رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران گفت: طلا فروشان مشکلی برای پرداخت مالیات، شفاف‌سازی‌ و ثبت اطلاعات در سامانه مودیان ندارند اما چالش اصلی طلا فروشان بحث امنیت سامانه جامع تجارت است که از آنها می‌خواهد میزان موجودی طلایشان را افشا کنند. طلافروشان مخالف اعلام سرمایه‌شان در سامانه جامع تجارت هستند.

مالیات طلا

نادر بذرافشان درباره چالش‌های به‌وجود آمده در صنف طلافروشان به همشهری آنلاین گفت: طبق تبصره ۴ماده ۱۸قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز، سامانه جامع تجارت باید از مهرماه اجرایی می‌شد اما با توجه به شرایط صنعت طلا و جواهر و آموزش‌هایی که در این زمینه لازم بود و همچنین بحث‌های امنیتی، اجرای این سامانه به تعویق افتاد.

او با بیان اینکه یکی از بحث‌های مهم این سامانه بحث امنیت سامانه است افزود: بحث امنیت سامانه برای فعالان این صنعت از اهمیت بالایی برخودار است چون طلا گرانبهاترین فلز دنیا است و حفظ اطلاعات مربوط به موجودی طلا از اهمیت بالایی برخوردار است به همین دلیل طلافروشان نسبت به ثبت سرمایه و مسائل امنیتی این سامانه معترض بودند.

بذرافشان افزود: فعالان صنف طلا یک بحث تلخ مالیات بر ارزش افزوده را از سال ۱۳۸۸ تجربه کرده‌اند که این موضوع واحدهای تولیدی و توزیعی را دچار آسیب‌های مالی زیادی کرد اما بعد از ۱۲سال مسئولان متوجه شدند که اصل طلا نمی‌تواند مشمول مالیات بر ارزش افزوده شود.

رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران تصریح کرد: صرف‌نظر از این تجربه تلخ ۲ پرسش برای فعالان این صنف مطرح است که هنوز پاسخی به آنها داده نشده است. پرسش نخست این است که چرا باید سرمایه‌ای که بعضا بعد از چند نسل به آنها رسیده یا بخشی از این سرمایه متعلق به بستگان و خانواده‌های آنها است در این سامانه ثبت شود. پرسش دوم نیز این است که بعد از ثبت اطلاعات در این سامانه امنیت خانواده‌های آنها چه خواهد شد؟

بذرافشان همچنین با تأکید بر اینکه کد ملی مصرف‌کننده نیز باید در سامانه جامعه تجارت ثبت شود تأکیدکرد: این دو سؤالی است که از سال گذشته تاکنون به‌طور مداوم پیگیری شده اما مسئولان اعلام کردند که این موضوع قانونی و لازم الاجراست.

بذرافشان ادامه داد: ما درتلاش برای حل چالش‌های مربوط به سامانه جامع تجارت بودیم که ناگهان و چند روز قبل از اجرای سامانه مودیان و پایانه‌های فروشگاهی در اول دی‌ماه؛ برخی در فضای مجازی که اطلاعات تخصصی در این‌باره نداشتند اعلام کردند خرید و فروش طلا مشمول مالیات بر عایدی سرمایه خواهد شد که جو صنف طلا را دگرگون کرد.

یک بخشنامه جدید حاشیه ساز

او تصریح کرد: قرار بود فعالانی که در هر صنف میزان مبادلات‌شان بالای ۱۸میلیارد تومان است در سامانه مودیان ثبت نام و صورتحساب الکترونیک دریافت کنند، اما ۴۸ساعت قبل از اجرای این سامانه بخشنامه جدیدی منتشر شد، مبنی بر اینکه برای طلا فروشان و پزشکان سقف ۱۸میلیارد تومان درنظر گرفته نشده و همه فعالان صنف باید اطلاعات‌شان را در سامانه مودیان ثبت کنند.

بذرافشان افزود: بخشنامه جدید که به موازات شایعات فضای مجازی مطرح شد واکنش‌های زیادی را برانگیخت و منجر شد سؤالات و ابهام‌های زیادی به‌وجود بیاید.

رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران اضافه کرد: فعالان صنف طلا اساسا مشکلی با شفاف‌سازی‌ و ثبت اطلاعات‌شان در سامانه مودیان ندارند اما تعدد سامانه‌ها که هرکدام قواعد خاص خودش را دارد باعث سردرگمی و ابهام شده است.

کد خبر 820175
منبع: روزنامه همشهری

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ارز و طلا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۲۲:۳۳ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۹
    1 0
    من فکر می کنم با این توصیفات و رویه ها دیگر بیت المال بدرستی خرج آبادی کشور خواهد شد و جلوی فساد و اختلاس گرفته شده .
  • فریبرز IR ۰۱:۴۷ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۰
    0 0
    نمیدانم چرا کلا در سیستم دولتی بالانسی وجود ندارد. نه به اونکه یه موقعی هیچی ثبت نمیشد و مشخص نبود نه به اینکه حالا باید همه چی را ثبت کرد و صدتا سامانه گوناگون داریم
  • IR ۰۹:۳۰ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۰
    0 0
    تو اصلا فکرت کار نمیکنه - این همه اختلاس و دزدی پولها کجا میره الان هم پول کم آوردن رو آوردن به خالی کردن جیب مردم