سه‌شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۴:۵۴
۰ نفر

۲پل آجری در محله کن سندی معتبر برای نشان دادن قدمت و هویت تاریخی این محدوده است. هنوز اهالی محله کن خاطرات بسیاری از پل قاجاری و پل محمدعلی کنی به یاد دارند. به گفته تهران‌شناسان و اهالی میراث فرهنگی، پل تاریخی کن، تنها پل قدیمی تهران است که سازه آجری دارد.

پل آجری

همشهری آنلاین - ثریا روزبهانی: «پل آجری درست ۵۰۰ متر بالاتر از پل اتوبان همت و روی رودخانه قرار داشته و محلی برای رسیدن به کرج بوده.» حسن درویش، از اهالی قدیمی محله کن، با بیان این موضوع، درباره هویت و قدمت پل‌های تاریخی این محله می‌گوید: «پل قاجاری درست زمانی ساخته شد که هنوز خبری از اتوبان تهران-کرج نبود و مسافران تهرانی باید خودشان را به کن می‌رساندند و بعد از کمی استراحت و عبور از پل، به کرج و اشتهارد و شهریار می‌رفتند.

قصه‌های خواندنی تهران را اینجا دنبال کنید

تنها پل قدیمی تهران با سازه آجری

این پل جزء آثار ثبت‌شده میراث فرهنگی است و آن را با نام «پل قاجاری» می‌شناسند. اما از این پل عملا چیزی باقی نمانده و میراث فرهنگی هم تلاشی برای احیای آن نکرده است. تاریخ ساخت این پل را زمان قاجار و حدود سال‌های ۱۱۷۰ ذکر کرده‌اند. این سازه با داشتن ۴ دهنه و نمای بافت آجری پل محکمی را تشکیل می‌داد. مسافران بعد از گذشتن از پل به محلی به نام «سیاه دشتک» و پس از رسیدن به «دهکده المپیک کنونی» به محلی به نام «لتمال» می‌رسیدند و از آنجا جاده چند شاخه می‌شد و هر کدام به سویی می‌رفت. این را هم اضافه کنم که قهوه‌خانه‌ای در محل «سیاه دشتک» وجود داشت که صاحب آن فردی به نام آشیخ ابوالقاسم بود.»

تنها پل قدیمی تهران با سازه آجری

اما پل مهم دیگری که جزء قدیمی‌ترین پل‌های تهران هم به شمار می‌رود، ‌ پل «حاج محمدعلی» است که امروز درست در میان باغ‌ها قرار دارد و در سال‌های نه چندان دور معبری برای گذر از رودخانه پرآب کن بوده است. این پل که قدمت آن به بیش از ۸۰ سال می‌رسد، توسط مردی به نام حاج محمدعلی بنا شده تا روستاییانی که برای فروش محصولات‌شان به شهر می‌رفتند، مسیر رودخانه را به راحتی پشت سر بگذارند.

تنها پل قدیمی تهران با سازه آجری

اهالی سولقان، کشار، رندان، سنگان، امامزاده داوود، کیگا و ... با عبور از مسیر کوهستانی و سخت، خودشان را به این پل می‌رساندند و بعد از عبور از باغ‌ها در کن استراحت و روز بعد به سمت مسیر مورد نظر حرکت می‌کردند. این پل تاریخی که از عصر قاجار روی رودخانه کن بنا شده، روزگاری تنها راه ارتباطی روستاهای شمال رودخانه با ده کن بود. بر قطعه سنگی که روی پل قرار دارد، سال ساخت پل، ۱۳۱۲، عنوان شده است، یعنی در زمان حکومت پهلوی اول. پل تاریخی کن در سال ۱۳۹۷ به ثبت ملی رسید، یعنی دقیقا یک سال قبل از اینکه سیل ویرانگر رودخانه کن بخش‌هایی از آن را از بین ببرد.

کد خبر 842913

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دروازه طهرون

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha