زمان یکی از باارزش‌ترین و کمیاب‌ترین منابع ماست. با این حال بسیاری از ما احساس می‌کنیم که ساعات کافی در روز وجود ندارد یا اینکه زمان به‌سرعت می‌گذرد. این احساس در دنیای پرسرعت و پر از حواس‌پرتی امروز به طور فزاینده‌ای رایج شده است.

زمان

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از newtraderu، حقیقت این است که خود زمان مشکل نیست، بلکه نحوه گذراندن و مدیریت آن و تفاوت بین احساس موفقیت و بهره‌وری با غرق شدن در مسائل بی‌اهمیت زندگی روزمره، مساله‌ای است که مهم است.

وقتی مهارت های مدیریت زمان ضعیفی داریم، روزها بی نظم و بی ثمر به نظر می رسند. ما زمان را به خاطر حواس‌پرتی‌ها و عادت‌هایی که موجب اتلاف وقت می‌شوند، از دست می‌دهیم. استرس و اضطراب زمانی ایجاد می شود که احساس کنیم زمان در حال اتمام است و اهداف و وظایف اساسی‌مان ناتمام مانده‌اند.

هدف این مطلب ارائه استراتژی‌های عملی برای کنترل زمان و تغییر نحوه مدیریت ساعت‌ها و دقیقه‌هایتان است. با توسعه مهارت‌های مدیریت زمان، می‌توانید از زمان محدود خود برای اهداف و فعالیت‌هایی که برای شما مهم هستند استفاده کنید.

اجرای حتی چند نکته از این دستورالعمل‌ها، می تواند بهره وری، کارایی و تعادل زندگی را بهبود بخشد.

مدیریت زمان چیست؟

قبل از پرداختن به استراتژی‌های مدیریت زمان بهتر، بیایید اول آن را تعریف کنیم.

مدیریت زمان سازماندهی و برنامه ریزی نحوه تقسیم زمان خود بین فعالیت های خاص است. هدف این است که از زمان محدود خود به بهترین شکل ممکن برای دستیابی به اهداف موثر استفاده کنید.

این شامل صرف زمان هدفمند و درک اینکه ساعت ها و دقیقه های شما کجا می گذرد، است. با این آگاهی، می‌توانید فعالیت‌هایی را که باعث اتلاف وقت می‌شوند یا حواس‌تان را پرت می‌کنند، به حداقل برسانید و برنامه‌ریزی برای انجام اولویت‌هایتان را به حداکثر برسانید.

اغلب، ما تمایل داریم فکر کنیم که زمان کافی وجود ندارد. در واقع، همه ۲۴ ساعت یکسان در روز دارند. تفاوت مهم این است که چگونه از آنها استفاده می کنید.

چرا مدیریت زمان مهم است؟

بدون کنترل زمان، روزها می توانند پر هرج و مرج باشند. مدیریت زمان و مدت زمانی که به فعالیتی می‌پردازید، به شما کمک می‌کند تا احساس آرامش بیشتری داشته باشید.

شما این قدرت را دارید که تجربه خود را از زمان تغییر دهید. داشتن مدیریت زمان می تواند شما را به سوی پیشرفت هدفمند پیش ببرد.

زمانتان را صرف چه کارهایی می‌کنید؟

به این فکر کنید که یک روز یا هفته معمولی را چگونه سپری می کنید. چقدر از زمانتان به سمت اولویت ها در مقابل حواس پرتی و تعلل می رود؟

برای مدیریت بهتر زمان، آگاهی از اینکه دقایق شما صرف چه چیزهایی می‌شود را افزایش دهید. اصولا زمان ما برای این کارها تلف می‌شود:

رسانه‌های اجتماعی و اینترنت: گشت و گذار در اینترنت بخش‌ بزرگی از زمان را می‌بلعد. برای محدود کردن این عادت مقرراتی تعیین کنید.

حواس‌پرتی و وقفه: ایمیل‌ها و اعلان‌های گوشی، حواس‌پرتی‌های جزئی هستند که باعث از دست دادن زمان قابل توجهی می‌شوند.

برنامه‌ریزی ضعیف: ناتوانی در فکر کردن به زمان‌بندی برای رسیدن به اهداف، منجر به تأخیر و ناکارآمدی می‌شود.

کمال گرایی و بلاتکلیفی: عذاب کشیدن برای به دست آوردن چیزی «درست» قبل از حرکت به جلو یا ناتوانی در تصمیم گیری در مورد اقدام بعدی، وقت گرانبها را می خورد.

فقدان اولویت: بدون شفافیت در مورد آنچه مهم‌تر است، وقت خود را برای فعالیت‌های کمترمرتبط تلف خواهید کرد.

به تعویق انداختن کارها: به تعویق انداختن کارها می تواند آنها را استرس‌زاتر کند و منجر به عجله برای رسیدن به ضرب الاجل شود. برای به حداکثر رساندن تمرکز، زودتر با آنها مقابله کنید.

اهداف به زمان شما جهت می‌دهند

تلاش برای مدیریت زمان بدون اهداف مشخص مانند شروع یک سفر بدون مقصد است. بدون اهداف یا اولویت‌هایی که جهت‌دهی می‌کنند، در خطر هدر دادن زمان و تلاشتان هستید.

اهداف مانند یک قطب نما عمل می کنند که به شما نشان می‌دهند زمان را کجا متمرکز کنید. این از هدر رفتن انرژی در فعالیت های کم‌اهمیت‌تر جلوگیری می کند. با تعیین اهداف روشن می توانید:

اهداف را بر کارهای جزئی اولویت دهید
برنامه‌هایی که حول محور دستیابی به اهداف ساخته شده‌اند، ایجاد کنید
به درخواست های غیر مرتبط با اهداف "نه" بگویید
اگر پیشرفت قابل اندازه گیری دارید، ارزیابی کنید

با در نظر گرفتن اهداف کوتاه مدت و بلند مدت خود، از زمانتان به بهترین نحو استفاده کنید. معنادارترین یا باارزش‌ترین‌ها را انتخاب کنید تا زمان محدود شما در آنجا بگذرد.

نتیجه برنامه‌ریزی

بدون پیش بینی، روزها برای شما به‌سرعت و بی‌هدف می‌گذرند. با برنامه ریزی، شما ساعات کاری خود را آگاهانه شکل می دهید.

بازه‌های زمانی را برای اهداف، وظایف و مراقبت از خود معین و برای آنها برنامه‌ریزی کنید. این کار تمرکز شما را بالا می‌برد. همچنین از شب قبل آماده شوید تا صبح خود را به آرامی شروع کنید.

با تلاش هدفمندی که قبل از انجام فعالیت‌های روزانه‌تان می‌کنید، زمان به متحدی تبدیل می‌شود که به شما در دستیابی به اهداف کمک می‌کند.

نکات کلیدی

تغییر نحوه گذراندن زمان نیاز به خودآگاهی و نظم و انضباط دارد. اما نتیجه آن یعنی تمرکز بالاتر و توانایی بیشتر برای دستیابی به اهداف کوتاه مدت و بلند مدت، تلاشتان را فوق العاده ارزشمند می کند.

بزرگترین چیزی که باعث اتلاف وقتتان می‌شود را کشف کنید
اولویت ها و اهدافتان را مشخص کنید
حذف یا کاهش حواس پرتی که تمرکز را منحرف می کند
به طور مداوم پیشرفتتان را ارزیابی کنید - در صورت نیاز در الگوهای استفاده از زمان تغییرات ایجاد کنید

نتیجه

حتی انجام تغییرات کوچک در مدیریت زمان می تواند به طور قابل توجهی بهره وری، تعادل و دستیابی به هدف را تغییر دهد. دفعه بعد که فکر کردید «زمان کافی ندارید»، به یاد داشته باشید که نحوه صرف زمان بسیار مهمتر از کمیت آن است. حتی چند مورد از استراتژی های این مقاله را دنبال کنید و از پیشرفت شخصی و حرفه ای که می توانید داشته باشید شگفت زده شوید.

کد خبر 818260
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مهارت‌های زندگی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha