چهارشنبه ۲۳ اردیبهشت ۱۳۸۸ - ۱۰:۵۶
۰ نفر

فائزه توکل: گردشگری روستایی یکی از مهمترین قابلیت‌های صنعت گردشگری است

و در این میان استان چهارمحال و بختیاری به‌دلیل برخورداری از روستاهای پرجاذبه رودخانه‌های پرآب یکی از مناطق مستعد کشور برای توسعه گردشگری روستایی است به طوری که برخی از روستاهای این استان با داشتن طبیعتی سحرآمیز می‌تواند میزبان مناسبی برای گردشگران باشد.
در این رابطه مردم روستای معدن از توابع شهرستان اردل در استان چهارمحال و بختیاری با نخستین مراحل طبیعت‌گردی رودخانه‌ای آشنا شدند تا در قالب طرح ملی گردشگری در آب‌های خروشان با قواعد طبیعت گردی و رفتار با گردشگران و همین طور قایقرانی در آب‌های خروشان آشنا شوند و بتوانند میزبان علاقمندان به رفتینگ (قایقرانی در آب‌های خروشان) باشند.

کیانوش محرابی طراح برنامه ملی گردشگری آب‌های خروشان در گفت‌وگو با ما با اشاره به اینکه این طرح از سال گذشته آغاز شده است می‌گوید: برای شروع این کار ابتدا یک رودخانه به‌عنوان پایلوت در نظر گرفته شد و سپس به شناسایی دیگر رودخانه‌ها پرداختیم. اولین رودخانه سفید رود بود که به‌دلیل شناخته شده بودن و دسترسی آسان به جاده انتخاب شد اما مدتی بعد به علت کم آبی نتوانستیم به کارمان در آنجا ادامه دهیم.

وی اضافه می‌کند: تاکنون رودخانه‌های سفید رود و پل رود در گیلان و رودخانه‌های کرج، چالوس و هراز را در استان‌های تهران و مازندران شناسایی کرده‌ایم. همچنین در محدوده رشته کوه‌های زاگرس، زاینده رود، خرسان و ارمند را انتخاب کردیم که خرسان به‌دلیل عدم دسترسی مناسب به جاده و زاینده رود به‌دلیل آرام بودن برای این کار مناسب نبودند و در نهایت رودخانه ارمند در روستای معدن را برای رفتینگ (قایقرانی در آب‌های خروشان) انتخاب کردیم.

محرابی با اشاره به اینکه سال گذشته گروهشان چندین سفر به این روستا داشته و دو دوره آموزشی نیز برای راهنمایان رفتینگ گذاشته شد عنوان می‌کند: بعد از انجام این کارها یک تیم تشکیل داده و در مسابقات جهانی شرکت کردیم. اولین کاری که قرار است امسال انجام دهیم تدارک سفرهای رایگان برای روستائیان است.

علاوه بر این استقرار کمپ دائمی در ساحل رودخانه برای اقامت توریست‌ها و اجرای برنامه‌های ماجراجویانه مانند سنگ نوردی و.... از دیگر برنامه‌های در دست اجرا است. همچنین قرار است دوره آموزش راهنمایان نیز یک‌بار دیگر تکرار شود.

طراح بهانه ملی گردشگری آبهای خروشان ضمن اشاره به این موضوع که مکان‌های دیگری نیز برای این ورزش در حال شناسایی است می‌گوید: در حال حاضر رودخانه سزار در حد فاصل بین روستاهای بیشه و سپید دشت در استان لرستان دارای قابلیت‌های زیادی برای این کار است. همچنین شناسایی رودخانه سیروان در استان کردستان و رودخانه زاب در استان آذربایجان غربی از برنامه‌های آینده ما در تابستان امسال خواهد بود و قرار است از سال آینده آموزش‌های توریستی به روستائیان را آغاز کنیم.

کیانوش محرابی در ادامه با بیان اینکه موسسه‌ای که وی مسئولیتش را بر عهده دارد یک موسسه آموزشی – پژوهشی است و سازمان گردشگری هم این طرح را به عنوان یک طرح ملی پذیرفته است اشاره می‌کند: با توجه به اینکه طرح ما مورد قبول قرار گرفته اما تنها کمیته ملی طبیعت این سازمان به ما کمک کرده و قسمت‌های دیگر توجه چندانی به این طرح نشان نداده‌اند.

وی اضافه می‌کند: در سال 86 برای وارد کردن تجهیزات مورد نیازمان، از سازمان گردشگری درخواست وام کردیم که اسفند ماه 87 اعلام کردند اعتبار لازم را ندارند و باید دوباره درخواست بدهیم.

محرابی با قدردانی از همکاری و استقبال خوب از این طرح می‌گوید: ما به عنوان بهره‌بردار بخش خصوصی به این طرح نگاه نمی‌کنیم. بلکه به دنبال این هستیم که محیط طبیعی و فرهنگ مردم دست نخورده باقی بماند.

در ضمن برنامه‌هایی هم برای آموزش قایقرانی به روستائیان، تشویق آنها برای پاکیزه نگه داشتن رودخانه و اینکه ورود توریست‌ها به منطقه فواید و منافع زیادی برای آنها خواهد داشت داریم. همچنین در صورت هماهنگی با آموزش و پرورش منطقه نیز می‌توانیم برنامه‌های تفریحی – ورزشی قایقرانی برای دانش‌آموزان تدارک ببینیم.

همشهری استانها

کد خبر 81263

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ثبت نام و قیمت خودرو

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز