دانشگاه خاتم‌الانبیاء(ص) پدافند هوایی ارتش روز یکشنبه درحالی میزبان مراسم الحاق گروه‌های پروازی پهپاد «کرار» مسلح به موشک «مجید» بود که گام بلندی دیگری ازسوی ارتش باهدف ارتقای توان رزمی واحدهای پدافند هوایی کشور برداشته شده‌است.

پدافند هوایی

همشهری‌آنلاین- گروه سیاسی: با انجام این الحاق پهپادهای رهگیر کرار در مناطق پدافندهوایی شمال‌غرب، غرب، جنوب‌غرب، جنوب، جنوب‌شرق و شرق کشور به‌کار گرفته می‌شوند؛ دستاوردی که براساس آن، عملیات رهگیری و انهدام پرنده‌های متخاصم با هزینه‌ای بسیار کمتر از به‌کارگیری هواپیماهای باسرنشین شکاری و با درصد خطر کمتر، انجام می‌شود. ازسوی دیگر با این الحاق، بخش عمده‌ای از عملیات پدافند «هواپایه» به‌صورت تاکتیکی و در هر موقعیت جغرافیایی انجام می‌شود.

درچنین شرایطی گروه‌های پهپادی الحاق شده، در قالب یگان‌های مأموریتی نیروی پدافندهوایی تحت شبکه یکپارچه پدافند هوایی خاتم‌الانبیاء(ص) مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرند و نقش ویژه‌ای در ارتقای توان رزم هوایی نیروهای‌مسلح کشور ایفا خواهند کرد.

از «طرح رسول» چه می‌دانیم؟

الحاق گروه‌های پروازی پهپاد «کرار» مسلح به موشک «مجید» در چارچوب «طرح رسول» نیروی پدافندهوایی ارتش انجام شد؛ طرحی که به‌گفته مقام‌های مربوط، موفق شد مفهوم جدیدی از پدافند هوایی بدون‌سرنشین را ارائه دهد و حاصل هم‌افزایی روزافزون وزارت دفاع و نیروی پدافند هوایی ارتش است. طرح رسول، که در نخستین روزهای آبان‌ماه ۱۴۰۲ و در قالب رزمایش پهپادی ارتش رونمایی شد، ۹مرحله تست‌های میدانی و عملیاتی گسترده و حساس پروازی را پشت‌سر گذاشته و براساس آن، توانایی «ردگیری» و «درگیری» علیه هرگونه پرنده و اهداف متخاصم محقق شده‌است.

ارزان‌سازی دفاع هوایی

الحاق گروه‌های پروازی پهپاد «کرار» به سازمان رزم نیروی پدافند هوایی ارتش یک ویژگی مهم دارد؛ «ارزان‌سازی دفاع هوایی» در کشور. طی سال‌های اخیر نیروهای‌مسلح ایران در بخش‌های مختلف و به‌ویژه پدافند هوایی ارتش، توان ویژه‌ای را برای خودکفایی در حوزه رزم هوایی صرف کرده‌اند؛ رویکردی که تقویت توان پهپادی و همچنین «طرح رسول» از دستاوردهای آن به‌حساب می‌آید. ازسوی دیگر دستاورد اخیر نیروی پدافند هوایی از تحقق راهبرد محوری ارزان‌سازی نیارهای حوزه دفاع هوایی و استفاده از تجهیزات و امکانات پدافندی بومی حکایت دارد. برهمین‌اساس هم هست که مقام‌های مسئول در ارتش اعلام کرده‌اند بهره‌برداری از گروه‌های پهپادی کرار مسلح به موشک مجید ازنظر صرفه اقتصادی اهمیت محوری دارد.

افزایش قدرت «پدافند هواپایه»

رونمایی از تازه‌ترین دستاورد ارتش، نمودی از گام‌های بلندی است که نیروهای‌مسلح ایران طی سال‌های اخیر درمسیر بومی‌سازی تسلیحات و تجهیزات دفاعی کشور برداشته‌اند؛ گام‌هایی که مقام‌های نظامی کشور بر استمرار آن تاکید دارند. برهمین‌اساس هم بود که فرمانده نیروی پدافند هوایی ارتش با تاکید بر اینکه پروژه الحاق پهپادهای پیشرفته به سازمان رزم این نیرو با جدیت دنبال می‌شود، تاکید کرد این مسیر نشان‌دهنده قطع وابستگی تجهیزاتی و دانشی نیروهای مسلح به خارج از کشور است. امیر علیرضا صباحی‌فرد به ویژگی‌های «طرح رسول» هم اشاره و تاکید کرد دراین طرح بر افزایش قدرت «پدافند هواپایه» تاکید شده؛ طرحی که براساس نیازهای عملیاتی پدافندهوایی کشور توسعه داده شده و به تولید انبوه رسیده‌است.

کرار؛ بمب‌افکن بدون‌سرنشین ایرانی

پهپاد چندمنظوره «کرار»، که از قابلیت حمل طیف وسیعی از انواع تسلیحات «هوا به هوا» و «هوا به سطح» برخوردار است، با مجهز شدن به موشک مجید، قرار است نقشی محوری در حوزه پدافند هوایی کشور ایفا کند. در ادامه با مشخصات و ویژگی‌های این پهپاد بیشتر آشنا می‌شوید.

پرنده‌های جنگی جدید ایران چه ویژگی‌هایی دارند؟ | پهپاد «کرار» و موشک «مجید» را بیشتر بشناسید

مشخصات

نوع: پهپاد چندمنظوره ایرانی

موتور: توربوجت

طول: ۳/۷۵

ارتفاع:۱/۵

طول بال: ۳/۱

برد عملیاتی: تا ۵۰۰کیلومتر

بیشینه برد: هزارکیلومتر

بیشینه سرعت: ۹۰۰کیلومتر بر ساعت

وزن: ۵۰۰کیلوگرم

سقف پروازی: ۱۰۷۰۰ تا ۱۳۱۰۰ متر

وزن تسلیحات قابل‌حمل: ۲۵۰ کیلوگرم

ویژگی‌ها

  • نخستین جت بمب‌افکن بدون‌سرنشین ایرانی
  • برخورداری از قابلیت حمل طیف وسیعی از انواع تسلیحات، ازجمه موشک کروز
  • تعریف نسخه‌های متفاوت با توجه به ماموریت‌های متنوع
  • دارای موتور توربوجت
  • دارای مداومت پروازی بالا در مسافت‌های دوردست
  • برخورداری از سرعت بسیار بالا
  • دارای توان انجام دادن ماموریت‌های مختلف با اهداف گوناگون
  • برخورداری از توان ایجاد قفل راداری روی هدف مورد شناسایی در آسمان
  • عدم نیاز به باند پروازی
  • دارای توان درگیری با اهداف سرعت بالا
  • بهره‌مندی از توان کشف و درگیری با اهداف دشمن در حداقل زمان ممکن

قابلیت‌های ویژه موشک «مجید»

موشک پدافندی «مجید»، که روی پهپادهای «کرار» نصب شده و در قالب گروه‌های پهپادی، توان‌رزم پدافند هوایی کشور را وارد مرحله نوینی کرده، دارای قابلیت‌های مهمی است. این دستاورد بومی نیروهای مسلح می‌تواند به دو صورت حرارتی و تصویری هدف را ردگیری و دنبال کند.

پرنده‌های جنگی جدید ایران چه ویژگی‌هایی دارند؟ | پهپاد «کرار» و موشک «مجید» را بیشتر بشناسید

مشخصات

طول: ۲/۶۷

وزن: ۷۵ کیلوگرم

وزن سرجنگی: ۱۴ کیلوگرم

قطر: ۱۵۶ میلیمتر

برد: ۸ کیلومتر

ارتفاع درگیری: ۶ کیلومتر

سرعت: بیش‌از ۲ ماخ

ویژگی‌ها

  • دارای قابلیت ردگیری هدف به دو صورت حرارتی و تصویری
  • برخوردار از پیشران سوخت جامد
  • دارای ۴ بالک‌ پایدار ساز
  • دارای شتاب اولیه بسیار بالا
  • بهره‌مند از توان غافلگیر کردن سامانه‌های پدافندی دشمن
  • استفاده از جست‌وجوگر غیرفعال یا «پسیو» از نوع اپتیکی
  • تا زمان اصابت به هدف به ادامه هدایت ازسوی واحد پرتاب‌کننده نیاز ندارد

کد خبر 814817

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دفاع-امنیت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha