سازمان جهانی بهداشت می‌گوید پس از درخواست رسمی این سازمان از مقامات چینی برای ارائه اطلاعات در مورد افزایش بالقوه نگران‌کننده بیماری‌های تنفسی و خوشه‌های ابتلا به ذات‌الریه در کودکان در این کشور، این مقامات گفته‌اند هیچ «بیماری غیرمعمول یا جدیدی» شناسایی نکرده‌اند

China

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از یواس‌ای‌تودی سازمان جهان بهداشت با استناد گزارش‌هایی درباره بروز خوشه‌هایی از بیماری ذات‌الریه با عامل تشخیص‌داده نشده در کودکان در شمال چین در اوایل این هفته به طور رسمی از چین جزئیات بیشتری درخواست کرد.

دانشمندان در بیرون از چین می‌گویند این وضعیت نیاز به نظارت دقیق دارد، اما مطمئن نیستند که این افزایش اخیر بیماری‌های تنفسی در چین نشانه آغاز یک شیوع جدید جهانی باشد.

ظهور سویه‌های جدید آنفلوآنزا یا سایر ویروس‌های قادر به ایجاد پاندمی یا همه‌گیری معمولاً با خوشه‌های  بیماری تنفسی با عامل تشخیص‌داده‌نشده آغاز می‌شود. هم نشانگان شدید حاد تنفسی (سارس)‌ و هم کروناویروس عامل پاندمی کووید-۱۹ برای اولین بار به عنوان انواع غیرمعمول ذات‌الریه گزارش شدند.

مقامات چین شیوع جدید را به برداشته شدن قرنطینه کرونا نسبت می‌دهند

سازمان بهداشت جهانی  یادآور شده است که مقامات کمیسیون ملی بهداشت چین در ۱۳ نوامبر (۲۲ آبان) افزایش بیماری‌های تنفسی را کشور گزارش کرده‌اند و آن را به برداشته شدن محدودیت‌های قرنطینه کووید ۱۹ نسبت داده‌اند. سایز کشورها نیز پس از پایان محدودیت‌های پاندمی کرونا، افزایش بیماری‌های تنفسی مانند عفونت با ویروس سنسیشیال تنفسی یا RSV را تجربه کردند.

سازمان جهانی بهداشت جهانی گفت حدود یک هفته بعد، رسانه‌ها در مورد خوشه‌های موارد ذات‌الریه با عامل تشخیص‌داده‌نشده در کودکان در شمال چین گزارش دادند. 

این آژانس سازمان ملل گفت که روز پنجشنبه با مقامات بهداشتی چین تماس تلفنی برقرار کرده است، که طی آن داده‌های درخواستی از چین را دریافت کرده است. این داده‌ها نشان می‌دهد که از ماه اکتبر (مهر ماه) تاکنون بستری شدن کودکان در بیمارستان‌ها به دلیل بیماری‌هایی مانند عفونت باکتریایی، RSV، آنفلوآنزا و ویروس‌های سرماخوردگی معمولی افزایش یافته است.

سازمان بهداشت جهانی می‌گوید مقامات چینی هیچ تغییری در تظاهرات بیماری را گزارش نکرده‌اند و به گفته آنها بار بیش از حد بیماری بر بیمارستان‌های چین وارد نشده است.

`

نگرانی درباره بروز یک پاندمی جدید: سازمان بهداشت جهانی از چین درباره افزایش موارد عفونت‌های تنفسی در این کشور سوال می‌کند
کودکان بیمار و والدینشان در بخش سرپایی بیمارستانی در پکن به انتظار ویزیت پزشکان هستند

کارشناسان درباره ظهور بیماری جدید تردید دارند

دکتر پل هانتر، استاد پزشکی در دانشگاه ایست آنگلیای انگلیس شک دارد که موج عفونت‌ها توسط یک بیماری جدید ایجاد شده باشد.

او در این باره گفت "اگر (یک بیماری جدید) بود، انتظار داشتم عفونت‌های بیشتری را در بزرگسالان ببینم. شمار بسیار اندک عفونت‌های گزارش شده در بزرگسالان نشان‌دهنده ایمنی موجود در بزرگسالان از ابتلاهای قبلی آنها است.»

فرانسوا بالو از یونیورسیتی کالج لندن نیز گفت چین احتمالاً در حال تجربه موج قابل توجهی از عفونت‌های کودکان است، زیرا این اولین زمستان پس از برداشته شدن محدودیت‌های قرنطینه است که احتمالاً ایمنی کودکان در برابر عفونت‌های رایج را کاهش داده است.

سازمان جهانی بهداشت می‌گوید در شمال چین از اواسط اکتبر (مهرماه) در مقایسه با سه سال گذشته افزایش بیماری‌های شبه‌آنفلوآنزایی را گزارش شده است. درخواست علنی اطلاعات دقیق‌تر از کشورها بوسیله سازمان جهانی بهداشت به ندرت اتفاق می‌افتد، زیرا این درخواست‌ها معمولاً به صورت داخلی انجام می‌شود. سازمان بهداشت جهانی گفت از طریق یک سازوکار حقوقی بین‌المللی، داده‌های بیشتری را از چین درخواست کرده است.

بر اساس گزارش‌های داخلی در چین، شیوع بیماری تنفسی باعث ازدحام در برخی بیمارستان‌ها در شمال چین از جمله در پکن شده است و مقامات بهداشتی از مردم خواسته‌اند کودکانی که علائم کمتر شدیدی دارند را به کلینیک‌ها و سایر مراکز ببرند.

میانگین تعداد بیماران در بخش داخلی بیمارستان کودکان پکن به بیش از ۷۰۰۰ نفر در روز رسیده است که فراتر از ظرفیت بیمارستان است.

کد خبر 810361

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار پزشکی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha