گرانت شاپس، وزیر دفاع بریتانیا، در پی حملات آمریکا و انگلیس به حوثی ها که بر شمال و مرکز یمن حاکم است، گفت تهران باید حوثی‌ها را مجبور به توقف کند، زیرا کاسه صبر جهانیان در حال لبریز شدن است.

گرانت شاپس

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از اسپوتنیک، شاپس در مصاحبه با روزنامه بریتانیایی تلگراف، در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه دوست دارد چه چیزی را به ایران ابلاغ کند، گفت: "شما باید حوثی ها را مجبور کنید، دیگرانی را که به عنوان نیابتی برای شما عمل می کنند، حزب الله لبنان و ... برخی را در عراق و سوریه، باید این سازمان های مختلف را مجبور به توقف و آرامش کنید، کاسه صبر ما و همه جهانیان در حال لبریز شدن است".

وزیر دفاع انگلیس خاطرنشان کرد که ایالات متحده و بریتانیا به وضوح اعلام کرده اند که آزادی کشتیرانی یک حق مطلق و تضمین شده است.

شاپس گفت: "ما همه هشدارها را داده‌ایم و لحظه ای فرا می‌رسد که شما فقط باید برای دفاع از خود اقدام کنید، کاری که ما انجام دادیم زیرا کشتی خودمان بود که به آن شلیک می‌شد."

آمریکا و بریتانیا بامداد جمعه و همچنین دیشب عملیاتی را علیه جنبش انصارالله انجام دادند و اهدافی را در چهار استان یمن بمباران کردند. رئیس جمهور جو بایدن آن را پاسخی به تهدید آزادی کشتیرانی خواند و انجام عملیات نظامی بیشتر را در این راستا منتفی ندانست.

الکس گرینکویچ فرمانده نیروی هوایی در فرماندهی مرکزی ارتش ایالات متحده تصریح کرد، نیروی هوایی ایالات متحده بیش از ۶۰ هدف در یمن را با استفاده از بیش از ۱۰۰ مهمات هدایت شونده دقیق از انواع مختلف مورد حمله قرار داد.

یحیی سریع، سخنگوی نیروهای مسلح حوثی های یمن گفت: آمریکا و بریتانیا ۷۳ حمله به صنعا پایتخت و استان‌های حدیده، تعز، حجه و صعده انجام دادند. در این حمله پنج مبارز جنبش کشته و شش تن دیگر زخمی شدند.

حوثی ها گفتند که حملات تلافی جویانه ای به پایگاه ها و تأسیسات نظامی آمریکا و انگلیس انجام می دهند و همچنین مدعی شدند که در نتیجه یک حمله موشکی موفق شده اند یک کشتی جنگی آمریکایی را در دریای سرخ غرق کنند. خزام اسد، یکی از اعضای دفتر سیاسی جنبش انصارالله (حوثی ها) در عین حال افزود که مبارزان یمنی به اقدامات لندن و واشنگتن که "از تجاوزات خود پشیمان خواهند شد" پاسخ خواهند داد.

مسکو حملات آمریکا به یمن را محکوم کرد. دیمیتری پسکوف، سخنگوی رئیس جمهور روسیه، آنها را از نظر حقوق بین الملل نامشروع خواند. واسیلی نبنزیا نماینده دائم روسیه در نشست شورای امنیت سازمان ملل متحد اعلام کرد، ایالات متحده و متحدانش در گسترش مناقشه خاورمیانه در سراسر منطقه سهیم هستند و حمله آنها به یمن منشور این سازمان جهانی را نقض می کند.

در یمن، از سال ۲۰۱۴، رویارویی مسلحانه بین اعضای جنبش انصارالله (حوثی‌ها) که قدرت را در صنعا پایتخت به دست گرفتند و نیروهای هوادار دولت مورد شناسایی بین‌المللی تحت حمایت ائتلاف عربی به رهبری عربستان سعودی جریان دارد.

ر شرایط این درگیری، جنبش‌های جدایی‌طلب در جنوب یمن تقویت شده‌اند که از حمایت امارات متحده عربی برخوردار هستند و از جدایی استان‌های جنوبی یمن برای ایجاد یک کشور مستقل حمایت می‌کنند.

کد خبر 823994

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 6
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 2
  • محمد حیدری جولا DE ۱۶:۲۴ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۳
    2 1
    کاسه هایتان تهی میشوند
  • شاپور IR ۱۶:۳۶ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۳
    2 1
    معلومه ترسیده . پاسخ برادران کوبنده خواهد بود. نجاست انگل سیی
  • IR ۱۷:۰۴ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۳
    2 1
    بد بخت های فلک زده غربی ، کارشان به جایی رسیده که ایران را تهدید می کنند.ایران یل خاورمیانه است. شما ... های اروپایی و غربی، تحمل رویارویی با بازوان ایران رو هم ندارید، ان شاء الله به زودی به دست همین نیروهای نیابتی با خاک یکسان میشوید
  • IR ۱۸:۱۱ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۳
    2 1
    گذشت اون دوران که از این... های مفت میخوردید الان باید اقایی ایران و روی سرت تحمل کنید
  • رضا IR ۲۰:۱۳ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۳
    2 1
    آنگلوساکسون(بریتانیایی )حرفهای ازجانب رژیم جعلی وتروریست. جانی.کودک کش.وباطل است باکلامات باز میکنید قابل قبول جامعه جهانی نیست )
  • عیدی IR ۲۰:۱۹ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۳
    2 1
    بگو میخوای چه غلطی بکنی