فصل سرما باعث نیاز به سه گروه خونی A مثبت، A و O منفی در استان گیلان شده‌است.

اهدای خون - انتقال خون

به گزارش همشهری آنلاین مدیر روابط عمومی انتقال خون استان گیلان به همشهری گفت: «به سه گروه خونی A مثبت، A و O منفی در استان نیاز است.»
سمیه عظمی افزود: «این اتفاق معمولا در فصل سرما و کم شدن رفت و آمدها به مراکز انتقال خون رخ می‌دهد. از شهروندان تقاضا داریم در این امر خداپسندانه و اهدای خون در مواقع نیاز فوری همکاری کنند.»
به گفته وی، از آنجا که گیلان گردشگرپذیر است و در هر تصادف جرحی ممکن است به تزریق خون نیاز باشد، همواره لازم است ذخایر خونی استان تکمیل باشد.
پایگاه‌های انتقال خون گیلان در شهرستان‌های لاهیجان، لنگرود، رودسر، فومن، بندرانزلی، تالش، آستارا، صومعه‌سرا و رشت دایر است.
نیاز به خون یک موضوع همیشگی است، اما در برهه‌های زمانی همچون فصول سردسال میزان مراجعه افراد برای اهدای خون کاهش می‌یابد. گسترش بیماری این فصول از جمله سرماخوردگی و آنفلوآنزا و مصرف آنتی بیوتیک‌ها از این دلایل است که ‌اهدای خون در زمان مصرف این داروها توصیه نمی‌شود و به همین دلیل از تعداد اهداکنندگان خون کاسته می‌شود.
زمان بروز حوادث و سوانح گوناگونی نظیر سوانح رانندگی، سوختگی ها و اعمال جراحی بارزترین موقعیت‌هایی است که در آن نیاز مبرم به خون پیدا می‌شود. خانم‌های باردار در حین زایمان، نوزادان و به خصوص نوزادان نارسی که به زردی دچار می شوند، بیماران مبتلا به سرطان که تحت شیمی درمانی یا اشعه درمانی قرار دارند هم از مصرف کنندگان خون و فرآورده‌های خون هستند.
حداقل سن ۱۸ سال تمام و حداکثر ۶۵ سال و حداقل وزن ۵۰ کیلوگرم از شرایط اهدای خون است. آقایان در طول سال ۴ بار می‌توانند خون اهدا کنند و بانوان ۳ بار.
شهروندان می‌توانند در پویش سراسری اهدای خون بانوان مهر فاطمی که یکشنبه ۲۶ آذر آغاز شده و تا ۱۳ دی ادامه دارد، مشارکت کنند.

بیشتر بخوانید:
«مهر فاطمی» بانوان ایرانی برای حمایت از نیازمندان به خون

کد خبر 816714

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار گیلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha