پژوهشگران موسسه فناوری ماساچوست (ام‌آی‌تی) در آمریکا یک «کپسول مرتعش‌شونده» - به اندازه یک کپسول معمولی مولتی‌ویتامین، ساخته‌اند که بالقوه می‌تواند مصرف غذا را در افراد تا ۴۰ درصد کاهش دهد.

tab

به گزارش همشهری آنلاین این کپسول در انسان‌ها آزمایش نشده است و پژوهشگران پژوهشگران آن را فقط روی حیوانات آزمایش کرده‌اند.

- اگر پژوهش‌های بیشتر اثربخشی و ایمنی این کپسول را تأیید کنند، می‌تواند راه جدیدی مقرون‌به صرفه و با کمترین تهاجم (در مقایسه با روش‌های جراحی کاهش وزن) برای درمان چاقی باشد.

گزینه‌های فعلی درمان چاقی (مانند جراحی‌های کاهش وزن) شدید گران‌قیمت و تهاجمی هستند و در نتیجه شمار محدودی از افرادی که می‌توانند بیشترین بهره را از آنها ببرند، عملاً به آنها دسترسی پیدا می‌کنند.اما این دستگاه جدید، این کپسول مرتعش‌شونده که پژوهشگران موسسه فناوری ماساچوست (ام‌آی‌تی) ساخته‌اند، شاید بتواند این مشکل را حل کند.

ارتعاش‌های موثر؟

پژوهشگران ام‌آی‌تی این کپسول مرتعش‌شونده را که تقریبا به اندازه یک کپسول معمولی مولتی‌ویتامین است، در حیوانات - خوک‌های آزمایشگاهی - با پایش میزان هورمون‌ها در حالی که این دستگاه در حال ارتعاش بود، آزمایش کردند. وقتی کپسول‌ها فعال بودند و برای حدود ۲۰ دقیقه پیش از دادن غذا به خوک‌ها ارتعاش کردند، مصرف غذای خوک‌ها نسبت به زمانی که این کپسول‌ها فعال نبودند، ۴۰ درصد کاهش یافت.

سرعت افزایش وزن خوک‌ها نیز در طول دوره‌های درمان با این کپسول مرتعش‌شونده کاهش یافت.

اما این کپسول چگونه تاثیر خود را ایجاد می‌کند؟ مسئله مربوط به ارتباط بین معده و مغز است.

ارتباط معده و مغز

وقتی این کپسول مرتعش می‌شود، گیرنده‌های کشسانی در معده را تحریک می‌کند. این گیرنده‌ها، به نوبه خود، به مغز (از طریق عصب واگ) پیام می‌دهند تا تولید انسولین و هورمون‌هایی مانند پپتید-C، پی‌وای‌وای (PYY) و GLP-۱ را تحریک کنند.

این هورمون‌ها به فرآیند گوارش غذا کمک می‌کنند، اما همچنین به شخص می‌گویند که چه زمانی غذا خوردن را متوقف کند و احساس سیری ایجاد می‌کنند (حتی با معده خالی).

این گیرنده‌ها همچنین به بدن پیام می‌دهند تا میزان «گرلین»، هورمون گرسنگی، را که میل به خوردن را در فرد افزایش می‌دهد، کاهش دهد.

دکتر شریا سرینیواسان، سرپرست این بررسی و استادیار مهندسی زیستی در دانشگاه هاروارد می‌گوید: «این کپسول حدود ۲۰ دقیقه قبل از وعده غذایی بلعیده می‌شود و زمانی که با مایعات معده تماس پیدا می‌کند، روشن می‌شود.»

کپسول فعلی برای حدود ۳۰ دقیقه پس از ورود به معده لرزش ایجاد می‌کند، اما احتمالاً می‌توان آن را برای ماندگاری طولانی‌تر در آنجا طراحی مجدد کرد.

نه نگران نباشید، این کپسول برای همیشه در روده شما نمی‌ماند. حدود ۳۰ ساعت طول می‌کشد تا کپسول از دستگاه گوارش عبور کند. در خوک‌های مورد بررسی، زمان عبور طولانی‌تر بود - بین ۴ تا ۷ روز.

آیا این کپسول ارتعاش‌کننده برای انسان‌ها بی‌خطر است؟

این کپسول ارتعاش‌کننده تا به حال فقط روی خوک‌ها آزمایش شده است. بررسی‌های بییشتری لازم است تا مشخص شود آیا این کپسول در انسان‌ها بی‌خطر و موثر هست یا نه.

پژوهش در حیوانات نشان داد مواد به کار رفته در این کپسول زیست‌سازگار هستند، به این معنی که این کپسول به بافت های بدن آسیب نمی‌رساند و همانند سایر مواد جامد از بدن عبور می‌کند. در این بررسی در حیوانات نیز به نظر نمی‌رسید که آنها دچار عوارض جانبی شدید یا مشکلاتی در اثر عبور کپسول از دستگاه گوارش‌شان شده باشند.

این پژوهشگران امیدوارند که در پژوهش‌های طولانی‌تر به مطالعه اثرات این درمان در حیوانات بپردازند و در نهایت این دستگاه را در یک کارآزمایی بالینی در انسان‌ها آزمایش کنند.

آیا دستگاه‌های دیگری برای کاهش وزن وجود دارند؟

تایید این کپسول ارتعاش‌کننده به عنوان یک دستگاه پزشکی برای کنترل اضافه وزن می‌تواند تعادلی میان روش‌های درمان جراحی و دارویی چاقی ایجاد کند.

در حال حاضر، فقط سه دستگاه تاییدشده بوسیله سازمان غذا و داروی آمریکا (اف‌دی‌ای) برای درمان چاقی وجود دارند:

- باندهای معدی: باندهایی که در بالای معده دور آن قرار داده می‌شوند تا میزان فضای موجود برای غذا در معده را کاهش دهند.

- سیستم‌های بالون معدی: بالون‌ها یا بادکنک‌هایی که داخل معده باد می‌شوند تا فضا را پر کنند و تخلیه معده را به تأخیر بیندازند.

 دستگاه‌های منگنه‌گذاری از راه آندوسکوپی: این دستگاه‌ها با منگنه‌کاری مجرای گوارش ظرفیت معده را کاهش می‌دهند.

دستگاهی در میانه داروها و جراحی

این کپسول ارتعاش‌کننده که بر پایه پیام‌دهی طبیعی بدن عمل می‌کند و می‌تواند برخی محدودیت‌های درمان‌های کنونی چاقی را غلبه کند.

چنین دستگاهی می‌تواند باعث کاهش هزینه‌های درمان‌های چاقی و در دسترس‌قرارگیری آنها برای جمعیت‌های بیشتری شود.

دکتر سرینیواسان گفت: «یک راه حل درمان چاقی مبتنی این کپسول ارتعاش‌کننده امکان گسترش و کاهش هزینه‌های درمان چاقی را فراهم می‌کند و آن را برای جمعیت‌های جهانی قابل دسترس می‌سازد.»

این کپسول ارتعاش‌کننده همچنین ممکن است این مزیت را نسبت به داروهای ضد چاقی داشته باشد که بدون عوارض جانبی است، زیرا از یک سازوکار طبیعی بدن برای اعلام سیر شدن به مغز استفاده می‌کند.

کد خبر 824346

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha