چند سالی می‌شود که موضوع «فناوری نانو» در ایران به کلیدواژه‌ای اساسی و مهم در حوزه علم و دانش تبدیل شده است. امروزه اما می‌توان ادعا کرد که دانشمندان و متخصصان کشورمان در موضوع نانوفناوری به دستاوردهای ارزشمندی دست یافته‌اند و این دانش با سیر صعودی فوق‌العاده‌ای در مسیر پیشرفت و توسعه قرار دارد.

فناوری نانو

یک تعریف ساده
اگر بخواهیم درباره فناوری نانو توضیحی ارائه کنیم باید بگوییم که این فناوری، فرایند دستکاری مواد در مقیاس اتمی و تولید مواد و ابزار، به‌وسیله کنترل آنها در سطح اتم‌ها و مولکول‌هاست. درواقع اگر همه مواد و سیستم‌ها ساختار زیربنایی خود را در مقیاس نانو ترتیب دهند، آنگاه تمام واکنش‌ها سریع‌تر و بهینه‌تر صورت می‌گیرد و در این مسیر توسعه پایدار پیش گرفته می‌شود. به تعریف ساده، نانوفناوری، علم، مهندسی و فناوری‌ای است که در مقیاس نانو انجام می‌شود؛ یعنی حدود یک تا ۱۰۰نانومتر.

موارد کاربرد
این روزها، می‌توان کاربری‌های گوناگون و ویژه‌ای را برای این فناوری درنظر گرفت. علوم نانو و فناوری آن، مطالعه و کاربرد موارد بسیار جزئی است و می‌تواند در علومی همچون شیمی، زیست‌شناسی، فیزیک، مواد و مهندسی مورد استفاده قرار بگیرد.

حرکت ایران در این مسیر
فعالیت‌های توسعه فناوری نانو در کشورمان از سال۱۳۷۹ شروع شد. در سال۱۳۸۲ و با شناسایی فناوری‌نانو به‌عنوان یک فناوری دارای اولویت ملی، ستاد ویژه توسعه فناوری نانو به‌منظور پیگیری توسعه این تکنولوژی در کشور تشکیل شد.

بیشتر بخوانید:


وضعیت ایران در نانوفناوری
گروه ارزیابی و نظارت ستاد نانو در سال۱۳۸۶ شکل گرفت. در ابتدای کار و در پایان سال۱۳۸۷ این گروه ۱۳محصول را در کشور به‌عنوان محصولات نانو شناسایی و تأیید کردند. با توسعه نانوفناوری در کشور و افزایش تعداد تولیدکنندگانی که مدعی تولید محصول بر پایه فناوری ‌نانو هستند، کار ارزیابی محصولات در شاخه‌های مختلف صنعت توسعه یافت. آمارها نشان می‌دهد تعداد محصولات تأییدشده که دارای گواهینامه نانومقیاس هستند، رشد فزاینده‌ای داشته‌ است. براساس آمار ارائه‌شده از سوی ستاد ملی نانو، محصولات نانویی ایران‌ساخت در۲سال گذشته، رشدی بالغ بر ۴۷درصد داشته‌اند.

رشد ۴۷ درصدی محصولات نانو در کشور | کدام استان‌ها صدرنشین هستند؟

کد خبر 814200

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فناوری‌

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha