این‌روزها دانشمندان از نوعی اَبَرغذای جدید پرده‌برداری کرده‌اند که هم باب‌طبع گوشت‌خواران است و هم گیاه‌خواران؛ برنج گوشتی!

برنج

همشهری آنلاین - سیدسروش طباطبایی‌پور: دانه برنجی که با ماهیچه گاو ترکیب شده و سرشار از کربوهیدرات و پروتئین، مقرون‌به‌صرفه و سازگار با محیط‌زیست است. دانشمندان معتقدند این پیوند جدید غذایی، برای فضانوردان، جیره غذایی سربازان در مناطق سخت عملیاتی و حتی در کشورهای قحطی‌زده، بسیار مناسب است.

  • بیش‌تر بخوانید:

چرا کره ای ها این وسیله را می خورند؟ | هشدار جدی دولت!

ساختمان این برنج از چیست؟

پژوهشگران در دانشگاه یون‌سی (Yonsei University) در کره‌جنوبی، اعلام کرده‌اند که برای تولید این منبع غذایی غنی، ابتدا دانه‌های متخلخل برنج را در محیط آزمایشگاهی، با ژلاتین ماهی پوشانده‌اند تا بافت سلول‌های ماهیچه گاو، به بافت برنج بچسبد و محصول جدید، بعد از ۱۱روز کشت در محیط آزمایشگاهی، به‌عمل بیاید. در این گزارش آمده که این برنج، کمی سفت و شکننده‌تر از برنج معمولی است، اما سرشار از پروتئین است.

اما پرسش اصلی اینجاست که آیا این محصول پیوندی جدید، برای اولین‌بار است که توسط بشر، تولید شده یا محصولات ترکیبی و پیوندی مثل برنج گوشتی را تابه‌حال خورده‌ایم و خودمان خبر نداشته‌ایم؟

پرتقال

این میوه‌های آبدار و خوشمزه از ابتدا در طبیعت وجود نداشت. می‌گویند قرن‌ها پیش، انسان‌هایی در جنوب چین، ریشه درختی مشابه گریپ‌فروت به‌نام «پوملو» با میوه سبزرنگ را با ریشه نارنگی نارنجی ترکیب کردند و پرتقال دست‌ساز بشر تولید شد.

موز

موز نیز میوه‌ای ترکیبی و دست‌ساز بشر است. انگار حدود هزار سال پیش، انسان‌ها فهمیدند با ترکیب ۲میوه «گارسینیا اکومیناتا» که داخل آن گوشتی، اما بسیار بدمزه با «بالبیزیانا» که میوه‌ای خوشمزه اما پر از هسته است، می‌توانند به موز خوشمزه خودمان دست پیدا کنند.

دیگر محصولات دست‌ساز

کلم بروکلی، بادام شیرین، هویج، توت‌فرنگی و... از دیگر گیاهانی هستند که دست‌ساز بشرند که دیگر آنقدر خوش‌خوراک‌ و طبیعی‌اند که به دست‌سازبودنشان شک نمی‌کنیم.

حالا باید دید این برنج گوشتی جدید، باب طبع انسان‌های جدید در روزگار جدید قرار خواهد گرفت یا نه!؟

کد خبر 833070
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تغذیه و آشپزی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha