همشهری آنلاین: یازدهمین گردهمایی سالانه مدیران ارشد صنعت نفت با حضور رئیس جمهوری و وزیر نفت، برپا شد.

یازدهمین همایش سالانه مدیران ارشد صنعت نفت صبح دوشنبه، 28 اردیبهشت در محل مجتمع آموزشی ورزشی شماره یک شرکت ملی نفت ایران برپا شد. یازدهمین همایش سالانه مدیران ارشد صنعت نفت به دلیل نامگذاری سال 1388 از سوی مقام معظم رهبری به اصلاح الگوی مصرف، با همین عنوان نامگذاری شده است.

در حاشیه برگزاری این همایش نیز نمایشگاه کتاب و نمایشگاه عکسی از یکصد سالگی صنعت نفت برپا می‌شود.

به گزارش شانا، غلامحسین نوذری، در این همایش درباره مجموعه اقدام‌های انجام شده در میدان‌های مشترک نفتی و گازی کشور اظهار داشت: در میدان گازی پارس جنوبی به عنوان بزرگ ترین میدان مشترک فعالیت‌های مطلوبی انجام شده است.

وی با بیان اینکه در سال گذشته 5 فاز پارس جنوبی (فازهای 6 تا 10) به بهره برداری رسید، افزود: هم اکنون توسعه 7 فاز پارس جنوبی در حال اجرا است و فازهای 19 و 20 این میدان گازی نیز به زودی به مرحله امضای قرارداد می‌رسد.

وی تصریح کرد: مجموعه فعالیت‌های انجام شده در میدان گازی پارس جنوبی نشان دهنده آن است که ایران متناسب با سهم خود از این میدان، در حال انجام فعالیت‌های توسعه‌ای و سرمایه‌گذاری است.

وی ادامه داد: میدان‌های نفتی نیز از نفت شهر شروع و به حوزه نفتی سلمان در خلیج فارس ختم می‌شود که در بخش خشکی با عراق و در بخش دریایی با کشورهای عربستان، امارات و کویت مشترک هستیم.

نوذری از بهره‌برداری میدان نفتی و گازی سلمان در آینده نزدیک خبر داد و گفت: در صورتی که قیمت قرارداد کرسنت اصلاح نشود گاز این میدان به زودی به عسلویه منتقل می‌شود و در بخش نفت نیز افزایش تولید آن انجام خواهد شد.

نوذری تصریح کرد: در میدان نفت شهر واحد بهره‌برداری جدیدی ساخته شده و احداث واحد نمک‌زدایی برای افزایش تولید میدان در دستور کار قرار دارد.

نوذری همچنین میدان نفتی آذر را یکی از بزرگ ترین میدان‌های کشف شده در سال‌های اخیر برشمرد و گفت: توسعه این میدان عظیم نفتی به شرکت مهندسی و توسعه نفت (متن) واگذار شده و به این ترتیب برای تمام میدان‌های مشترک برنامه داریم.

محمود احمدی‌نژاد نیز در حاشیه یازدهمین همایش مدیران ارشد صنعت نفت در جمع خبرنگاران گفت: اگر بخواهیم عددی را به عنوان حدود قیمت نفت بگوییم که ارزش آن با 25 سال قبل یکسان باشد با توجه به تورم جهانی و کاهش ارزش ارز، قیمت 80 تا 90 دلار در هر بشکه قیمت مناسبی خواهد بود.

وی بازار کنونی نفت جهان را متلاطم دانست و گفت: نمی توان قیمت اقتصادی روشنی مطرح کرد و زمانی می‌توان قیمت مناسبی را اعلام کرد که بازار به تعادلی رسیده باشد و فشارهای سیاسی از نفت برداشته شود.

احمدی‌نژاد تصریح کرد: متاسفانه قیمت نفت همواره تابع فشار سیاسی کارتل‌های بزرگ بوده است.

وی تصریح کرد: این فشارها در حال کاهش است و امیدواریم قیمت‌ها به سطح عادلانه‌تری برسد اما در مجموع قیمت 80 تا 90 دلار در هر بشکه با ارزش آن در 25 سال گذشته یکسان خواهد بود.

رئیس‌جمهوری درباره کمک به صنعت نفت برای تامین منابع مالی مورد نیاز پروژه های توسعه‌ای آن اظهار داشت: سرعت اجرای پروژه‌های صنعت نفت بالاست و هر چه اعتبار به این صنعت تخصیص یابد تمامی ندارد.

دولت موافق تاسیس بانک صنعت نفت است

احمدی نژاد در پاسخ به پرسشی درباره موافقت وی با تاسیس بانک صنعت نفت اظهار داشت: دولت موافق تاسیس بانک صنعت نفت است و منعی برای آن وجود ندارد.

وی ادامه داد: تاسیس بانک صنعت نفت باید مسیر اداری خود را طی کند و برای راه اندازی آن تلاش شود.

وی درباره وضعیت کنونی صنعت نفت و پیشرفت آن در اجرای طرح‌های این صنعت اظهار داشت: امروز صنعت نفت ما در حال شکوفایی است و در آستانه جهش‌های بزرگی قرار دارد ضمن آنکه در 100 سال اخیر شاهد جهش‌های بسیار بزرگی نیز بوده‌ایم.

احمدی نژاد ادامه داد: در اوج فشارهای سیاسی و اقتصادی دشمن، این صنعت نه تنها توانست تمام نیازهای کشور را پاسخ دهد بلکه بالاتر از نیازها و برنامه‌های تدوین شده حرکت کرد.

رئیس‌جمهوری با تاکید بر اینکه صنعت نفت در بسیاری از بخش‌ها از برنامه خود جلوتر است، گفت: این بدان معناست که نیروهای انسانی مومن با تلاش و متخصص صنعت نفت کارها را پیش برده و جوهره انسانی ایرانی را به صحنه آورده‌اند.

وی تصریح کرد: کارکنان صنعت نفت نه تنها اجازه ندادند نقصی در نیازهای کشور ایجاد شود، بلکه وارد عرصه‌های جدیدی شدند.

احمدی نژاد حجم سرمایه‌گذاری 66 میلیارد دلاری صنعت نفت در دولت نهم را بی‌سابقه ارزیابی کرد و افزود: این حجم سرمایه‌گذاری در حالی صورت گرفته که ایران در تحریم‌های بین‌المللی قرار داشت و تمرکز فشار آن در صنعت نفت بود.

وی اظهار داشت: با ایجاد این شرایط، تصور می‌شد که صنعت نفت از حرکت بایستد و کشور از منابع اصلی مالی خود محروم شود؛ این در حالی است که این صنعت به بهترین نحو در پیشبرد اهداف کشور موفق و سربلند شده است.

مقدمات سرمایه‌گذاری 70 میلیارد دلاری در صنعت نفت

احمدی نژاد با بیان اینکه هم اکنون مقدمات سرمایه‌گذاری 70 میلیارد دلار در صنعت نفت فراهم شده است، افزود: به دلیل خودکفایی، اعتماد به نفس و برنامه‌ریزی مجموعه صنعت نفت، تحریم‌های بین‌المللی اثری نداشته و حتی کشورهای غربی به سمت سرمایه‌گذاری در این صنعت روی آورده‌اند.

رئیس‌جمهوری با بیان اینکه در دولت نهم 5 فاز پارس جنوبی به بهره‌برداری رسید، افزود: این در حالی است که پیش از این دولت تنها 5 فاز به بهره‌برداری رسیده بود.

وی به جهش تولید گاز در کشور اشاره و تصریح کرد: تولید گاز کشور از 330 میلیون مترمکعب در روز در ابتدای دولت نهم به روزانه 520 میلیون مترمکعب گاز تصفیه شده در پایان این دولت رسیده است.

وی توسعه گازرسانی از 8 هزار صنعت به بیش از 20 هزار صنعت، افزایش نفت پالایش شده در پالایشگاه‌ها، همچنین رسیدن به ظرفیت تولید روزانه 4 میلیون و 300 هزار بشکه در صنعت نفت را از دیگر فعالیت‌های مهم این صنعت در دولت نهم برشمرد.

تولید بیش از 5 میلیون بشکه نفت در سال‌های آتی

رئیس‌جمهوری با تاکید بر اینکه ظرفیت تولید نفت ایران در سال‌های آتی به بیش از 5 میلیون بشکه در روز افزایش خواهد یافت، تصریح کرد: این میزان ظرفیت تولید قدرت اثرگذاری ایران را در معادلات جهانی افزایش می‌دهد.

احمدی‌نژاد با اشاره به اینکه در دولت نهم 66 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری انجام شد گفت: از این میزان 48 میلیارد دلار به بخش داخلی اختصاص یافت و این نشان دهنده آن است که منافع حاصل از سرمایه‌گذاری در بخش بالادستی صنعت نفت به بخش داخلی رسیده است.

وی ادامه داد: همچنین با طراحی فروش اوراق مشارکت به ایرانی‌ها مردم نیز می‌توانند در صنعت نفت سرمایه‌گذاری کرده و در سود کلان آن شریک باشند.

رئیس جمهوری اظهار داشت: این موضوع نیاز ما را به منابع خارجی کاهش داده و از سوی دیگر منافع آن به کشور باز خواهد گشت.

کد خبر 81658

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار صنعت و تجارت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز