استفاده از کودک به عنوان شانه‌ای برای گریه کردن؛ کاری است که بسیاری از والدین بدون اینکه خودشان بدانند بارها و بارها آن را انجام داده‌اند. همین که شما فکر می‌کنید چون با همسرتان مشکل دارید می‌توانید آن را به فرزندان خود هم منتقل کنید به گونه‌ای فرزندان خود را قربانی مشکلات خود خواهید کرد.

سرویس مدارس در پیچ تغییر

همشهری آنلاین - یکتا فراهانی: درگیر کردن فرزندانتان در مشکلات خانوادگی می‌تواند اشکال مختلفی داشته باشد. احتمالاً بارها شنیده‌اید بچه‌ها باید از جزئیات تلخ زندگی زناشویی شما دوری کنند. با این حال، این موضوع می‌تواند برای هر خانواده معنای متفاوتی داشته باشد.

مثلاً شما می‌دانید که هرگز نباید از فرزندانتان به عنوان پیام رسان خود استفاده کنید اما باز هم چنین کارهایی را به روش‌های مختلف انجام می‌دهید. به نظر می‌رسد والدین از تبعات چنین آسیب‌هایی به فرزندان خود آگاهی ندارند؛ آسیب‌هایی که می‌تواند آینده روابط آن‌ها را تحت تأثیر قرار دهد.

لطفا فرزندان را وارد مشکلات خودتان نکنید
ساناز طغرائی، روان شناس، زوج درمانگر، مؤلف و مدرس دوره‌های ازدواج

اهمیت صمیمیت در ازدواج

ساناز طغرائی، روان شناس، زوج درمانگر، مؤلف و مدرس دوره‌های ازدواج درباره چگونگی ایجاد صمیمیت پایدار در روابط عاطفی می‌گوید رابطه صمیمانه در ازدواج و خانواده نقش اساسی و مهمی دارد و خانواده‌ها باید همواره برای ایجاد صمیمیت در تلاش باشند و رابطه عاطفی ایمنی را در ارتباط با همه اعضای خانه به ویژه با فرزندان شان ایجاد کنند.

توجه داشته باشیم هیچ چیز باارزشی از جمله ارتباط، بدون مراقبت و توجه سالم باقی نمی‌ماند. برای حفظ صمیمیت در خانواده نیز باید با کسب آگاهی در زمینه‌های مختلف از آن محافظت کرد.

لطفا فرزندان را وارد مشکلات خودتان نکنید

حفظ رابطه صمیمی والدین با فرزندان

به گفته این روان شناس یکی از مشکلاتی که بسیاری از خانواده‌ها آن را نادیده می‌گیرند وارد کردن کودکان به حیطه مشکلات والدین است.

طبیعی است مادرو پدرها گاهی مشکلاتی با همدیگر داشته باشند. اما نباید هنگام بروز مشکلات خود، فرزندشان را هم دخالت دهند و سعی کنند او را به خودشان نزدیک و علیه والد مقابل بدبین کنند.

تناقض و تعارض فرزندان

در واقع زمانی که یکی از والدین از همسرش بدگویی می‌کند جایگاه او نزد افراد خانواده و فرزندان تنزل پیدا می‌کند و در نتیجه در آینده رابطه والد فرزندی دچار مشکلاتی خواهد شد و دشواری‌هایی بین والدین با فرزندانشان ایجاد خواهد شد و به این ترتیب احترامی که بچه‌ها باید به پدر و مادر داشته باشند، از بین خواهد رفت.

بدگویی کردن والدین از یکدیگر پیش چشمان کودک باعث می‌شود او مدام در حالت تناقض و تعارض قرار بگیرد، علت این تعارض آن است کودک که به صورت فطری حس خوشایندی نسبت به والد خود دارد؛ زمانی که مورد بدگویی و عیب جویی والد مقابل قرار می‌گیرد، قدرت استدلال نداشته باشد و در حالت دوگانه‌ای بین درست یا غلط بودن رفتار والدین و خوب و بد بودن آن‌ها قرار گیرد.

لطفا فرزندان را وارد مشکلات خودتان نکنید

طغرائی می‌گوید اگر والد از همسر خود مدام بدگویی کند ناخواسته کودکش را در مسائلی درگیر می‌کند که متناسب با سنش نیست و ذهنش با مسائلی درگیر می‌شود که توانایی سازگاری با آن‌ها و درکشان را نخواهد داشت. به همین دلیل احتمال اینکه کودک ناراحت، افسرده و مضطرب شود و در بزرگسالی درگیر بسیاری از بیماری‌ها و اختلال روانی و رفتاری شود بسیار زیاد است.

وقتی والدین احساس بد خود نسبت به همسرشان را به فرزندشان منتقل می‌کنند در واقع رفتارهای خود را درست و مناسب می‌دانند و رفتارهای طرف مقابل را بد جلوه می‌دهند و به نوعی او را بی‌اعتبار می‌کنند. بنابراین آن‌ها نیز در آینده چنین رفتاری با فرزندانشان خواهند داشت.

لطفا فرزندان را وارد مشکلات خودتان نکنید

یار کشی والدین و سر در گمی فرزندان

به گفته این روان شناس اگر شما نسبت به همسرتا ن بدبین یا درگیر اختلافات خانوادگی هستید لزومی ندارد فرزندتان از زاویه دید شما به پدر یا مادرش نگاه یا از شما دفاع کند.

متاسفانه بعضی از پدر و مادرها با مظلوم نمایی، دنبال یارکشی در خانواده هستند که می‌تواند اثرات جبران ناپذیری در سلامت روان فرزندان بگذارد.

فراموش نکنید فرزندان افراد مناسبی برای درد و دل و قضاوت بین پدر و مادر نیستند.

الگوسازی نامناسب برای کودکان

این زوج درمانگر می‌گوید اگر تربیت فرزندتان برای شما مهم است باید سعی کنید کنترل بیشتری بر رفتارهای خود در خانه به ویژه با همسرتان داشته باشید.

سعی کنید هیچ وقت در حضور فرزندان خود بحث و مجادله نکنید. حتماً این کار را به زمانی موکول کنید که فرزندان در خانه حضور ندارند.

مشکلات و بگو مگوهای شما بیشتر از آنچه شما فکر می‌کنید کودکان را تحت الشعاع قرار می‌دهد، آن‌ها را نگران می‌کند و باعث می‌شود نتوانند احساس امنیت داشته باشند. اگرنمی توانید رفتارهای خود را کنترل کنید حتماً از یک متخصص کمک بگیرید.

کد خبر 815099

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha