دانشمندان برای تسهیل جست‌وجوی حیات فرازمینی در سیارت دارای آب، فضای مه آلود این سیارات را در آزمایشگاه شبیه‌سازی کردند.

فضا

به گزارش همشهری آنلاین و به نقل از سان، دانشمندان در جست‌وجوی حیات فرازمینی، روش‌های گوناگونی را می‌آزمایند. یکی از جدیدترین شیوه‌ها، شبیه‌سازی مه فضایی به امید کشف حیات بیگانه، در سیارات فراخورشیدی غنی از آب است.

دانشمندان تلاش کردند تا فضای مه‌آلودی را که سیارات فراخورشیدی غنی از آب ایجاد می‌کنند، بازسازی کنند، زیرا آن‌ها معتقدند که ممکن است این فضای مه آلود، مانع رسیدن داده‌های واقعی به تلسکوپ‌های فضایی شود. این شبیه‌سازی به دانشمندان کمک می‌کند تا بفهمند چگونه می‌توانند به درستی از مه عبور کنند و داده‌های دقیق را به دست آورند.

مه بر نحوه رسیدن نورها به تلسکوپ‌های فضایی مانند تلسکوپ فضایی جیمز وب که در حال کاوش در جو سیارات دور است، تاثیر می‌گذارد. این تحقیق در روز دوشنبه ۲۷ نوامبر در «Nature Astronomy» منتشر شد.
این شبیه‌سازی در یک آزمایشگاه بازسازی شد و آن‌ها فضای مه‌آلود را با استفاده از بخار آب و گازهای دیگر ایجاد و آزمایش کردند.

سارا هورست، یکی از همکاران این تحقیق، استاد علوم زمین و سیاره‌شناسی از دانشگاه جانز هاپکینز می‌گوید: «سوال بزرگ این است که آیا حیات خارج از منظومه شمسی وجود دارد یا خیر، اما تلاش برای پاسخ به این نوع سوال مستلزم مدل‌سازی واقعا دقیق از انواع مختلف است، به‌ویژه در سیاراتی با آب فراوان. این مسئله همیشه یک چالش بزرگ بوده است، و ما سعی می‌کنیم با استفاده از این تکنیک‌های آزمایشگاهی جدید، از داده‌های تلسکوپ فضایی جیمزوب بهره بیشتری ببریم.»

این تحقیق به ویژه از این نظر مهم است که سیارات فراخورشیدی غنی از آب ممکن است در مقایسه با سایر سیارات، شانس بالایی در پشتیبانی از حیات داشته باشند. چائو هی، دانشمند سیاره‌شناسی که این پژوهش را در جانز هاپکینز رهبری می‌کند، می‌گوید: «آب اولین چیزی است که ما در پاسخ به اینکه یک سیاره قابل سکونت است یا نه، به دنبال آن می‌گردیم. در حال حاضر مشاهدات هیجان‌انگیزی از آب در اتمسفر سیارات فراخورشیدی وجود دارد. آزمایش‌ها و مدل‌سازی ما نشان می‌دهد که این سیارات به احتمال زیاد حاوی مه نیز هستند.»

بیشتر بخوانید:

او ادامه می‌دهد: «این مه واقعا مشاهدات ما را پیچیده می‌کند و نمی‌توانیم دید درستی از شیمی جوی و ویژگی‌های مولکولی یک سیاره فراخورشیدی داشته باشیم.» با این حال، دانشمندان بر این باورند که سیارات مختلف دارای طیف گسترده‌ای از شرایط جوی هستند که می‌تواند پشتیبان انواع مختلف حیات بیگانه باشد.

کد خبر 811413
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فضا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha