کارزاری که اخیرا از سوی علاقه مندان محیط زیست و حیات وحش به راه افتاد، نتیجه داد و بساط بازار فروش پرندگان مهاجر در فریدونکنار با همکاری سازمان حفاظت محیط زیست و قوه قضاییه جمع شد.

پرنده مهاجر

همشهری آنلاین - مجید جباری: بزرگترین بازار فروش پرندگان مهاجر در فریدونکنار پس از سال‌ها فعالیت آزادانه به عنوان حلقه پایانی چرخه کشتار پرندگان در این شهرستان، سرانجام دو هفته پیش تعطیل شد. فعالان محیط زیست و علاقه مندان حیات وحش بیش از یک دهه تلاش زیادی برای تعطیلی دائمی این بازار کردند اما کارزاری که اخیرا از سوی علاقه مندان محیط زیست به راه افتاد، نتیجه داد و بساط بازار فروش پرندگان مهاجر در فریدونکنار با همکاری سازمان حفاظت محیط زیست و قوه قضاییه جمع شد. با این حال فعالان محیط زیست و علاقه مندان حیات وحش نسبت به تشکیل بازار زیرزمینی فروش پرندگان هشدار می‌دهند و معتقدند که گردش مالی بالای این بازار برای صیادانی که انواع پرندگان مهاجر و بومی را به صورت زنده و یا لاشه در این بازار به فروش می رساندند، می تواند بازار غیر قانونی فریدونکنار را به صورت زیرزمینی و در فضای مجازی احیا کند. موضوعی که قائم مقام فرمانده یگان حفاظت محیط زیست کشور آن را رد می‌کند ومعتتقد است که فعالیت فروشندگان پرنده‌های مهاجر، زیر ذره بین یگان حفاظت و قوه قضاییه قرار دارد و فضای مجازی هم از سوی تیم‌های سایبری رصد می‌شود و اگر تخلفی مشاهده و یا گزارش شود، متخلفان با جریمه های سنگین مجازات می شوند.

احتمال راه اندازی بازارهای زیرزمینی

جانشین فرمانده یگان حفاظت محیط‌ زیست درباره احتمال راه اندازی مجدد این بازار توسط متخلفان و شکارچیان غیرمجاز گفت: «بعد از جمع آوری و تعطیلی بازار فروش پرندگان مهاجر در فریدونکنار، احتمال راه‌افتادن بازارهای زیرزمینی و مخفیانه نه تنها در این موضوع، بلکه در همه زمینه ها وجود دارد. آنچه اهمیت دارد اینکه با تعطیلی این بازار حجم تخلفات که قبلا وجود داشت بیش از ۹۰ درصد کاهش و ریسک فعالیت متخلفان و صیادان غیر مجاز که از شهرستان ها و استان های مجاور به این شهرستان می‌آمدند، افزایش پیدا کرده است.»

آتش بس در فریدونکنار ؛ قتل عام مهاجران پایان می یابد؟ | حساب بانکی متخلفان مسدود می‌شود
بساط بازار فروش لاشه پرندگان مهاجر در فریدونکنار جمع شد
  • بیشتر بخوانید:

اما و اگرهای محل زندگی درنای بلژیکی در ایران | رویا طاقت گرمای فریدون کنار را ندارد

فریدونکنار؛ شهر درنای سیبری

منوچهر فلاحی درگفت‌وگو با همشهری آنلاین افزود: «نظارت بر تعطیلی بازار فریدونکنار به صورت جدی از سوی یگان حفاظت و دیگر نهادهای مربوطه ادامه دار خواهد بود و عزم جدی در این زمینه بین همه نهادهای مربوط وجود دارد مردم محلی هم که بعضا تخلفی می‌کردند، بعد از جمع آوری بازار فروش پرندگان فریدونکنار، رغبتی برای این کار از خود نشان نمی دهند. بحث های آموزشی خوبی از سوی سازمان و فعالان محیط زیست و سازمان های مردم نهاد و رسانه ها شکل گرفته است ودامگاه داران و ریش سفیدان محلی هم در این زمینه نقش داشتند.»

آتش بس در فریدونکنار ؛ قتل عام مهاجران پایان می یابد؟ | حساب بانکی متخلفان مسدود می‌شود

مسدود سازی حساب بانکی متخلفان

او ادامه داد: «بخش سایبری یگان حفاظت هم برای نظارت بر فعالیت متخلفان در فضای مجازی فعال است و به محض دیدن کوچکترین تخلف نه تنها در فریدونکنار بلکه در سراسر کشور با اختیاراتی که داریم، وارد عمل می‌شویم. طرح سپید را با همکاری دادستانی کشور به اجرا درآوردیم؛ در قالب این طرح، بخش سایبری یگان حفاظت و دیگر نهادهای مربوطه با مشاهده تخلف در فضای مجازی، بلافاصله نام و شماره تلفن متخلف را به دستگاه قضا می دهیم و بر اساس شماره تماس، قوه قضاییه همه حساب های بانکی فرد متخلف را مسدود می‌کند. در واقع با اینکار، به جای اینکه ما دنبال متخلفان برویم، آنها باید برای توضیح دادن درباره تبلیغ و یا فعالیت غیر قانونی خود مراجعه کنند. این طرح که از دو ماه پیش شروع شده، بازخورد خیلی خوبی داشته است. این طرح، فضای مجازی مانند تلگرام، اینستاگرام، واتساپ ، بله، ایتا، روبیکا و ...را برای متخلفانی که فضای مجازی را فضای امنی برای فعالیت های غیر قانونی خود فرض می کردند، نا امن کرده است. مردم در صورت مشاهده تبلیغ و یا فعالیت در زمینه خرید وفروش غیر مجاز حیات وحش با شماره تلفنی ۱۵۴۰ یگان حفاظت محیط زیست تماس بگیرند و باور داشته باشند یگان حفاظت در این زمینه کوتاه نمی آید و با کوچکترین تخلف طبق قانون برخورد می کند و جریمه های سنگین در انتظار صیادان غیر مجاز است.

در همین زمینه بخوانید:

پرنده کمیابی که بعد از ۱۱۶ سال به ایران آمد | گفت و گو با محیط‌بان محبوب جنوبی؛ شکارچیان برادرم را با تیر و فرزندم را کتک زدند | تصاویر

مقایسه جرائم شکار و قیمت فروش پرندگان مهاجر در بازار غیر قانونی فریدونکنار

آتش بس در فریدونکنار ؛ قتل عام مهاجران پایان می یابد؟ | حساب بانکی متخلفان مسدود می‌شود

کد خبر 823997
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 5
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • علی IR ۲۲:۰۹ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۳
    0 2
    وقتی افراد تو اینکار بیکارن چکار میکنن صورت مسیله رو تمیز میکنن ولی برنامه جایگزین برای این افراد نیس
  • IR ۲۲:۱۹ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۳
    2 0
    خدا را شکر . انشاالله این حرکت در جهت حفظ امنیت این موجودات بی گناه ادامه داشته باشد و حتی به صورت زیرزمینی هم وجود نداشته باشد.
  • علی IR ۲۲:۳۹ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۳
    1 0
    مجازان شکارچیان در فریدونکنار باید بسیار سنگین باشه، مثلا برای کشف یک قطعه پرنده، شکارچی غیرمجاز بیش از ۲۰۰میلیون تومن جریمه بشه، خریدار هم همینطور باید جریمه شود.
  • سعید IR ۰۶:۰۳ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۴
    1 0
    سی میلیون تومان جریمه برای شکار غیرمجاز میش بسیارکم است! جریمه برای شکار غیرمجاز تمامی چهارپایان باید از پنجاه تا صدمیلیون تومان باشد!
  • امیر IR ۱۲:۰۸ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۴
    1 0
    آن پرنده مهاجر برای زندگی وزنده ماندن ازآن سردنیامیادبه این طرف دنیا.. ولی خبر داردکه قاتلان بی رحم منتظر آنها هستند. لعنت به به امثال این نفرین شدگان...