وزارت دفاع تایوان گفت که ۱۸ هواپیمای نیروی هوایی چین را هنگام انجام «گشتزنی مشترک» با ناوهای آن کشور در اطراف این جزیره ردیابی کرده است.

چین

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از رویترز، وزارت دفاع تایوان چهارشنبه اعلام کرد که ۱۸ هواپیما از جمله چند جنگنده سو-۳۵ چین را که در نزدیکی شمال، مرکز و جنوب غرب این جزیره پرواز می‌کردند، شناسایی کرد.

بر اساس این گزارش، یازده فروند هواپیمای چینی که با همراهی ناوهای آن کشور در حال گشتزنی مشترک بودند، از خط میانی عبور کردند. این خط میانی به طور معمول به عنوان مرز غیررسمی بین دو طرف شناخته می‌شود.

این نخستین تحرکات گسترده نظامی چین در اطراف تایوان پس از انتخابات هفته جاری در این جزیره است.

«لای چینگ ته» نامزد حزب حاکم ترقیخواه دموکراتیک در انتخابات ریاست جمهوری تایوان در روز شنبه پیروز شد. وی مواضع استقلال‌طلبانه دارد و پیروزی او برای چین خوشایند نیست.

بنا بر اعلام کمیسیون مرکزی انتخابات تایوان، لای ۴۰.۰۵ درصد آرا را کسب کرد. همچنین «هو یویی» از حزب اپوزیسیون کومینتانگ ۳۳.۴۹ درصد و «کو ون جه» از حزب خلق تایوان ۲۶.۴۶ درصد آرا را به دست آوردند.

چین نتیجه انتخابات تایوان را رد کرد و گفت: حزب حاکم پس از شکست در کسب اکثریت آرا، نماینده جریان اصلی افکار عمومی مردم این منطقه نیست.

تایوان در بیانیه‌ای اعلام کرد: وزارت خارجه از مقام‌های پکن می‌خواهد به نتیجه انتخابات احترام گذاشته، با واقعیت روبرو شده و از سرکوب تایوان دست بردارد تا تعاملات دو سوی تنگه تایوان به مسیر درست بازگردد.

انتخابات تایوان به دلیل وضعیت سیاسی مورد مناقشه این منطقه از اهمیت زیادی برخوردار است. این منطقه در حالی که از دهه ۱۹۴۰ به طور عملی مستقل بوده ولی چین همچنان خواستار پیوند آن با سرزمین اصلی است و استفاده احتمالی از زور برای دستیابی به هدف خود را رد نکرده است.

کد خبر 825556
منبع: ایرنا

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیا و اقیانوسیه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha