از زمان اختراع یخچال‌ها، قوطی‌ها و اجاق‌های مایکروویو، چیزهای زیادی تغییر کرده است. ما هر روز غذا می‌خوریم، بنابراین طبیعتاً صنعت غذا همیشه در حال حرکت و پیشرفت است و سعی می‌کند محصول جدید درخشانی را اختراع کند که حتی سرسخت‌ترین ذائقه‌ها را هم تحت‌تأثیر قرار دهد.

خوراکی

به گزارش همشهری آنلاین، برخی از این اختراعات زیبا و خوشمزه است، درحالی‌که برخی دیگر انگار متعلق به یک فیلم علمی-تخیلی آینده‌نگر هستند که در آن شکلات به جای قهوه‌ای، صورتی است و دونات‌ها می‌توانند در تاریکی مانند درخت کریسمس بدرخشند! بد نیست با چند مورد از خوراکی‌هایی که به تازگی در دنیا و کشور خودمان اختراع شده‌اند آشنا شوید.

چای حباب‌دار
«بابل تی» یا چای حباب‌دار یک نوشیدنی تایوانی سرد و شیرین بر پایه چای است که از ترکیب چای شیرین شده با شیر و دانه‌های تاپیوکا تهیه و برای خوشمزه‌تر کردن آن از میوه و آب‌میوه‌های مختلف استفاده می‌شود. این نوشیدنی اوایل دهه ۸۰ در تایوان تولید و به سرعت در کشورهای بسیاری ازجمله چین، کره‌جنوبی، فرانسه، آمریکا و … معروف و محبوب شد. ظاهر و طعم عجیب و خوشمزه این نوشیدنی باعث محبوبیت آن در سراسر جهان شده و امروزه با طعم‌های مختلفی سرو می‌شود و عرضه آن، صنعتی میلیارد دلاری است. مروارید تاپیوکا یا توپ‌های بوبا از نشاسته تاپیوکا و آب ساخته می‌شود که بافتی لغزنده و جویدنی مانند ژله دارد که شبیه مرواریدهای کوچک سیاهی در ته لیوان ته‌نشین می‌شوند.

دنیای شگفت انگیز خوراکی‌های ابداعی | از چای حباب دار تا کافل

قهوه شفاف
این نوشیدنی جدید که با نام «قهوه شفاف» (CLR CFF) نیز شناخته می‌شود ترکیبی از چیزی است که بسیاری از ما آن را دوست داریم؛ یعنی کافئین و طعم شگفت‌انگیز قهوه تلخ. دیوید و آدام ناگی، ۲ برادر اهل اسلواکی، قهوه بی‌رنگی ابداع کردند که از دانه‌های قهوه عربیکا با کیفیت بالا و آب تصفیه شده درست می‌شود. طبق تبلیغات، این مایع شفاف طعمی شبیه قهوه دم‌کرده سرد قوی دارد و بدون کالری و رنگ است و لکی روی دندان‌ها باقی نمی‌گذارد.

دنیای شگفت انگیز خوراکی‌های ابداعی | از چای حباب دار تا کافل

شکلات صورتی
۸۰ سال از آخرین کشف جدی شکلات(یعنی شکلات‌های تیره، شیری و سفید) می‌گذرد و حالا دانشمندان بالاخره نوع جدیدی از این ماده خوشمزه را کشف کردند. یاقوت سرخ نوع چهارم و جدید شکلاتی است که به‌طور طبیعی صورتی رنگ بوده و رنگ خوراکی ندارد و نام روبی را برای آن انتخاب کرده‌اند. باری کالباتو، یک شرکت کاکائویی بلژیکی- سوئیسی است که سال ۲۰۱۷ شکلات روبی را معرفی کرد و این نوع جدید شکلات صورتی‌رنگ به تازگی در شانگهای چین ارائه شده و طعمی ترش و شیرین دارد.

دنیای شگفت انگیز خوراکی‌های ابداعی | از چای حباب دار تا کافل

بستنی زغالی
درحالی‌که همه ما بستنی را با رنگ‌های شاد می‌شناسیم، در ژاپن بستنی سیاه‌رنگ و با طعم زغال تولید شده است تا مرزهای خلاقیت و نوآوری را جابه‌جا کند. سیاه بودن نان بستنی و خود آن موجب شده تا مشتری‌ها برای خرید و تست کردن طعم آن اشتیاق فراوانی داشته باشند. طعم اصلی بستنی زغالی را عموما بادام و زغال تشکیل داده‌ و نان مشکی‌رنگ آن هم از زغال فعال تهیه می‌شود. جالب است بدانید که این بستنی بسیار مقوی است و یک سم‌زدای قوی محسوب می‌شود.

دنیای شگفت انگیز خوراکی‌های ابداعی | از چای حباب دار تا کافل

دونات‌های شبرنگ
شیرینی؟ بلک‌استار مستقر در سیدنی مسئول ساخت «رادیواکتیوترین» دسر در جهان است. این دونات جدید که در تاریکی می‌درخشد، توسط مغز متفکر کریستوفر تی، سرآشپز سازنده کیک توت‌فرنگی و هندوانه معروف جهان، ساخته شده است. کریستوفر تی بعد از شرکت در فستیوال روشنایی به فکر چگونگی ترکیب غذا با نور افتاد و در نتیجه ایده ساخت شیرینی‌های درخشان در تاریکی برای نخستین بار به ذهنش خطور کرد. او دونات‌های شبرنگ را اختراع کرد که حالا مشتریان خودش را دارد.

دنیای شگفت انگیز خوراکی‌های ابداعی | از چای حباب دار تا کافل

بستنی نوشیدنی
در ایران هم بابک بختیاری سال ۱۳۸۶ نخستین کسی بود که شیوه‌ای نو از بستنی‌خوری، یعنی بستنی‌های بسته‌بندی شده را با عنوان «آیس‌پک» اختراع کرد و اتفاقا در مدت کوتاهی حسابی فراگیر شد و مشتریان زیادی پیدا کرد، تا جایی که در عرض ۶‌ ماه ۱۲۰ شعبه آیس‌پک در شهرهای مختلف دایر شد و ۱۰ شعبه خارجی در هند، امارات، کویت، مالزی و دبی به راه افتاد.

دنیای شگفت انگیز خوراکی‌های ابداعی | از چای حباب دار تا کافل

ترکیب ناموفق کالباس و فلافل
همیشه هم ترکیب‌ها، ترکیب‌های برنده‌ای نیستند و گاهی بعضی از ابداعات غذایی با شکست روبه‌رو می‌شوند. نمونه‌اش ترکیب فلافل و کالباس است که برای مدتی در فلافلی‌ها با نام کافل فروخته می‌شد و خیلی زود هم از دور خارج شد، چون مشتریان زیادی نداشت و گویا این ۲ طعم در کنار هم برای بسیاری از افراد خیلی خوشایند نبود.

دنیای شگفت انگیز خوراکی‌های ابداعی | از چای حباب دار تا کافل

بیشتر بخوانید:


کد خبر 831978

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تغذیه و آشپزی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha