جمعه ۱۵ خرداد ۱۳۸۸ - ۱۱:۳۹
۰ نفر

همشهری‌آنلاین: رئیس جمهور آمریکا پس از ورود به آلمان و مذاکره با مرکل در یک کنفرانس خبری در درسدن شرکت کرد

به گزارش مونیتورینگ اخبار خارجی واحد مرکزی خبر، باراک اوباما در کنفرانس خبری مشترک با آنگلا مرکل صدراعظم آلمان گفت: المان دوست و شریکی نزدیک برای امریکا به شمار می‌رود. این دوستی نه تنها برای دو کشور امریکا و المان بلکه برای جهان به منظور پیشرفت در حل برخی از مسائل اساسی از قبیل مسائل مربوط به امنیت ملی، اقتصاد و تغییرات زیست محیطی که با ان مواجه هستیم ضروری است.

من و خانم مرکل مذاکرات بسیار سازنده‌ای داشتیم. ما به همکاری نزدیک با یکدیگر ادامه خواهیم داد تا با بحران‌های اقتصادجهانی مقابله کنیم و رشد و شکوفایی را بار دیگر برای مردم کشورهایمان بازگردانیم.

DRESDEN, GERMANY - JUNE 05: German Chancellor Angela Merkel (R) and U.S. President Barack Obama address the media during a news conference on June 5, 2009 in Dresden, Germany.

وی گفت هیچ حدو مرزی برای این همکاری‌ها وجود ندارد. مدتی طول خواهد کشید تا اقدامات ما ادامه پیدا کند.

چالش‌های فرارو

باراک اوباما در ادامه افزود: در نشست گروه بیست، سازوکارهای اقدامات جمعی تبیین شد. در دو سوی اقیانوس اطلس (اروپا وامریکا) نیز شاهد پیشرفت‌هایی در زمینه باثبات کردن وضعیت اقتصادی بوده‌ایم اما هنوز کارهای بسیاری زیادی باقیمانده است که انجام شود. در امریکا با هوشیاری در تلاش هستیم مقررات مالی را تقویت کنیم تا اینکه اطمینان حاصل کنیم دیگر بحران‌هایی همانند بحران‌های کنونی اتفاق نخواهد افتاد. به موازات حرکت برای تقویت نظام مالی، ایجاد هماهنگی میان اقدامات امریکا و اروپا بسیار حائز اهمیت است. ما تاکید کردیم که نمی‌خواهیم سیاست‌های حمایت‌گرایی اقتصادی را اجرا کنیم. باید مرزهایمان باز باشد و شرکت‌های ما بتوانند در اروپا و امریکا با یکدیگر به تعامل بپردازند.

رئیس جمهور امریکا در ادامه افزود: در ملاقات با صدراعظم المان درباره چالش‌های امنیتی نیز گفتگو کردیم. ما با چالش‌های بسیار بزرگی مواجه هستیم. المان از شرکای بسیار بزرگ در ناتو به شمار می رود. ما با چالش‌های بزرگی در افغانستان و پاکستان مواجه هستیم اما التزام جمعی داریم که اجازه ندهیم پایگاه‌های تروریستی در این کشورها بوجود بیاید که به مردمان ما ضربه وارد کند. ما همچنان بر این تعهد خود پایبند هستیم.

گفتگو و مذاکره جدی با ایران

رئیس جمهور امریکا تصریح کرد واشنگتن اماده گفتگو و مذاکره جدی با ایران است.

باراک اوباما در کنفرانس خبری مشترک با انگلا مرکل صدراعظم المان گفت:  در ملاقات مشترک‌مان درباره مساله ایران به بحث و تبادل نظر پرداختیم. البته این مساله به صورت منفرد و مجزا درنظر گرفته نشد بلکه در قالب و چارچوبی وسیع تر مبنی بر جلوگیری از بروز رقابت تسلیحات هسته‌ای در منطقه خاورمیانه بود که بسیار خطرناک خواهد بود. من به صورت علنی اعلام کرده‌ام، اماده ورود به مذاکرات و گفتگوهای جدی با ایران هستم. این کار را نمی‌توان جدای از مسائل دیگر انجام داد اما این کار باید با هماهنگی گروه پنج بعلاوه یک و یا سه کشور اروپایی بعلاوه روسیه و امریکا و چین باشد. المان شریک مهمی در این روند خواهد بود

در زمینه خاورمیانه

رئیس جمهور امریکا تصریح کرد برای تحقق صلح در خاورمیانه باید دو طرف مناقشه اراضی اشغالی از مواضع قبلی خود دست بکشند.

باراک اوباما گفت: تابستان امسال به روسیه سفر خواهم کرد تا درباره شیوه کاستن از انبارهای تسلیحات هسته‌ای امریکا و روسیه به بحث و تبادل نظر بپردازیم. بنابراین می بینید که نگرانی ما فقط (برنامه هسته‌ای )ایران نیست بلکه می‌خواهیم اقداماتی صورت دهیم که منع تکثیر هسته‌ای تقویت شود تا اینکه خطر تسلیحات هسته‌ای به صورت قابل ملاحظه‌ای در دوران حیات ما کاهش پیدا کند.

