گروه اقتصادی: در حالی‌که کمبود منابع مالی از جمله معضلات صنعت نفت کشور است، راه حل جذب سرمایه‌های خارجی و داخلی برای حل این معضل به مسئله‌ای برای کشاکش انتخابات ریاست‌جمهوری تبدیل شده است.

در شرایطی که مقام‌های دولتی از سرمایه‌گذاری خارجی 66 میلیارد دلاری  در صنعت نفت خبر می‌دهند، اما به گفته اغلب مسئولان صنعت نفت، کسری سرمایه‌گذاری یک مانع اصلی تحقق سند چشم‌انداز کشور در این بخش است.

با وجود این، هنوز شرایط سرمایه‌گذاری و مشارکت صاحبان سرمایه‌ در این بخش عملی نشده و حتی برخی شرکت‌های خارجی که در این زمینه قرار‌داد امضا کرده بودند ادامه کار را متوقف کرده‌اند.

تاکنون شرکت نفت اینپکس ژاپن، توتال فرانسه و شل که قراردادهای مختلفی برای اجرای طرح‌های تولید نفت و گاز با جمهوری اسلامی داشتند به دلایل مختلف کار را ادامه نداده‌اند.  این امر موجب شد تا شرکت‌هایی از مالزی و چین جایگزین شوند و این شرکت‌ها نیز هنوز اقدامات جدی و عملی برای تحقق این قرارداد‌ها انجام نداده‌اند.

سیف‌الله جشن‌ساز، مدیرعامل شرکت ملی نفت در این زمینه اعلام کرده که مهم‌ترین مانع اجرای طرح‌های عمرانی در این شرکت، کمبود منابع مالی است. 

این امر از سوی مقامات وزارت نفت به‌شدت مورد توجه بوده ولی هیچ اقدام عملی در این زمینه برداشته نشده است. شاید یکی از مهم‌ترین برنامه‌هابرای جبران کمبود سرمایه‌گذاری طرح تاسیس بانک نفت بوده است.

فقدان اراده برای تحقق این هدف از آنجا روشن می‌شود که برنامه وزیر‌نفت فعلی تاسیس بانک نفت یا صندوق سرمایه‌گذاری نفت بوده ولی این برنامه هنوز محقق نشده است.

از همین رو عبدالمحمد دلپریش، مدیر برنامه‌ریزی تلفیقی شرکت ملی نفت ایران نیز در تازه‌ترین اظهارات خود که از سوی شانا منتشر شده است، تاکید کرد: تامین مالی، نیروی انسانی پویا و فراهم شدن بستر قانونی برای اجرا از الزامات برنامه 5 ساله پنجم شرکت نفت ملی نفت است.

وی افزود: تامین مالی از طریق بیع متقابل، فاینانس، استفاده از منابع داخلی کشور، استفاده از اوراق مشارکت، بهره‌گیری از سرمایه‌‌گذاران ایرانی خارج از کشور و استفاده از حساب ذخیره ارزی از جمله راهکار‌های تامین مالی قابل دسترس است.

به گزارش خبرنگار  ما،‌ به گفته مدیرعامل شرکت ملی نفت، سال 88 شرکت نفت از نظر سرمایه‌گذاری باکمبود مواجه می‌شود و کل سرمایه‌گذاری در این بخش معادل 3تا سه و 6 دهم میلیارد دلار خواهد بود.

به گفته وی این میزان سرمایه‌گذاری از محل درآمد فروش نفت و میعانات گاز کم است و نیاز شرکت ملی نفت معادل 24 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری است که به تحقق اهداف سند چشم‌انداز منجر شود.

به گفته دلپریش، سرمایه‌گذاری پیش‌بینی شده در برنامه پنجم این شرکت 154 میلیارد دلار است و سالانه حدود 30 میلیارد دلار در این بخش باید سرمایه‌گذاری شود.

مدیر برنامه‌ریزی تلفیقی  شرکت ملی نفت ایران ادامه داد: ‌ برنامه 5 ساله پنجم شرکت ملی نفت ایران هم‌اکنون به تصویب هیأت‌مدیره شرکت ملی نفت ایران رسیده و به معاونت برنامه‌ریزی ریاست‌جمهوری ارائه شده است ولی مشخص نیست که آیا ایجاد صندوق سرمایه‌گذاری نفت در این برنامه پیش‌بینی شده است یا خیر.

براساس طرحی که حدود 4سال پیش از سوی اکبر ترکان با عنوان بانک صنعت نفت و نرسی قربان تحت عنوان صندوق سرمایه‌گذاری نفت ارائه شده است، با ایجاد بانک یا صندوق سرمایه‌گذاری در صنعت نفت معضل تامین مالی طرح‌های نفتی که از 4سال پیش در این بخش به‌وجود آمده است با جذب سرمایه‌های داخلی و خارجی کاهش خواهد یافت؛

هرچند با ایجاد بانک یا صندوق سرمایه‌گذاری نفت، معضل مدیریت جذب فناوری‌های پیشرفته در این بخش همچنان پابرجا می‌ماند

کد خبر 82021

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار صنعت و تجارت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز