گروه اجتماعی- علی‌اصغر محمدی: معاون عمرانی وزیر آموزش و پرورش گفت: تعهدات امسال خیرین مدرسه‌ساز کشور بیش از 723 میلیارد تومان پیش‌بینی شده‌است.

مرتضی رئیسی با اشاره به رشد 18 درصدی خیرین مدرسه‌ساز نسبت به سال گذشته خاطرنشان کرد: استان‌های تهران، خوزستان، خراسان رضوی، اصفهان و آذربایجان شرقی بیشترین میزان تعهدات خیرین مدرسه‌ساز را به‌خود اختصاص داده‌اند.

معاون عمرانی وزیر آموزش و پرورش همچنین از مجاز بودن دولت براساس قانون بودجه 88 برای واگذاری پروژه‌های عمرانی مدارس به افراد حقیقی و حقوقی خبر داد و افزود: مجلس به دولت این اجازه را داده‌است که پروژه‌های عمرانی مدارس را به افراد حقیقی و حقوقی که متقاضی تکمیل یا خرید پروژه‌ها هستند، بدون تغییر کاربری، احصاء و به موجب یک آیین‌نامه‌ که هنوز تصویب نشده، واگذار کند.

به گفته رئیسی، طبق مصوبه مجلس شورای اسلامی، هر سال باید معادل کمک خیرین مدرسه‌ساز به اعتبارات دولت در بخش نوسازی مدارس اضافه شود. تعهد مالی سال گذشته خیرین 613 میلیارد تومان بود ولی معادل این رقم به اعتبارات دولت اضافه نشد.

وی اضافه کرد: بر این اساس از دولت درخواست کرده‌ایم که این امر محقق شود.

هیچ مدرسه خیر‌سازی فروخته نشده‌است

معاون عمرانی وزیر آموزش و پرورش در واکنش به انتشار اخباری مبنی بر فروش یا اجاره برخی از مدارس خیرساز به نقل از رئیس مجمع خیرین مدرسه‌ساز در خبرگزاری‌ها تصریح کرد: هیچ مدرسه و پروژه خیر‌سازی در کشور فروخته یا اجاره داده نشده‌است و تعهد می‌دهیم که هیچگاه چنین امری محقق نخواهد‌شد.

رئیسی گفت: ما در مورد احداث مدارس با خیرین موافقت‌نامه امضا می‌کنیم که براساس آن، حتی تغییر کاربری و تغییر نام مدارس خیر‌ساز بدون اجازه خیر، امکان‌پذیر نیست، چه رسد به فروش آنها.

ماه گذشته برخی از خبرگزاری‌ها اخباری به نقل از رئیس مجمع خیرین مدرسه‌ساز مبنی بر فروش و اجاره برخی مدارس خیر‌ساز منتشر کردند که مسئولان ذیربط در این باره تاکنون سکوت کرده‌بودند.

رئیسی در باره وضعیت مدارس استیجاری و قلع و قمعی نیز گفت: بحث این مدارس در اختیار سازمان نوسازی مدارس نیست و معاونت حقوقی و امور مجلس وزارت آموزش و پرورش متولی رسیدگی به وضعیت مدارس قلع و قمعی است.

رئیس سازمان مدارس کشور در پاسخ به سؤالی در باره اظهارات مدیر‌کل نوسازی مدارس استان تهران مبنی بر احتمال 3نوبته شدن مدارس در برخی مناطق پایتخت تاکید کرد: مدارس 3نوبته به تاریخ پیوست. اکنون هدف اساسی آموزش و پرورش، حذف مدارس دو نوبته است و به هیچ عنوان مدارس 3نوبته نخواهیم داشت.

در ادامه این نشست خبری رئیس مجمع خیرین مدرسه‌ساز در پاسخ به سؤالی در باره احتمال ورود مجمع خیرین مدرسه‌ساز به بحث مدارس استیجاری بیان کرد: در بحث واگذاری اداره مدارس به شهرداری‌ها که مطرح شده شهرداری‌ها حتی توان پرداخت حقوق کارکنان خود را ندارند، چطور می‌خواهند مدارس را اداره کنند! محمدرضا حافظی تصریح کرد: با توجه به ناتوانی شهرداری‌ها در این باره، این موضوع، از چاله درآمدن و به چاه افتادن است.

این نحوه پاسخگویی رئیس مجمع خیرین مدرسه‌ساز با اعتراض خبرنگار همشهری رو‌به‌رو شد که سؤال در باره بحث دیگری بود و شما از کجا مطلع‌ هستید که شهرداری‌ها توان پرداخت حقوق کارکنان خود را ندارند و نمی‌توانند از عهده اداره مدارس برآیند!

رئیس جامعه خیرین مدرسه‌ساز همچنین در باره مغایرت آمار تعداد خیر مدرسه‌ساز اعلام شده از سوی سازمان نوسازی و جامعه خیرین مدرسه‌ساز گفت: محاسبه جامعه خیرین از آمار خیرین مدرسه‌ساز در کشور بدون در نظر گرفتن میزان کمکی است که هر خیر به امر مدرسه‌سازی می‌کند.

محمدرضا حافظی افزود: حتی دانش‌آموزانی که پس‌انداز قلک خود را به امر مدرسه‌سازی اختصاص دادند نیز در زمره خیرین مدرسه‌ساز محسوب می‌شوند.  وی تصریح کرد: به‌طور مثال8500دانش‌آموز گلستانی را که قلک خود را به مدرسه‌سازی اهدا کرده‌اند، خیر مدرسه‌ساز می‌دانیم.

پیش از این سازمان نوسازی مدارس کشور آمار خیرین را 17 هزار و 312 نفر اعلام کرده‌بود در حالی که رئیس مجمع خیرین مدرسه‌ساز این تعداد را 100 هزار نفر بیان کرد.

کد خبر 83028

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آموزش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز