حصارک یکی از قریه‌های منطقه شمیران است. امکانات رفاهی مطلوب، باغ‌های‌آباد، شرایط آب‌وهوایی خاص و قنات‌های جاری باعث شد تا قبل از انقلاب این محدوده به ییلاق تفریحی برخی از رجال و سرشناسان آن دوران تبدیل شود.

خانه اردشیر زاهدی

همشهری آنلاین - ثریا روزبهانی: امکانات رفاهی مطلوب، باغ‌های‌آباد، شرایط آب‌وهوایی خاص و قنات‌های جاری باعث شد تا قبل از انقلاب این محدوده به ییلاق تفریحی برخی از رجال و سرشناسان آن دوران تبدیل شود.

قصه‌های خواندنی تهران را اینجا دنبال کنید

عباس عرفاتی، از ساکنان قدیمی جماران، می‌گوید: «اردشیر زاهدی، یکی از سران رژیم گذشته، باغ بزرگ و زیبایی در محدوده حصارک داشت و این مکان به باغ زاهدی شهرت پیدا کرد و بزرگ‌ترین باغ محله جماران بود، چون به دامنه کوه امتداد پیدا می‌کرد. اردشیر زاهدی، پسر سرلشکر زاهدی معروف، داماد سابق شاه و آخرین سفیر ایران در آمریکا بود.»

اهالی قدیمی خاطرات بسیاری از این باغ و صاحبش دارند. محمد تیموری، از ساکنان قدمی محله جماران، می‌گوید: «اردشیر زاهدی هر روز از این باغ تا سر سه‌راه یاسر پیاده می‌آمد و با اهالی همکلام می‌شد. او به‌خوبی اهالی این محله را می‌شناخت، طوری که وقتی فرزند یکی از اهالی را می‌دید، می‌گفت به پدرت سلام برسان. این باغ بیشتر محلی برای برگزاری جشن‌های زاهدی بود که بعد از انقلاب مصادره شد و یاسر نام گرفت. هنوز ساکنان قدیمی جماران این باغ را به نام باغ زاهدی می‌شناسند. خیابان یاسر نیز قبلاً به نام خیابان زاهدی معروف بود. بعد از انقلاب بسیاری از این افراد از ایران رفتند و باغ‌هایشان در اختیار دولت قرار گرفت.»

حقایقی در باره خانه‌باغ پرماجرای اردشیر زاهدی

سرلشکر فضل‌الله ‌زاهدی روزهای متمادی پیش از وقوع کودتا علیه دولت محمد مصدق را در این خانه‌باغ سپری کرده و بخشی از برنامه‌ریزی‌های این کودتا به نوشته اردشیر زاهدی در کتاب خاطراتش، در ویلای حصارک انجام شده است.

کد خبر 831766

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دروازه طهرون

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 19
  • IR ۰۱:۳۱ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۸
    2 23
    خدا لعنت کنه اردشیر زاهدی و پدرش را
    • IR ۲۳:۳۷ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۸
      5 0
      فقط مرگ و لعنت و نفرین نفرستیم اندکی هم تحقیق و مطالعه کنیم راجب انسان ها ...