بزرگ‌ترین کوه یخ جهان بعد از ۳۷ سال، برای اولین بار حرکت می‌کند و این نگرانی‌هایی را به وجود آورده است.

یخ قطب جنوب

به گزارش همشهری آنلاین و به نقل از کول‌داون، بزرگ ترین کوه یخ جهان برای اولین بار در ۳۷ سال گذشته حرکت می‌کند. نکته مهم برای ما ساکنان زمین این است که یخ‌های قطب جنوب به سرعت در حال آب شدن هستند و این خطری جدی برای حیات ما است.

در حال حاضر، یکی از بزرگ‌ترین و قدیمی‌ترین کوه‌های یخ جهان پس از بیش از سه دهه سکون در حال حرکت است، که نمادی است از وسعت قطب جنوب همراه با ارتباط عمیق آن با آب و هوا و اقیانوس‌های زمین. دانشمندان مشاهده کرده‌اند که کوه یخی عظیم با ارتفاع بیش از ۳۰۴ متر که به نام A۲۳a شناخته می‌شود، به سمت آب‌های آزاد و گرم‌تر اقیانوس اطلس جنوبی حرکت می‌کند و هر روز نزدیک به ۵ کیلومتر در حال حرکت است.

این کوه یخ در سال ۱۹۸۶ از قفسه یخی Filchner-Ronne متولد شد و حدود ۳۸۸۴ کیلومتر مربع و بزرگتر از کل ایالت رود آیلند امریکا است.

خبر راه افتادن A۲۳a پس از گزارش‌هایی مبنی بر گرمای بی‌سابقه زمین منتشر می‌شود که سال ۲۰۲۳ را به عنوان گرم‌ترین سال در ۱۲۵۰۰۰ سال گذشته معرفی می‌کند. در طول چند دهه گذشته، قطب شمال چهار برابر سریع‌تر از بقیه جهان گرم شده است.

چرا حرکت A۲۳a نگران کننده است؟

جایی که زمانی پایدار و قابل سکونت بود - قبلا چندین ایستگاه نقشه‌برداری و تحقیقاتی را در خود جای داده بود - اکنون از بین رفته است. در حالی که حرکت A۲۳a به دلایل طبیعی نسبت داده شده است، اما این برای ما یک یادآوری است که قطب جنوب چقدر عظیم است و چقدر برای دریاهای ما حیاتی است.

تد اسکامبوس، دانشمند تحقیقاتی ارشد در دانشگاه کلرادو بولدر گفت: «نکته مهم‌تری که مردم باید از آن آگاه باشند این است که قطب جنوب، در جاهای دیگر، به سرعت در حال از دست دادن یخ‌هایش است. ورقه یخی قطب جنوب ۷۰ درصد از کل آب شیرین این سیاره را در خود جای داده است. اگر ذوب شود، یخ کافی دارد تا سطح اقیانوس را حدود ۶۰ متر بالا ببرد، که تقریبا ۱۳۹۸۵۹۳۵ کیلومتر مربع را پوشش می‌دهد؛ منطقه‌ای بزرگتر از مجموع ایالات متحده و هند.

افزایش سطح اقیانوس‌ها زیستگاه‌های حیات وحش، زندگی ساحلی، آب و هوا و کیفیت خاک را تهدید می‌کند و خطر سیل به همراه دارد. اگر سطح دریا همین‌طور افزایش یابد، اثرات مخرب دومینویی غیرقابل توقف خواهد بود.

گیل وایتمن، استاد دانشگاه اکستر گفت: «قطب‌ها سرنوشت بشریت را تعیین خواهند کرد.»

یخ‌ها به دلیل گرم شدن آب و هوا در حال ذوب شدن است. راه‌های زیادی برای خنک کردن سیاره وجود دارد و تغییرات اندک می‌تواند تفاوت بزرگی ایجاد کند. اما ما چه کار می‌توانیم انجام دهیم؟ از کشاورزان محلی خود حمایت کنیم. باغچه خود را بسازیم، حتی اگر در آپارتمان زندگی می‌کنیم. کمتر به منابع انرژی آلوده‌کننده مانند گاز، نفت و زغال سنگ متکی باشیم. در صورت امکان پیاده‌روی یا دوچرخه‌سواری را در اولویت قرار دهیم.

بیشتر بخوانید:

با توجه به تحقیقات اخیر دانشگاه UCLA، خوردن غذای گیاهی فقط یک روز در هفته، می‌تواند اثرات زیست‌محیطی زیادی داشته باشد. حتی اگر گوشتخواران به رژیم غذایی کم‌گوشت روی بیاورند، معادل خروج هشت میلیون خودرو از جاده خواهد بود.

کد خبر 816830
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha