چند روزی است که برخی شهروندان در مراجعه به داروخانه‌ها برای خرید شیرخشک، با افزایش قیمت این محصول مواجه می‌شوند. قیمت‌هایی که از ۷۰ تا ۸۰ هزار تومان به ۹۰ تا ۱۲۰ رسیده است.  

شیرخشک

همشهری آنلاین – مریم سرخوش: بحران کمبود شیرخشک تقریبا به خط پایان رسیده و سازمان غذا و دارو هم از تأمین و توزیع ۱۲ میلیون و ۶۰۰ هزار قوطی شیرخشک رگولار در آذر امسال خبر می‌دهد. اما گلایه جدیدی درباره شیرخشک‌ها مطرح است، برخی خانواده‌ها از کمبود شیرخشک‌های رژیمی از جمله ببلاک کامفورت، ای‌آر، نان اچ‌آی و... خبر می‌دهند و برخی دیگر هم از گرانی ۵۰ درصدی این کالا. البته مسئولان سازمان غذا و دارو کمبود را تایید نمی‌کند. آنها درباره افزایش قیمت شیرخشک هم توضیح می‌دهند که تغییر سیاست‌های ارزی و اصلاح قیمت شیرخشک به دلیل درخواست تولیدکنندگان و با هدف حمایت از آن‌ها همچنین مصوبه ستاد تنظیم بازار صورت گرفته اما این تغییر قیمت منجر به افزایش پرداخت از جیب خانواده‌ها برای میزان سهمیه یارانه‌ای در نظر گرفته شده نخواهد بود.

در بازار مصرف چه خبر است؟

برخی شهروندان در گفت‌وگو با همشهری درباره وضعیت دسترسی به شیرخشک‌ها نظرات متفاوتی دارند. کریمی، پدر یک کودک ۱.۵ ساله می‌گوید: تا همین چند روز به هر داروخانه‌ای که مراجعه می‌کردم شیرخشک داشتند اما دیروز چند داروخانه رفتم و اعلام کردند که موجودی ندارند. برخی از آنها هم می‌گفتند که محصول را دارند اما تا اعلام قیمت جدید نمی‌فروشند.

حامدی هم مادر یک کودک ۱۰ ماهه است و توضیح می‌دهد: تا یک ماه پیش هیچ جا شیرخشک نبود، اما حالا هست فقط گران شده. همین دیروز یک قوطی شیرخشک ۸۰ هزار تومانی را ۱۲۰ هزار تومان خریدم. زمانی که اعتراض کردم گفتند که قیمت جدید همین است و باید بخشی از آن را خودمان پرداخت کنیم. بخشی دیگر هم شامل بیمه است.

ابویی پدر یک دختر ۵ ماهه است و از تجربه‌ای می‌گوید در یکی از داروخانه‌های حوالی ولیصعر – تجریش داشته است: با وجودی که شیرخشک داشت، به همه مشتریان نمی‌دادند و زمانی که اعتراض کردم، گفتند برای مشتری‌های خودشان است. اصرار هم کردم اما نفروختند.
او ادامه می‌دهد: مسئول این داروخانه از گران شدن شیرخشک‌ها از چند روز دیگر هم خبر داد و گفت قیمت شیرخشک ۳۰۰ هزار تومان می‌شود. ما باید ۱۲۰ هزار تومان پرداخت کنیم و بقیه سهم بیمه‌ها خواهد بود. هر چند با گران شدنش هم دیگر داروخانه‌ها شیرخشک نمی‌آورند چون همین حالا هم سازمان‌های بیمه‌گر چند ماه طلب ما را پرداخت نکرده‌اند و اگر گرانتر شود حتی اگر بخواهیم هم توان خرید نداریم که پولش را چند ماه دیگر به ما بدهند.

عسگری هم پدربزرگ یک نوه دوماهه است که برای خرید یک شیرخشک خاص به تهران آمده. او هم می‌گوید: پزشک به پسرم گفته‌ که باید برای فرزندش شیرخشک رژیمی نان اچ‌آی ۲ استفاده کند. کل تبریز را گشتیم و پیدا نکردیم. به تهران آمدم و به زور دو قوطی پیدا کردم. نمی‌دانم از این به بعد باید چه کنیم؟ یک میلیون هزینه کردم و به تهران آمدم برای پیدا کردن شیرخشک مورد نیاز نوه‌ام اما حتی کفاف یک هفته را هم نمی‌دهد.

بیشتر بخوانید

سرنوشت عجیب شیرخشک

عرضه شیرخشک با قیمت قبلی در داروخانه‌ها

شیرینی‌پزی‌ها هم شیرخشک نوزاد مصرف می‌کنند

سوداگری جدید با اجاره کارت ملی نوزادان

شیرخشک برای کودکان زیر ۲ سال گران نمی‌شود

در پاسخ به انتقادات مردم، سخنگوی سازمان غذا و دارو با اشاره به فعالیت شبانه‌روزی چرخه تأمین و توزیع شیرخشک در کشور، درباره برخی گلایه‌ها از نبود این محصول در تعدادی از داروخانه‌ها به همشهری می‌گوید: با تخصیص ارز و تأمین مناسب ماده اولیه شیرخشک طی ماه‌های اخیر، میزان تولید این فرآورده به صورت چشمگیری افزایش داشته است. همچنین با نظارت های میدانی، سرعت توزیع شیرخشک به داروخانه‌ها و در نهایت مصرف کننده بسیار بیشتر از قبل شده است.

سجاد اسماعیلی درباره کمبود شیرخشک‌های رژیمی هم توضیح می‌دهد: تا همین الان هیچ گزارشی از استان‌ها مبنی بر کمبود شیرخشک‌های رژیمی به ما گزارش نشده است. اما مسیر عرضه این محصول تغییر کرده و مردم زمانی که به داروخانه مراجعه می‌کنند و نمی‌توانند شیرخشک مدنظرشان را بخرند، آن را کمبود تصور می‌کنند.

اسماعیلی درباره این تغییر هم بیان می‌کند: از این به بعد بدون نسخه عرضه شیرخشک رژیمی ممنوع است. این تدبیر در راستای کنترل و منطقی کردن مصرف اتخاذ شده تا محصول در دسترس مصرف‌کننده واقعی برسد. توزیع شیرخشک‌های رژیمی همزمان با شیرخشک‌های رگولار در حال انجام است و کمبودی نداریم. شیرخشک‌های رژیمی هم تولید داخل هستند و هم واردات دارند.

او در پاسخ به این سؤال که داروخانه‌ها از عرضه این محصول به مشتریان امتناع می‌کنند هم عنوان می‌کند: همه داروخانه‌ها در حال حاضر موجودی شیرخشک دارند اما با توجه به سبد اقتصادی داروخانه‌ها میزان موجودی آنها متفاوت است. هیچ داروخانه‌ای نمی‌تواند از عرضه آن به مراجعان خودداری کنند و در صورتی که گزارشی در این باره به ما اعلام شود، پیگیری و برخورد صورت خواهد گرفت.

اسماعیلی درباره گران شدن شیرخشک‌ها هم توضیح می‌دهد: سیاست‌های ارزی شیرخشک از ماه گذشته اصلاح شده و شرکت‌ها هم قیمت جدید گرفته‌اند. این تغییر سیاست‌های ارزی و اصلاح قیمت شیرخشک به دلیل درخواست تولیدکنندگان و با هدف حمایت از آن‌ها همچنین مصوبه ستاد تنظیم بازار صورت گرفته و هیچ مشکلی در چرخه تامین ماده اولیه و تولید شیرخشک وجود ندارد. این قیمت جدید تنها برای شرکت‌ها و داروخانه‌هاست و شامل مصرف کننده نمی‌شود. خانواده بدون تغییر قیمت شیرخشک را از داروخانه‌ها دریافت می‌کنند و با ارائه کدملی کودکان زیر دوسال شیرخشک بدون تغییر قیمت در دسترس است.

سخنگوی سازمان غذا و دارو اما یک توضیح بیشتر در این بارهم دارد و تاکید می‌کند: هر کودک زیر ۲ سال به صورت ماهانه با کارت ملی ۱۰ عدد سهمیه یارانه‌ای دارد. حتی با گران شدن قیمت روی قوطی هیچ مبلغ اضافه‌ای شامل این گروه‌ها نمی‌شود و خانواده‌ها از این به بعد هم شیرخشک را با قیمت قبل خریداری خواهند کرد. در صورت افزایش درخواست تا ۲۰ عدد در ماه این مبلغ به صورت غیریارانه‌ای از ۱۳۰ تا ۱۵۰ هزار تومان افزایش خواهد یافت.

او درباره تخلف برخی داروخانه‌ها درباره گران‌تر عرضه کردن شیرخشک هم می‌گوید: اگر سقف یارانه‌ای کد ملی یک کودک، یعنی همان ۱۰ عدد در ماه پر نشده باشد، داروخانه‌ها مجاز نیستند که محصول را با قیمت آزاد عرضه کنند. در صورت گزارش، این مساله از سوی بازرسان ما پیگیری و برخوردهای لازم صورت خواهد گرفت.

کد خبر 818753
منبع: روزنامه همشهری

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بهداشت و درمان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۱۸:۴۳ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۴
    1 0
    همیشه همینه. کالایی نایاب می شه . بعد کلی منت سر مردم میذارن گرانش میکنن. گران میشه.... مرگ بر آمریکا که شیر نوزادمون هم از توطئه آنهاس. اگر آمریکا نبود چی می گفتیم