جزو تالاب‌های مصنوعی و فصلی محسوب می‌شود. در واقع سال۱۳۵۴ با هدف بهره‌برداری از آب‌های منتهی به این منطقه (آب های سطحی کانال‌های شمال غربی قرچک ورامین و جنوب‌شرقی شهر ری) و پرورش ماهی ساخته شد.

عشق آباد

همشهری آنلاین- مریم باقرپور:تالاب ابتدا به نام‌هایی مانند تالاب بهرام گور، به‌دلیل نزدیکی به آتشکده‌ بهرام گور و قاسمیه نامیده شد، اما بعدها در نتیجه همجواری با روستای عشق‌آباد (در اصل اشک‌آباد است که بر گرفته از نام اشک سر دودمان اشکانیان است) به این نام تغییر کرد.

پرواز در میان نیزارها

پوشش گیاهی این تالاب، نی است و قرارگرفتن آن در مسیر مهاجرت پرندگان، باعث شده که تالاب عشق‌آباد به زیستگاه مناسبی برای اقامت طولانی مدت پرندگان تبدیل شود. از طرفی حضور پرندگان در اینجا، گردشگران و دوستداران پرنده‌ را به ‌خود جذب کرده است. براساس آمار، ۱۵۱‌گونه پرنده در تالاب عشق‌آباد ثبت شده که ۱۵‌گونه آنها شکاری، ۱۲‌گونه مرغابی و ۲۵‌گونه سلیم و آبچلیک هستند. بعضی پرنده‌های مهاجر در نیمه دوم سال به این دریاچه مهاجرت می‌کنند. در مسیر تالاب درختان چنار در اطراف جاده دیده می‌شود. همچنین کارگاه‌های پرورش شتر زیادی هم در مسیر وجود دارد. در نزدیکی تالاب، اتاق‌هایی نیمه‌کاره وجود دارد که روزگاری برای استراحت بازدیدکنندگان از عشق‌آباد ساخته شده بود.

پرورش ماهیان

این تالاب بزرگ‌ترین کارگاه پرورش ماهیان گرمابی استان تهران به‌شمار می‌آید و به‌دلیل موقعیت جغرافیایی مناسب به زیستگاهی مناسب برای پرندگان مهاجر تبدیل شده است. به همین دلیل یکی از مراکز بسیار عالی برای پرنده‌نگری در حاشیه تهران شده است. هر ساله گردشگرانی اعم از عکاس، طبیعت گرد، پرنده‌نگر و... از این تالاب بازدید می‌کنند که سهم پرنده نگرها بیش از ۵۰درصد است.

کد خبر 812188
منبع: روزنامه همشهری

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha