میدان امام خمینی (ره) که پیشتر با نام میدان سپه و قبل تر از آن با نام میدان شاه نامیده می شد، شاهد اغتشاشات و درگیری های زیادی در زمان های مختلف بوده میدانی که حالا بیش از ۴ دهه است در آرامش روزگار می گذراند.

میدان امام خمینی

همشهری آنلاین - مهدیه تقوی راد: این میدان تاریخی از دوران مشروطه و قبل تر از آن زمانی که جزو محدوده ارک سلطنتی محسوب می شد مورد اقبال همه تهرانی ها بود. تهرانی هایی که در بهمن ۵۷ آخرین مجسمه شاه را رد این میدان به زیر کشیدند و نام رهبر کبیر انقلاب را بروی این میدان گذاشتند.

میدان امام خمینی(ره)

موقعیت: میدان امام خمینی(ره)

نزدیک‌ترین ایستگاه مترو: امام خمینی(ره)

نزدیک‌ترین ایستگاه اتوبوس: امام خمینی(ره)

امکانات رفاهی: دارد

پارکینگ:دارد

امکان عکاسی:دارد

معرفی: میدان امام خمینی(ره) که نام سابق آن یعنی توپخانه هنوز در خاطره‌ها ماندگار است، به محلی برای نقش‌گرفتن حافظه جمعی در بزنگاه‌های تاریخی تبدیل شده و نقش پررنگی در رقم خوردن دوره‌های تاریخی کشور از جمله انقلاب اسلامی ایران ایفا کرده است.

ویژگی‌های انقلابی محدوده/ مجسمه ای که ۲ بار سقوط کرد

میدان توپخانه سال‌ها محل برگزاری تجمعات اعتراضی و تظاهرات انقلابی انقلابیون بود. حتی در دوران مشروطه هم تظاهرات اعتراضی در این میدان برگزار می‌شد. اولین بار در همین میدان بود که بعد از کودتای ۲۸ مرداد، مجسمه رضاشاه پهلوی توسط معترضان به پایین کشیده شد. در ماه‌های منتهی به پیروزی انقلاب اسلامی، این میدان مقصد و مبدا بسیاری از راهپیمایی‌ها و تظاهرات‌ اعتراضی بود. در بهمن ماه ۱۳۵۷ برای بار دوم این مجسمه توسط انقلابیون از میدان حذف شد. تمام نشانه‌های سلطنتی اطراف آن از جمله نشان فروهر نیز تخریب شدند. پایه مجسمه با همان طراحی و نقوش برجا مانده و نگهدارنده نشان رسمی جمهوری اسلامی است.

ویژگی‌های گردشگری محدوده/ گردش میان تاریخ

اولین نام میدان امام خمینی(ع)، سپه بود که شکل‌گیری اولیه آن به دوران ناصرالدین‌شاه می رسد. بنابراین طبیعی است که اطراف این میدان پر از جاذبه‌های تاریخی باشد. کاخ گلستان یکی از این جاذبه‌هاست. ساختمان قدیمی بانک ملی هم در ضلع شرقی این میدان قرار گرفته است. پارک شهر یکی از بوستان‌های تاریخی پایتخت با معماری ویژه، درختان قدیمی، دریاچه، بخش نگهداری از حیوانات و شهربازی مجهز، جاذبه دیگری است که از میدان امام خمینی(ره) فقط چند دقیقه فاصله دارد. موزه علی‌اکبر صنعتی در ضلع شمال غربی میدان قرار گرفته است. موزه بانک سپه هم در فاصله‌ای بسیار نزدیک به میدان قرار دارد. از میدان امام خمینی(ره) می‌توانید پیاده به طرف کوچه مروی و بازار بزرگ بروید و خرید کنید.

کد خبر 829252
منبع: روزنامه همشهری

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار روز هفتم

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha