حمیدرضا غلامزاده گفت: نظام صلاحیت و نظارت انتخاباتی در ایالات متحده آمریکا بیش از هرچیزی مبتنی بر پول است. اساسا این یک فرهنگ در آمریکا است که «اگر شخصی نتواند برای خودش پول جذب کند برای کشورهم پول نخواهد آورد.»

آمریکا

به گزارش همشهری آنلاین، فرایند و سیر انتخابات در کشور آمریکا همواره مورد توجه تحلیلگران و مخاطبان سیاسی در سطح بین‌المللی بوده. در این راستا با حمیدرضا غلامزاده کارشناس مسائل آمریکا گفت‌وگویی داشتیم که در ادامه می‌خوانید.

دو رکن اصلی در کسب قدرت آمریکایی‌ها

غلامزاده در ابتدا بیان کرد: نظارت انتخاباتی آمریکا در ساختار سیاسی این کشور نه به شکل حاکمیتی بلکه، از طریق احزاب و به صورت غیرشفاف و غیررسمی صورت می‌پذیرد. یعنی چنین نیست که مثل ایران نهادی چون شورای نگهبان وجود داشته باشد که بخواهد خیلی صریح و شفاف اعمال نظارت کند. درباره شکل‌دهی قدرت در آمریکا دو موضوع از اهمیت برجسته‌ای برخوردار است، اول مناسبات و روابط مالی است که از طریق لابی‌های سیاسی شکل می‌گیرد، دوم روند قضایی و قانونی است.

پول، حرف اول در قدرت‌گیری آمریکا را می‌زند

وی افزود: نظام صلاحیت و نظارت انتخاباتی در ایالات متحده آمریکا بیش از هرچیزی مبتنی بر پول است به طور مثال، شخصی که می‌خواهد اسمش بر روی برگه رأی بیاید باید دارای ستادهای انتخاباتی و مقبولیت اجتماعی باشد که بخش مهمی از این امر درگرو تبلیغات است و این موضوع نیاز به منابع مالی دارد. در مرحله بعدی رقابت‌ها و مناظرات درون حزبی، افراد باید سعی کنند حامیان و منابع مالی را جذب کرده و روند ستاد انتخاباتی خود را تقویت کنند. تمام این مناسبات سیاسی برمدار پول می‌چرخد و اساسا این یک فرهنگ در آمریکا است که «اگر شخصی نتواند برای خودش پول جذب کند برای کشورهم پول نخواهد آورد.»

لابی صهیونیست‌ها چگونه عمل می‌کند

این کارشناس مسائل آمریکا ادامه داد: به طور مثال در رقابت‌های درون حزبی دموکرات‌ها برنی سندرز، سال 2016 رای بالایی داشت، اما گریه و زاری نماینده ایالت‌ها و لابی آن‌ها موجب شد هیلاری کیلینتون پیروز این رقابت‌ها شود و او به حاشیبه رود. یا نماینده هاوایی در یکی از انتخابات‌ها به دلیل رویکرد ضدجنگی که نسبت به سوریه داشت چندان با منافع آمریکایی‌ها همراه نبود که سرنجام در یک مهندسی انتخاباتی سر حداقل نیازمندی‌ها از جمله جذب سرمایه کنار رفت. نکته مهم دیگری که در این مقام شایسته بیان است همجمه رسانه‌ای است که موجب می‌شود یک نامزد هر موضعی را اتخاذ نکند. به طور مثال، نامزدها در آمریکا چه برای سنا و چه برای ریاست‌جمهوری باید عرض ارادتی خدمت اسرائیل داشته باشند، که اگر چنین نشود، لابی‌های رسانه‌ای مثل «اِی پک» که آمریکایی ـ اسرائیلی است وارد صحنه می‌شود و با هجمه‌های خود اذهان عمومی را از او فاصله می‌دهد.

کد خبر 817543

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha