سیدهادی سیدافقهی، کارشناس مسائل منطقه گفت: آمریکا در جنگ با یمن در یک باتلاق جدی قرار گرفته است، اگر تا پیش از این به شکل پشت پرده به عربستان و امارات کمک می‌کرد تا علیه یمن بجنگند، این بار مستقیماً وارد نبرد شده و چهره حقیقی خودش را نشان داده. 

یمن

به گزارش همشهری آنلاین، اقدام اخیر آمریکا در دریای سرخ برگ جدیدی از تحولات منطقه را رو کرد که منجر شد سطح درگیری‌های جبهه مقاومت با سران جبهه استکبار وارد مرحله جدیدی شود. برای بررسی این اقدام آمریکایی‌های با سیدهادی سیدافقهی، کارشناس مسائل منطقه گفت‌وگویی داشتیم که در ادامه خواهید خواند.

آمریکایی‌ ها در جنگ با یمن وارد باتلاق شدند

نجات اسرائیل از وضعیت فلاکت‌بار

سیدافقهی در ابتدا گفت: اقدامات اخیر نیروهای آمریکایی در دریای سرخ و علیه یمن، در جهت نجات صهیونیست‌ها از وضعیت فلاکت‌باری است که دچارش شده‌اند. پس از 100 روز جنگ در غزه صهیونیست‌ها نه تنها نتواسنتد به اهداف خود دست‌یابند، بلکه از جهات مختلفی از جمله موضوع اقتصاد و مسائل نظامی، تحت فشار عظیمی قرار گرفتند. در همین راستا متوقف کردن کشتی‌هایی که به مقصد اسرائیل بود منجر شد این دولت دچار یک فشار کمرشکن اقتصادی شود. لذا آمریکا متعهد شد که این محاصره را بشکند و فشارها علیه اسرائیل را کم کند و همچنین یمنی‌ها را مجاب سازد که دیگر جلوی انتقال سوخت، انرژی و سایر مواد را به مقصد اسرائیل نگیرد.

انگلستان شریک جرم همیشگی آمریکایی‌هاست

وی افزود: اما با تمامی این اوصاف آمریکایی‌ها به خوبی از یمنی‌ها و نیروهای مسلح آنان شناخت دارند. آمریکا 9 سال تمام با پشتیبانی از عربستان سعودی و امارات علیه یمن و یمنی‌ها دست به فعالیت زد و درآخر راه به جایی نبرد، این بار هم مجبور شده است که برای نجات صهیونیست‌ها وارد صحنه شود و انگلستان را هم با خود به این میدان بکشاند. گفتنی است که انگلستانی‌ها مطیع آمریکایی‌ها در این مسائل هستند و اختیار چندانی از جانب خود برای مخالفت ندارند، همانگونه که با همراهی با آمریکا در افغانستان و عراق شریک جرم آن‌ها شدند.

حمایت آمریکا از اسرائیل برای حفظ منافع خودش است

این کارشناس مسائل منطقه ادامه داد: حال دلیل حمایت و به عهده گرفتن نجات اسرائیل توسط آمریکا خود به چند جهت است. اول از همه به لابی صهیونیست‌ها در خود آمریکا برمی‌گردد، ضمن اینکه با نزدیکی به انتخابات 2024 و نفوذی که صهیونیست‌ها در بین احزاب دموکرات و جمهوری‌خواه دارند، منجر گشته تا آمریکا در این میدان نبرد حاضر شود. همچنین اگر رژیم صهیونیستی در این درگیری‌ها آسیب جدی ببیند، دیگر آن اسرائیلی نخواهد بود که به درد آمریکایی‌ها می‌خورد و با حضورش در منطقه منافع آمریکایی‌ها را تأمین می‌نماید. از این جهت حمایت آمریکا از اسرائیل برای خودشان بسیار پر اهمیت است.

اقدامی غیرقانونی

سیدافقهی در انتها بیان داشت: اما لارم به ذکر است که آمریکا با اقدامی که در دیای سرخ انجام داد کار پرهزینه‌ای را برای خود به وجود آورد. گرچه آن‌ها از قدرت تسلیحاتی بالایی برخوردارند، اما طولانی شدن جنگ و فرسایشی شدن آن، و همچنین پس‌لرزه‌های آن در یکی از مهم‌ترین آبراهه‌های دنیا بی‌شک واکنش جهانی را در پی خواهد داشت؛‌چرا که اساسا این اقدام آمریکایی‌ها هیچ مبنای قانونی نداشته و آن‌ها نمی‌توانند با استناد به قطعنامه شورای امنیت این اقدام تجاوزکارانه و غیرقانونی خود را توجیه نماید. هیچ بندی از قطعنامه شورای امنیت اجازه نداده که آمریکا و انگلستان به یمن حمله بکنند. آمریکا اینبار در یک باتلاق جدی قرار گرفته است، اگر تا پیش از این به شکل پشت پرده به عربستان و امارات کمک می‌کرد تا علیه یمن بجنگند، این بار مستقیماً وارد نبرد شده و چهره حقیقی خودش را نشان داده.

کد خبر 824012

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha