سازمان هواشناسی با صدور ۲ هشدار زرد از بارش باران شدید و کولاک برف و همچنین وزش باد شدید و افزایش ارتفاع امواج دریا در چند استان خبر داد.

برف و کولاک

به گزارش همشهری آنلاین، سازمان هواشناسی کشور درخصوص فعالیت سامانه بارشی همراه با بارش باران، در نواحی سردسیر و مرتفع بارش برف، وزش باد شدید موقت، در نواحی کوهستانی کولاک برف و کاهش محسوس دما هشدار زرد رنگ صادر کرد.

بر اساس این هشدار، فردا (یکشنبه ۱۷ دی‌ماه) خراسان رضوی، خراسان شمالی، خراسان جنوبی، سیستان و بلوچستان، کرمان و شمال شرق هرمزگان درگیر مخاطره جوی خواهند شد.

بر اثر این مخاطره جوی احتمال اختلال در ناوگان حمل و نقل جاده‌ای، ریلی و هوایی، احتمال مسدود شدن راه‌های ارتباطی روستایی در نواحی کوهستانی و مناطق با اقلیم سرد، احتمال آبگرفتگی معابر، کاهش محسوس دما و احتمال آسیب دیدن محصولات، ادوات و ماشین‌آلات کشاورزی پیش‌بینی شده است.

سازمان فوق موارد زیر را توصیه کرد:

آمادگی راهداری جهت برف‌روبی در گردنه‌ها و مناطق سردسیر، پرهیز از سفرهای غیر ضروری، احتیاط در عبور از حاشیه رودخانه‌ها، عدم قرارگیری در بستر مسیل‌ها و رودخانه‌های فصلی، اجتناب از فعالیت‌های کوهنوردی، محدودیت در فعالیت‌های عمرانی، آمادگی دستگاه‌های اجرایی و امدادی و پاک‌سازی دهانه پل‌ها، لایروبی کانال‌ها و آب‌روها، کنترل دما و رطوبت در سالن های پرورشی و حفاظت از کندوها با توجه به نوسانات محسوس دما، عدم انجام مبارزه شیمیایی در دمای زیر صفر، ایجاد پوشش بر روی نهال‌های جوان و استفاده از کودهای مناسب برای مقاومت گیاهان به سرما

هشدار دریایی به ۳ استان

سازمان هواشناسی همچنین در خصوص وزش باد افزایش بیشینه سرعت وزش باد تا ۲۴ نات و افزایش بیشینه ارتفاع موج در مناطق ساحلی تا ۱ متر و دور از ساحل بین ۱ تا ۱.۵ متر براس ۳ استان هشدار زرد رنگ صادر کرد.

بر اساس این هشدار استان‌های هرمزگان و سیستان و بلوچستان و تنگه هرمز و دریای عمان دوشنبه ۱۴۰۲/۱۰/۱۸ با اختلال در تردد و فعالیت‌های دریایی، احتمال آسیب دیدن شناورهای سبک و احتمال خسارت دیدن تاسیسات ساحلی و فراساحل مواجه خواهند شد.

سازمام مذکور موارد زیر را توصیه کرد:

ممانعت از فعالیت‌های تفریحی، منع تردد شناورهای سبک و قایق‌های صیادی، اتخاذ تمهیدات لازم جهت فعالیت‌های دریایی ساحلی و فراساحل.

کد خبر 822058

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ناشناس IR ۰۰:۰۰ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۷
    1 0
    تا حالا دهها بار هشدار داده شده ولی همچنان در گیلان خبری از برف و باران و سرما نیست