در ملاقات با خانم مرکل درباره سفر اخیرم به منطقه خاورمیانه نیز بحث و تبادل نظر شد. همه ما باید تلاش‌هایمان را به منظور محقق شدن راه حل ایجاد دو کشور مستقل صورت بدهیم که در کنار هم در صلح و امنیت وجود داشته باشند. به نظر من، زمان ان فرارسیده است که برای تحقق واقعیتی که همه ما به ان واقف هستیم اقدام کنیم.انجام دادن این کار مستلزم ، دادن امتیازهای دشوار است. ما باید خشونت را نفی کنیم. فلسطینی‌ها باید درباره بوجود اوردن شرایط امنیتی جدیت داشته باشند تا اینکه اسرائیل احساس امنیت خاطر کند. اسرائیلی ها نیز باید گامهای دشواری را بردارند. من درباره برخی از این اقدامات در سخنرانی روز گذشته ام صحبت کردم.

باراک اوباما در ادامه گفت: در نهایت باید بدانیم که امریکا نمی تواند صلح را بر دو طرف این قضیه تحمیل کند. کاری که ما تلاش می کنیم انجام دهیم از بین بردن برخی از سوء تفاهمات است تا اینکه دست کم بتوان گفتگوهای صریح اغاز شود. ما نمی‌توانیم این کار را به تنهایی انجام دهیم بلکه انجام دادن این کار مستلزم وجود شرکای قوی از قبیل المان است. می دانم که انگلا مرکل، صدراعظم المان، بسیار به این مساله پایبند است. من مشتاق ادامه همکاری ها دو کشور امریکا و المان برای پرداختن به طیف وسیعی از مسائل هستم که باید با ان مواجه شویم.

رئیس جمهور امریکا تصریح کرد باید جامعه بین المللی برای استقرار صلح و امنیت در منطقه خاورمیانه تلاش کند و امریکا به تنهایی نمی تواند کاری از پیش ببرد.

باراک اوباما گفت: همانطور که در آغاز سخنرانی‌ام در مصر گفتم [مشروح سخنان باراک اوباما در مصر] مطالبی که گفتم فقط یک سخنرانی بود و نمی‌تواند جایگزین همه کارهای دشواری شود که باید صورت پذیرد. پیش از این سخنرانی کارهای زیادی برای روند صلح خاورمیانه انجام شده است و در سال‌های اینده نیز همین کار انجام شود تا اینکه این مشکل که سابقه شصت ساله دارد حل شود. به نظر من یکی از تفاوت‌هایی که شرایط کنونی با گذشته دارد این است که در امریکا دولت و رئیس جمهوری در مسند امور قرار گرفته است که از روز نخست حضورش درکاخ سفید در این قضیه فعال شده است. پنج ماه از زمان حضور ما در کاخ سفید می گذرد و شاهد ان هستید که فعالیت‌های بسیار زیادی در این زمینه صورت پذیرفته است. این اقدامات نشانه‌ای برای همه طرف‌های مطرح درمنطقه خاورمیانه است مبنی بر اینکه ما در اقداماتمان جدیت داریم.

باراک اوباما در ادامه افزود: من جرج میچل را به عنوان فرستاده ویژه‌ام به منطقه خاورمیانه تعیین کرده‌ام. وی به صورت مرتب با همه بازیگران منطقه ملاقات کرده است. قرار است هفته اینده نیز وی به منطقه بازگردد تا پس از سفری که به قاهره داشتم مسائل مطرح شده را با هر یک از طرفهای مطرح دراین قضیه پیگیری کند تا مذاکرات انجام شده اقدامات اعتمادسازانه لازم صورت پذیرد.

من با بنیامین نتانیاهو ،نخست وزیر اسرائیل ملاقات کرده ام. دولت ما با اسرائیل تماس و ارتباط نزدیکی درباره مسائلی دارد که مانعی در مسیر ازسرگیری گفتگوها به شمار می‌رود. من با محمود عباس ، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین، نیز در کاخ سفید ملاقاتی داشتم تا همین کار انجام شود. بنابراین، می بینید که اقدامات مستمری در این خصوص در جریان است و این اقدامات بسیار بیشتر از تلاشهایی است که در پنج ماه نخست حضور اکثر دولتهای امریکایی شاهد ان بوده‌اید.

رئیس جمهور امریکا در ادامه افزود: علت اینکه ما این اقدامات را صورت می دهیم فقط بدان خاطر نیست که گفتگوها متوقف شده است بلکه دو طرف انقدر به یکدیگر بدبین شده اند که احتمال دارد به نقطه ای برسیم که دیگر بازگشت به میزمذاکرات امکان پذیر نباشد. باتوجه به اقداماتی که تاکنون انجام داده ایم، دست کم فضا و شرایطی را بوجود اورده ایم که گفتگوها می تواند از سرگرفته شود. یک بار دیگر باید بگویم که امریکا نمی تواند این مشکل را حل کند بلکه امریکا می تواند شریکی در مسیر حل این مشکل باشد.

در نهایت، طرف‌های مطرح باید تصمیماتی اتخاذ کنند که به بهترین نحو ممکن در جهت امنیت و شکوفایی مردمانشان باشد که این هدف با مذاکره و سازش قابل تحقق است.ما نمی توانیم طرفهای مطرح را وادار کنیم که این تصمیمات دشوار را اتخاذ کنند. کاری که ما می توانیم انجام دهیم فراهم اوردن چارچوبی برای عمل در این راستا و حمایت از انها به منظور محقق شدن این هدف است. کل جامعه بین المللی مسوولیت دارد به طرفهای مطرح در این قضیه کمک کند تا صلح دشوار محقق شود که در نهایت برای همه خوب خواهد بود.

کد خبر 82851

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز