رسانه‌های غربی با استناد به یک گزارش مدعی شده‌اند یک قایق کوچک همراه با پشتیبانی موشکی علیه کشتی سنترال پارک متعلق به سهامدار اسرائیلی حمله کرده است؛ ناوگان آمریکا نیز وارد عمل شده و این افراد را هنگام فرار بازداشت کرده است.

کشتی اسرائیلی

همشهری آنلاین - گروه سیاسی: خبرگزاری آمریکایی آسوشتیدپرس به تنهایی در چند روز گذشته پروژه ایران هراسی در آبراه‌های جنوب یمن را کلید زده است. برخی مقامات آمریکایی که نامی هم از آنها در گزارش‌های آسوشیتدپرس برده نمی‌شود حملات بامداد جمعه و دوشنبه را به نیروهای حوثی تحت حمایت ایران نسبت دادند. این در حالی است که تاکنون اسنادی دال بر نقش ایران در این حملات منتشر نشده است.

براساس گزارش آسوشیتدپرس و به گفته مقامات آمریکایی، مهاجمان مسلح روز یکشنبه یک نفتکش مرتبط با اسرائیل را در سواحل یمن توقیف و بعد هم آن را رها کردند. ۲موشک بالستیک که از یمن تحت کنترل حوثی‌ها شلیک شد، در نزدیکی یک کشتی جنگی آمریکایی که به نفتکش کمک می‌کرد در خلیج عدن فرود آمد و در میان یک سری حملات کشتی‌های مرتبط با جنگ اسرائیل و حماس، خطرات را افزایش داد.

دولت یمن که در سطح بین‌المللی به رسمیت شناخته شده است، شورشیان حوثی مورد حمایت ایران را مسئول این حمله دانست، اگرچه شورشیان صنعا پایتخت یمن نه تصرف و نه حمله موشکی را تایید نکردند.

شرکت صاحب کشتی، نظامیان انگلیسی و یک شرکت خصوصی اطلاعاتی اعلام کردند که مهاجمان کشتی سنترال پارک را در حالی که پرچم لیبی داشت متوقف کردند. این کشتی از سوی گروه زودیاک مریتایم در خلیج عدن مدیریت می‌شود.

فرماندهی مرکزی ارتش آمریکا بامداد دوشنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد که نیروها و متحدانش، از جمله ناوشکن کلاس آرلی بورک، یو اس اس میسون، به توقیف واکنش نشان دادند و از مهاجمان خواستند نفتکش را آزاد کنند.

فرماندهی مرکزی گفت: متعاقباً ۵فرد مسلح کشتی را ترک کردند و سعی کردند از طریق قایق کوچک خود فرار کنند. میسون مهاجمان را تعقیب کرد و در نهایت آنها را تسلیم کرد.

فرماندهی مرکزی هویت مهاجمان را شناسایی نکرد، اما گفت که پس از این اتفاق از یمن تحت کنترل حوثی‌ها در اوایل صبح دوشنبه پرتاب موشک شد.

در این بیانیه آمده است: «موشک ها در خلیج عدن تقریباً ۱۰ مایل دریایی (۱۸.۵ کیلومتر) از کشتی‌ها فرود آمدند. یو اس اس میسون در زمان پرتاب موشک در حال پایان دادن به پاسخ خود به تماس فوری کشتی سنترال پارک بود. در این حادثه هیچ خسارت یا آسیبی از هیچ یک از کشتی‌ها گزارش نشد.»

اوایل صبح دوشنبه، گروه زودیاک اعلام کرد که کشتی حامل اسید فسفریک و خدمه آن متشکل از ۲۲ملوان از بلغارستان، گرجستان، هند، فیلیپین، روسیه، ترکیه و ویتنام بوده است ولی آسیبی ندیده است.

کشتیرانی اسرائیلی در لندن

گروه زودیاک این کشتی را متعلق به شرکت حمل و نقل کلوموز توصیف کرد، اگرچه سایر موارد ثبتی این کشتی مستقیماً به زودیاک مربوط می‌شوند. زودیاک مریتایم مستقر در لندن بخشی از گروه زودیاک ایال آفر میلیاردر اسرائیلی است. سوابق شرکتی بریتانیا، ۲مرد با نام خانوادگی اوفر را به عنوان مدیر فعلی و سابق کشتیرانی کلوموز، از جمله دانیل گای اوفر، که همچنین مدیر زودیاک مریتایم است، فهرست کرده است.

دولت به رسمیت شناخته شده بین المللی یمن، که در نزدیکی عدن مستقر است، در بیانیه ای که توسط خبرگزاری دولتی آنها منتشر شد، شورشیان را مسئول این تصرف دانست. در این بیانیه آمده است: «دولت یمن بار دیگر اقدامات دزدی دریایی انجام شده توسط شبه نظامیان تروریست حوثی با حمایت رژیم ایران را محکوم کرد که آخرین آن ربوده شدن سنترال پارک بود.»

این حمله در بخشی از خلیج عدن رخ داد که در تئوری تحت کنترل نیروهای آن دولت است و از قلمرو تحت کنترل حوثی‌ها در این کشور فاصله زیادی دارد و دزدان دریایی سومالیایی در آن منطقه فعالیت نمی کنند.

ردیاب‌ها خاموش می‌شوند

زودیاک مریتایم قبلاً در بحبوحه جنگ سایه گسترده‌تر بین ایران و اسرائیل هدف قرار گرفته است. در سال ۲۰۲۱، یک حمله پهپادی که توسط ایالات متحده و سایر کشورهای غربی ارزیابی شده بود توسط ایران انجام شده بود، ۲خدمه کشتی نفتکش زودیاک را در خیابان مرسر در سواحل عمان کشت.

توقیف سنترال پارک پس از آن صورت گرفت که یک کشتی کانتینری به نام CMA CGM Symi، متعلق به یک میلیاردر اسرائیلی دیگر، روز جمعه توسط یک پهپاد مشکوک ایرانی در اقیانوس هند مورد حمله قرار گرفت. ایران انجام این حمله را برعهده نگرفت و به سؤالات آسوشیتدپرس در مورد آن حمله نیز پاسخ نداده است.

بر اساس داده‌های سایت MarineTraffic که توسط آسوشیتدپرس تحلیل شده است، این کشتی‌ها ردیاب‌های سیستم شناسایی خودکار خود را خاموش کرده بودند. کشتی‌ها باید ردیاب خود را برای ایمنی فعال نگه دارند، اما اگر به نظر برسد که ممکن است هدف قرار بگیرند، خدمه آن ها را خاموش می کنند. کشتی سنترال پارک ۴روز پیش پس از خروج از کانال سوئز به سمت جنوب به سمت دریای سرخ راهی شده بود.

کد خبر 811113

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha