شمیرانی‌ها هنوز روزهای تاریخی انقلاب را به خاطر دارند که در مسجد جامع حصاربوعلی با هدایت امام جماعت محبوب محله به عنوان یکی از مهم‌ترین پاتوق‌های انقلابی شمیران با اندیشه‌های امام آشنا شده بودند مسئولیت حفاظت از دارایی‌های ارزشمند کاخ نیاوران را بر عهده گرفتند.

کاخ نیاوران

همشهری آنلاین – حسن حسن‌زاده: شمیران پایگاه‌ها و پاتوق‌های انقلابی بسیار داشت؛ از مسجد همت تجریش و چاپخانه فعال آن که اندیشه‌های امام (ره) را به دست جوانان محله می‌رساند تا مسجد جامع حصاربوعلی با حضورآیت‌الله محمدتقی حکیم و نیز مسجد محله نیاوران با حضور آیت‌الله مصطفوی که با برگزاری سخنرانی‌های انقلابی زمینه جذب جوانان محله به فعالیت‌های مبارزاتی و تبیین ویژگی‌های حکومت اسلامی را فراهم کردند.

قصه‌های خواندنی تهران را اینجا دنبال کنید

مسجد جامع محله کهن حصاربوعلی و نیز مسجد محله نیاوران در سال‌های پیروزی انقلاب یکی از مهم‌ترین پایگاه‌های انقلابی شما تهران بود. پیوند شمیرانی‌ها با اندیشه‌های امام (ره) اما با حضور امام جماعت محبوب حصاربوعلی محله ناگسستنی‌تر شد. تابستان سال ۱۳۴۰ وقتی آیت‌الله محمدتقی حکیم به محله حصاربوعلی آمد، برگ تازه‌ای از تاریخ این محله و پیوند اهالی آن با مذهب و انقلاب اسلامی ورق خورد. آیت‌الله حکیم در سال‌های حضورش در محله حصاربوعلی علاوه بر تالیف کتاب و تدریس معارف اسلامی شبستان این مسجد را به پایگاهی برای روشنگری علیه حکومت طاغوت تبدیل کرده و بسیاری از جوانان این محله و محله‌ای اطراف را نیز با اندیشه‌های امام (ره) و مبانی حکومت دینی آشنا کرد.

روزی که جوانان شمیرانی نگهبان کاخ نیاوران شدند | آیت‌الله حکیم چطور مسجد محله را پاتوق انقلابیون کرد؟

جوانان محله؛ نگهبانان جدید کاخ نیاوران

فعالیت مستمر آیت‌الله اما در ماه‌های منتهی به انقلاب و به ویژه روزهای پیروزی انقلاب اسلامی در حضور دلسوزانه جوانان انقلابی این محله در حفاظت از کاخ نیاوران تبلور یافت و روزهای زمستان ۱۳۵۷ را به یکی از خاطره‌انگیزترین ایام در خاطر شمیرانی‌ها تبدیل کرد. ۲۲ بهمن ماه وقتی نوید پیروزی انقلاب به گوش مردم رسید و جوانان انقلابی شهر در خیابان‌ها و میادین حضور داشتند، ماموریت جوانان شمیرانی چیز دیگری بود. جوانان محله حصاربوعلی و نیاوران که در پایگاه‌های انقلابی محله دل به انقلاب سپرده بودند برای حفاظت از دارایی‌های کاخ به میدان آمدند.

«علیرضا زمانی» تهران‌پژوه می‌گوید: «آیت‌الله محمدتقی حکیم که جایگاهی ویژه میان اهالی حصاربوعلی و نیاوران داشت به عنوان یکی از نخستین کسانی بود که پس از پیروزی انقلاب و برای حفاظت از کاخ نیاوران وارد این کاخ سلطنتی شد. یک روز پس از پیروزی انقلاب اسلامی یعنی در ۲۳ بهمن ۱۳۵۷ آیت‌الله محمدتقی حکیم همراه با جمعی از اهالی و جوانان انقلابی محله‌های حصاربوعلی و نیاوران وارد کاخ شدند. در شلوغی و هیاهوی آن روزها ماموریت این انقلابیون و اهالی مورد اعتماد این محله‌ها حفاظت و نگهبانی از کاخ و دارایی‌های آن بود. آن روز آیت‌الله حکیم همراه با نمایندگانی از کمیته استقبال امام خمینی (ره) وارد کاخ نیاوران شدند. با حضور نیروهای انقلابی شمیران در کاخ، ابتدا پاسداران و جوانان انقلابی محله جایگزین نگهبانان و محافظان شاهنشاهی شدند تا اموال و دارایی‌های کاخ دست‌نخورده و بدون کوچک‌ترین خسارت باقی بماند. دو روز بعد نیز، حکم سرپرستی کاخ به نام آیت‌الله سید حسن مصطفوی که امام جماعت نیاوران بود صادر شد.»

روزی که جوانان شمیرانی نگهبان کاخ نیاوران شدند | آیت‌الله حکیم چطور مسجد محله را پاتوق انقلابیون کرد؟

کد خبر 828585

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دروازه طهرون

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 2
  • QA ۲۰:۰۰ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۹
    1 0
    مباركشون باشه الان دارند مات جوبشو ميخورند