهای ژاپن نیز اقدامات گسترده‌ای در حمایت از فلسطین در حال شکل گیری است. در هیروشیما گروهی با عنوان «جامعه بیدار هیروشیما-فلسطین» تشکیل شده که هر شنبه در مقابل گنبد معروف اتمی این شهر تظاهرات برگزار می‌کنند.

نمایش فیلم و برگزاری مناظره: همچنین در شهر هیروشیما مجموعه وسیعی از اقدامات از جمله نمایش فیلم ها و سازماندهی مناظره ها و نوشتن طومار برای آتش بس فوری و دائمی در غزه انجام شده است.

برگزاری نمایشگاه‌های عکس: در شهر اوکیناوا نیز از تصاویر غزه جنگ زده نمایشگاه های متعدد عکس برگزار می شود و شورای استانی به اتفاق آرا قطعنامه ای را تصویب کرده که خواستار آتش بس فوری در نوار غزه است. این قطعنامه به نبرد اوکیناوا در سال ۱۹۴۵ اشاره دارد که جان ۱۰۰ هزار غیرنظامی را گرفت و جنگ کنونی در غزه نیز با همان نبرد اوکیناوا مقایسه می شود.

تاریخچه حمایت ژاپن از فلسطین

حمایت ژاپنی‌ها از فلسطین البته موضوع جدیدی نیست، بلکه شهروندان ژاپنی به طور تاریخی اقدامات موثری را در حمایت از مردم فلسطین انجام داده‌اند. سال ۱۹۶۹ سازمانی پنهانی در ژاپن به نام «ارتش سرخ ژاپن» با حضور دانشجویان فعال سیاسی تشکیل شد. یکی از ایدئولوژی‌های این سازمان، حمایت از فلسطین بود این گروه در ۱۹۷۲ با همکاری «جبهه خلق برای آزادی فلسطین» در فرودگاه لود در تل‌آویو کنونی حمله‌ای ترتیب دادن که ۲۵ کشته به جا گذاشت. بعدتر در بیانیه‌ای اعلام شد، این حمله در پاسخ به جنایت اسرائیل در دیریاسین در ۱۹۴۸ انجام شده و اسم عملیات هم دیریاسین عنوان شد. یکی از مهمترین چهره‌های این گروه، «کوزو اکاموتو» بود که به حبس ابد محکوم‌ شد. همچنین در ۱۹۷۳ جبهه خلق برای آزادی فلسطین به همراه ارتش سرخ ژاپن پرواز ۴۰۴ خطوط هوایی ژاپن را گروگان گرفتند تا در عوضِ آزادی کوزو اکاموتو مسافران را آزاد کنند، اما توافقی حاصل نشد. تا اینکه پس از ۱۳ سال یعنی در سال ۱۹۸۵ جبهه خلق فلسطین موفق شد در ازای تحویل دادن سه نظامی صهیونیست که آنها را در جنوب لبنان اسیر کرده بود، ۱۱۵۰ اسیر فلسطینی و غیرفلسطینی را آزاد کند که میان آنها نام کوزو اوکاموتو نیز به چشم می خورد.

کد خبر 837126

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha