تنها فوق تخصص جراحی سرطان در حالی خدمت در کردستان را به حضور در مراکز درمانی کلانشهرها ترجیح داده که حالا به همراه تیمش یک رکورد جهانی در درمان مرگبارترین سرطان سینه کسب کرده، ۲۰ درصد بیشتر نسبت به آمار جهانی.

دکتر معیری

همشهری آنلاین - مریم سرخوش: شاید تا همین چند سال پیش کسی فکر نمی‌کرد که در یکی مرزی‌ترین استان‌های کشور آمار نجات بیماران مبتلا به مرگبارترین سرطان سینه بیشتر از آمار جهانی شود.

صحبت از کردستان از است که در همان زمان‌ها مردمش از بسیاری از جراحی‌های تخصصی محروم بودند و سرگردان پایتخت و کلانشهرهای بزرگ کشور. اما حالا به لطف حضور فوق‌تخصصی که صمیمانه به جمع‌شان اضافه شده، امید به زندگی‌شان چندین برابر افزایش پیدا کرده است.

دکتر حسن معیری، فوق‌تخصص جراحی سرطان و مدیرگروه جراحی دانشگاه علوم پزشکی کردستان که زاده مشهد است اما حالا خودش را سنندجی هم می‌داند. آغاز اولین آشنایی‌اش با مردم کردستان هم به دورانی برمی‌گردد که پزشکی عمومی را در دانشگاه علوم پزشکی کردستان قبول شد و از شرقی‌ترین نقطه کشور، چمدانش را برای غربی‌ترین استان بست.

پس از فارغ‌التحصیلی برای دوره‌ تخصصی به تبریز رفت و در نهایت هم فوق‌تخصص‌اش را در تهران تمام کرد. چند صباحی هم در تهران ماند اما دلش در کردستان مانده بود و دوباره راهی همان دیار شد تا در پوزیشن جراحی سرطان و بیماری‌های سینه به یاری مردم این منطقه برود. حالا ۷ سال است که پیاپی در سنندج حضور دارد و دستاوردهای این استان در حوزه پزشکی را به همراه تیمش در سطح جهانی ارتقا داده است.

او در پاسخ به همشهری از دلایل ماندگاری‌اش در این استان محروم و اقداماتی که تاکنون انجام داده می‌گوید هر چند که به تاکید خودش مردم اینجا محروم نیستند، بلکه امکانات موجود کم است و باید از واژه کم‌برخوردار استفاده کرد.

* دلیل علاقه شما به کردستان چیست؟‌

مردم کردستان انسان‌های شریف و مهربانی هستند که مهم‌ترین عامل پایبندی من به این شهر شده‌اند. ما اینجا مشکلات زیادی داریم، اما آنها لایق بهترین‌ها هستند. من در شهرهای بزرگ هم طبابت کردم این فسلفه من بود که طبابتم را در اینجا ادامه دهم. دوستانی دارم که دائم من را شماتت می‌کنند که اینجا چه می‌کنم. حتی این فرصت فراهم است که با درآمد بسیار بیشتر و زحمت کمتر در بیمارستان‌های تهران فعالیت کنم، اما هر کسی طرحی در زندگی دارد و طرح من ادامه هدفی است که در اینجا آغاز کرده‌ام.

ارزیابی میانگین دو ساله از نتایج پایان‌نامه یکی از پزشکان ما نشان می‌دهد که در تمام دنیا میزان نجات بیماران مبتلا به یکی از مرگبارترین انواع سرطان سینه ۶۰ درصد است اما در کردستان این عدد ۲۰ درصد بیشتر است

* آیا مردم شما را به عنوان جزئی از اهالی منطقه پذیرفته‌اند؟‌

قدرشناسی مردم این منطقه را نمی‌توان با هیچ بهایی تخمین زد. اواسط همین هفته یکی از بیمارانم که چندی پیش جراحی شده بود، ۶ عدد انار برای من آورده بود که همان را هم تحویل منشی داده بود. من حتی این فرد را ندیدم و نمی‌دانم کیست، اما محبتی که از این کارش به من القا کرد، فراموش نشدنی است. در این دنیا چه چیزی زیباتر از این است که آدم‌ها تو را دوست داشته باشند. بیشترین سروکار من با بیماران سرطانی است و زمانی که بهبودی و برگشت آنها به زندگی را می‌بینم، چیزی ارزشمندتر وجود ندارد که طالب آن باشم.

* شما تنها جراحی سرطان در استان هستید؟

بله و نه تنها از شهرهای استان که بیماران زیادی هم از استان‌های همجوار داریم که محبت دارند و برای درمان به من مراجعه می‌کنند. من بیمارانی دارم که از ارومیه، زنجان، قزوین و کرمانشاه می‌آیند.

* این مساله شرایط کاری شما را سخت‌ یا صف انتظار لیست جراحی‌های شما را طولانی‌تر نکرده؟

در برخی موارد غیراورژانسی این انتظارها طولانی‌تر می‌شود اما تلاش می‌کنیم تمام موارد اورژانسی را به موقع انجام دهیم که جان بیماران به خطر نیفتد. مساله اینجاست که من ۲۵ روز در ماه علاوه بر فعالیت روزانه در بیمارستان، در ساعات شب On Call هستم و باید هر لحظه مشاوره تلفنی بدهم یا در صورت نیاز به صورت حضوری به بیمارستان بروم.

زمانی که برای فوق تخصص جراحی سرطان آزمون دادم، ۱۴ نفر برای ورود رقابت کردیم، اما کنون کسی نیست که به این حوزه ورود کند و اگر تدبیری در این باره نباشد، این رشته از بین خواهد رفت

* آیا تجهیزات مورد نیازتان را به راحتی در دسترس دارید؟

در زمینه سرطان سینه تمامی تجهیزات را در اختیار داریم اما در برخی زمینه‌ها محدودیت‌های زیادی وجود دارد، به عنوان مثال درباره سرطان دستگاه گوارش، این کمبودها زیاد است. این در حالی است که سرطان دستگاه گوارش، دومین سرطان شایع در کردستان است. در برخی موارد به دلیل این که لوازم آن گران است و ممکن است تامین نشود، نمی‌توانیم به مردم کمک‌های لازم را ارائه کنیم. در این شرایط مجبور می‌شویم که آنها را به مراکز مجهزتر در سایر شهرها ارجاع کنیم. به نوعی این باور وجود ندارد که می‌توان در همین منطقه هم کارهای بزرگی انجام داد.

پزشکی که امید به بهبود سرطان را در این استان مرزی افزایش داد | مرگبارترین سرطان در غرب ایران درمان می‌شود

* جراحی سرطان هم جزو هم رشته‌های بسیار سخت است؟

برخی عمل‌ها سخت و پیچیده و برخی دیگر راحت‌تر هستند. چند روز پیش بیماری داشتیم که سرطان پوست خطرناک داشت، زمان عمل طولانی نبود اما بسیار پچیده بود و باید غدد لنفاوی بیمار برداشته می‌شد. برخی جراحی‌ها هم تا ۱۲ ساعت به طول می‌انجامد و باید بگویم که در این ساعت‌ها ما حتی فرصت خوردن هم نداریم و گاهی احتیاجات ضروری خودمان را هم فراموش می‌کنیم. رشته ما ادامه جراحی عمومی است و عمل‌های جراحی برای اعضای که مربوط به جراحی عمومی می‌شود را ما انجام می‌دهیم، مثل گوارش، پستان، تیروئید، سروگردن، پوست و...

* چه تعداد بیمار را روزانه ویزیت می‌کنید ؟

روزهایی جراحی، بیماران سرپایی را ویزیت نمی‌کنم، اما زمانی که در درمانگاه هستم، در طول روز ممکن است تعداد بیماران به ۱۰۰ نفر هم برسند.

بیشتر بخوانید

نرخ کوتاه کردن مو گران‌تر از ویزیت پزشک متخصص شد!

دستمزد جراحی قلب کمتر از تعویض روغنی‌هاست

* بسیاری از پزشکان معتقدند با وجود خدمات ارزنده در این بخش اما نسبت به جامعه پزشکی یک ناسپاسی شکل گرفته، با این مساله موافق هستید؟

گفتن برخی مسائل در جامعه خوب نیست و شاید مردم ناراحت شوند. اما بی‌مهری‌هایی که اخیرا نسبت به جامعه پزشکی صورت گرفته دردناک است و باعث می‌شود که امید آنها از دست برود. در این باره فقط بحث مالی و تعرفه‌های پزشکی مطرح نیست. قوانین هر روز تغییر می‌کند و این مساله باعث می‌شود که برنامه‌ریزی‌های پزشکان برای آینده خودشان و خانواده‌هایشان محقق نشود. این مساله نگران کننده است چون ناامیدی بدترین چیزی است که برای یک فرد رخ می‌دهد. بسیاری از همکاران پزشک ما اکنون در حرفه اصلی خودشان فعال نیستند و زیر بار مسئولیت نمی‌روند و این هم آسیب بزرگی به شمار می‌رود. کرامتی که یک پزشک به آن نیاز دارد، اگر تامین نشود، در کارکرد او تاثیرگذار است. وضعیت مالی بسیاری از همکاران ما در جامعه پزشکی اسفبار است. نکته مهم این است که اگر بهای یک کار کم در نظر گرفته و بی‌ارزش شود، کیفیت لازم را نخواهد داشت.

* چند روز پیش با یکی از جراحان قلب نوزاد مصاحبه کردیم و عنوان کرد برای هر جراحی پیوند نوزاد دستمزد کمتر از تعویض روغن ماشین دریافت می‌کند، درباره جراحی سرطان هم وضعیت همین است؟

ارقامی که درباره جراحی‌های سنگین و پرعارضه برای فوق‌تخصص‌ها در نظر می‌گیرند آنقدر ناچیز است که نمی‌توان بیان کرد. این جراحی‌ها حتی برای خود پزشکان هم آسیب‌های جسمی به همراه دارد یا منجر به انتقال بیماری می‌شود. شاید در باور کسی نگنجد که دستمزدهای چنین جراحی‌هایی در کشور کمی بیشتر از ۱۰۰ هزار تومان و به ۴۰۰ هزار تومان هم نمی‌رسد که همان هم ۶ تا ۷ ماه بعد پرداخت می‌شود. اینها را به عنوان دغدغه یا گلایه مطرح نمی‌کنم، اما چالش بزرگی است که برای جامعه پزشکی وجود دارد.

وضعیت مالی بسیاری از همکاران ما در جامعه پزشکی اسفبار است. نکته مهم این است که اگر بهای یک کار کم در نظر گرفته و بی‌ارزش شود، کیفیت لازم را نخواهد داشت

* دستاورد حضور ۷ ساله شما در کردستان به عنوان یکی از مناطق کم‌برخوردار چه بوده است؟

در کردستان یک مساله ویژه‌ داریم، شیوع سرطان سینه. یک نوع از این سرطان بسیار کشنده است و در کردستان ما بیماران زیادی داریم که به این سرطان کشنده مبتلا می‌شوند. نزدیک به ۵ سال است که روی این موضوع در حال تحقیق و بررسی هستیم و همزمان اتفاق خوبی هم رخ داده، میزان نجات بیماران در این زمینه ۲۰درصد بهتر از میانگین درمان این سرطان در کل دنیا شده است. ارزیابی میانگین دو ساله از نتایج پایان‌نامه یکی از پزشکان ما نشان می‌دهد که در تمام دنیا میزان نجات بیماران مبتلا به این سرطان ۶۰ درصد است و ما عدد ۸۰درصد را برای نجات جان بیماران کسب کرده‌ایم که باعث افتخار است. آیا چیزی ارزشمندتر از این که ۲۰ درصد بیشتر مردم زنده بمانند و امیدوارتر باشند وجود دارد. طی این مدت درمان‌های استاندارد در اختیار مردم قرار گرفته و در این باره اساتید مختلف در تهران به ما کمک کردند که دستگاه‌های مدرن و جدید روز دنیا را در استان در اختیار داشته باشیم. یک روش جدید هم برای جراحی سرطان سینه در استان آغاز کردیم به نام جراحی آندوسکوپی. این روش در سایر نقاط کشور هنوز آغاز نشده اما ما چندین عمل را انجام دادیم که نتایج آن بسیار موفقیت‌آمیز بوده. این روش تنها در چند کشور دنیا انجام می‌شود. از سوی دیگر تلاش کردیم که جراحی‌های فوق‌تخصصی از جمله سوختگی و عروق، لاپاراسکوپی و آموزش رشته جراحی هم طی چند سال اخیر در استان راه‌اندازی شده است. یکی دیگر از مهم‌ترین دستاوردها حفظ عضو سرطان سینه در زنان است که برای این گروه بسیار ارزشمند است و یکی از مهم‌ترین افتخارات ما به شمار می‌رود.

* به اعتقاد شما آینده جراحی سرطان در ایران چیست؟

تاکنون این وضعیت خوب بوده اما احساس می‌کنم که در آینده مشکلاتی را خواهیم داشت و این روند ضعیف خواهد شد. رزیدنت‌هایی که اکنون وارد این حوزه می‌شوند، عشق و علاقه کار را ندارند و تغییر فرهنگی در جامعه و مشکلاتی که وجود دارد و بخشی از آن مالی است، باعث شده دستیاران ما دیگر چشم‌انداز گذشته را متصور نباشند. زمانی که من برای فوق تخصص آزمون دادم، ۱۴ نفر برای ورود رقابت کردیم، اما کنون کسی نیست که به این حوزه ورود کند و اگر تدبیری در این باره نباشد، این رشته هم از بین خواهد رفت. کسانی که سیاستگذار هستند در زمینه سلامت باید برای آینده تدابیر مناسب داشته و نگران این وضعیت باشند.

کد خبر 819551
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بهداشت و درمان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 11
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 3
  • IR ۱۵:۰۷ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۷
    17 1
    امیدوارم عمرت مثل نوح شود وهمیشه سالم وتندرست باشی همین طور که دل مردم را شاد می کنی دل شما هم شاد باشد وبه هر خواسته ایی که داری برسی چون خیلی مهربان خوش قلب واز خود گذشته ایی امیدواریم الگویی برای سایر پزشکان باشی که همه در یک مرکز اجتماع می کنند باید پزشک با قسمی که می خورد وفا دار باشد سلامت وپاینده باشی
  • IR ۱۸:۲۴ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۷
    17 1
    سلام و عرض ادب خدمت دکتر معیری عزیز انشالله خدا بهتون سلامتی بده و عاقبت بخیر بشن من مادرم سرطان سینه داره تا چند روز آینده تحت جراحی ایشون قرار میگیره امیدمون اول خداست و دوم دکتر معیری عزیز ازینکه در سنندج حضور دارین بر مردم سنندج منت گذاشتین و مردم و نجات میدین بسیار سپاس گذاریم در سایه سار امن ایمان پایدار مانید و جاودان
  • PL ۱۶:۵۴ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۸
    5 1
    لطفا بیماران را با ماشین مقایسه نکنید ماشین را دوباره میشود خرید یا با همان نصف نیمه بودنش رانندگی کرد ولی عزیزی که بیمار شد هم دوره درمان بیشتر است وهم هزینه های بیشتری را باید بابت تمام مراحل درمان هزینه کرد بیماران سرطانی هم تغذیه انها مهم هست وهم دارو گران پس هیچوقت مقایسه نکنید ماشین نهایت دو ساعت تعمیر میخواد وپول مال همان روز ولی بیمار سرطانی یکسال گاهی بیشتر درگیر هست وتمام ماه هاش پول خرج میکنه
  • زهرا IR ۱۷:۰۶ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۸
    4 1
    احسن به پدرومادری که این طوری فرزندی را تربیت میکنه۰عمرت اندازه کوهها جووون
  • فرحناز GB ۱۹:۰۴ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۸
    6 0
    خدایا واقعا هرچی از ایشان توصیف کنیم کم است فقط خودت بهترینها رو براش رقم بزن ولی چقد بیمار که میگن روزی صدتا وای چه به روز مردمون اومده 😪😪😪خدا قوت بهتون میگیم دکتر جان❤
  • رحمت IR ۱۹:۲۱ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۸
    5 1
    سلام برشما دکترعزیز من شما را ندیدم ولی مصاحبه شما خواندم درود ورحمت شما بر پدرومادری که همچون شما رابزرگ کردندسالم وتندرست باشید که انسان بودن راتفسیرکردی
  • علی IR ۲۰:۱۸ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۸
    4 0
    درود بر این چنین پزشکان و استاد فوق تخصص جراحی سرطان که با همکاران با شرافت در کردستان و یا در شهرها و استان ها در حال خدمت به مردم کشورشون هستند ،،به نظر من این اساتید فرشتگانی که از طرف خدای متعال مامور شدند و در حال نجات مردم هستند باید برای پزشکان و اساتید مجرب و باتجربه که دارای درجات عالی پزشکی و دانشمند در حوزه سلامت هستند تشکر میگردد ولی ای کاش نظام قدر این عزیزان رو بدونه و دولت باید متناسب با درجات پزشکان و اساتید حقشان را بدهند نه اینکه از مردم بگیرند تا در ایران بمونند ،،،بیماری هایی همچون سرطان و دیگر بیمارهای نادر که هزینه گزاف دارد باید دولت متقبل کند تا کسانیکه وضع مالی خوبی ندارند بتوانند دردشان را درمان کنند،،بعضی از بیماری ها به تجهیزات و پزشکان فوق تخصصی نیاز دارند اما هزینه درمان بسیار بالا میباشد که دولت باید در این بخش تمام هزینه ها را تقبل کند و در حاضر بالغ حدودا ۶۰ درصد مردم هزینه گران بیماری سخت رو ندارند و حتی برای داروها ،،،درمان باید در کشور به جزء ثروتمندان رایگان باشد.
  • مهرزادسیستان IR ۲۳:۳۹ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۸
    5 0
    سلامی به گرمای سیستان،سلامی به شدت طوفان سیستان،سلامی به شدت خشکسالی سیستان سلامی به شدت فقر سیستان و سلامی به گرمای محبت و احساس مردم سیستان از شرق کشور به غرب کشور به شما دکتر محترم و زحمتکش.درود خداوند بر شما و پدر و مادر شما که پایبند به قسم خود و وظیفه انسانی خود هستید و بفکر جان مردم هستید نه جیبشان.خدا شمارا عمر باعزت و سلامت عنایت کند و درود خداوند بر پزشکانی که همچون شما هستند،افسوس که شهر ما نداره و پدر من بخاطر بی لیاقتی دکترش و بخاطر ناراحتی همکار دکترش از دنیا رفت،
  • IR ۰۸:۰۱ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۹
    3 0
    خداخیرت بده انشالله همیشه سالم وتندرست باشی اقای دکتر براتون بهترینها روآرزو میکنم واقعا خدا قوت 🖐️👏👏👏👏👏🌹🌹🌹🌹🌹🌹
  • IR ۱۳:۴۰ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۰
    3 0
    من که نمیشناسمش،فقط تو اینترنت در موردش خوندم چه دکتر خوبی کمیابن آن شاالله موفق باشین دکتر مهربونم
  • US ۲۰:۱۵ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۰
    0 0
    خدا همیشه کمک خود این دکتر و عزیزانش باشه