روزه داری متناوب یا فستینگ الگوی غذایی است که به نظر می رسد برای سلامت قلب مفید است، التهاب را کاهش می دهد، فرآیندهای ترمیم سلولی را بهبود می بخشد و به چربی سوزی کمک می کند. اما با توجه به اینکه گرسنه ماندن به مدت طولانی می‌تواند برای بسیاری افراد مضر باشد حتماً باید تحت نظر پزشک باشد.

روزه داری متناوب چگونه می‌تواند به کاهش وزن شما کمک کند

همشهری آنلاین - یکتا فراهانی: این روزها با انواع رژیم‌های مختلف کاهش وزن مواجه هستیم و در این میان رژیم‌های فست جزو پرطرفدارترین رژیم‌هایی هستند که به نظر می‌آید می‌توان با چند ساعت تحمل گرسنگی به نتیجه دلخواه رسید. ولی چیزی که نباید در همه رژیم‌های کاهش وزن و به طور کلی برای برخوردار بودن از سلامت فراموش نشود آن است که همیشه باید به آنچه می‌خوریم، میزان آن و کیفیت آن، توجه داشته باشیم و مصرف همه گروه‌های مواد غذایی را در تغذیه خود بگنجانیم. بنابراین در رژیم های فست نیز نمی توانیم پس از چند ساعت نخوردن ؛ از هر چه می خواهیم و به هر میزان که می خواهیم استفاده کنیم.

زمان‌های مختلف در رژیم فستینگ ؛ فستینگ ۱۲ و ۱۶ ساعته چگونه است؟ | رژیم فستینگ برای این افراد مناسب است
آتوسا سعیدپور

رژیم فستینگ مناسب چه کسانی است؟

آتوسا سعیدپور، متخصص تغذیه و رژیم درمانی، استاد دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی درباره رژیم فست می‌گوید افرادی که خیلی زود وزن اضافه می‌کنند و راحت هم نمی‌توانند آن را پایین بیاورند بهتر است نوع ۱۶ ساعت ناشتا بودن را انتخاب کنند و همچنین از ورزش‌هایی با شدت متوسط استفاده کنند.

اما برای افرادی که سریع وزن اضافه می‌کنند و سریع هم وزنشان پایین می‌آید ۱۲ ساعت یا ۱۴ ساعت هم می‌تواند مناسب باشد. کسانی که راحت وزن از دست می‌دهند و به راحتی هم دچار اضافه وزن نمی‌شوند نیز می‌توانند همان ۱۲ ساعت را انتخاب کنند. چون همان میزان برای آن‌ها کافی است.

رژیم متناسب با خوردن‌های احساسی

به گفته این متخصص تغذیه، اگر خوردن‌های احساسی داشته باشیم فست‌های طولانی معمولاً بهتر اثر می‌کند. البته دریافت مایعات هم بسیار مهم است. یعنی حتماً باید روزانه حداقل شش تا هشت لیوان آب نوشید که به خصوص در فست‌های طولانی مشکلی پیش نیاید.

نکات مهم در رژیم فست

دکتر سعیدپور می‌گوید: نکات مهمی در مورد رژیم فست وجود دارد که باید به آن‌ها توجه داشته باشیم یعنی اگر مدت زمان یا به اصطلاح پنجره خوردن را به کمتر از هشت ساعت برسانیم؛ احتمال افزایش وزن و پرخوری وجود دارد. ضمن آنکه باید مراقب باشیم که در آن هشت ساعت هم خیلی دنبال پرخوری نرویم، نظم داشته باشیم و آن را حفظ بکنیم. مثلاً اگر فست را با یک ساعت بعد از اینکه از خواب بیدار شدیم شروع می‌کنیم حتماً آن را همان گونه حفظ کنیم.

زمان‌های مختلف در رژیم فستینگ ؛ فستینگ ۱۲ و ۱۶ ساعته چگونه است؟ | رژیم فستینگ برای این افراد مناسب است

بهترین زمان برای کسانی که ریزه خواری می‌کنند

به گفته این متخصص تغذیه، بهترین زمان پیشنهادی برای در پیش گرفتن فست می‌تواند ۱۰ صبح تا ۶ عصر باشد و بهتر است ناهار هم حدود ساعت ۲ و شام هم ساعت ۶ در نظر گرفته شود. البته با توجه به شرایط افراد این زمان می‌تواند تغییر کند که توجه شرایط هر فرد به طور جداگانه باید بررسی و حتماً باید در نظر گرفته شود. یعنی حتی زمان برای افرادی که ریزه‌خواری زیادی دارند هم بهتر است با توجه به شرایط آن‌ها در نظر گرفته شود؛ به گونه که نتوانند خیلی به دنبال ریزه خواری بروند.

ارتباط سطح قند خون با شکستن رژیم فست

دکتر سعید پور می‌گوید: بعضی عوامل می‌توانند رژیم فست را از بین ببرد یا آن‌ را تحت الشعاع قرار دهند. یعنی توجه داشته باشیم نباید مقدار کالری که دریافت می‌کنیم بیشتر از پنج کالری باشد. همچنین مد نظر داشته باشیم که سطح قند خون نیز موضوع مهم دیگری است که باید لحاظ شود چون بسیار مهم است؛ یعنی هر آنچه بتواند سطح قند خون را تغییر بدهد می‌تواند بر شکستن رژیم فست تأثیر گذار باشد. مثلاً جالب است بدانید سونا می‌تواند قند خون را به‌اندازه یک وعده غذایی بالا ببرد. بنابراین بعد از شروع فست سعی کنید از سونا استفاده نکنید. همچنین خوردن قهوه یا چند عدد بادام زمینی چیزی نیست که برای قند خون مشکل ایجاد کند.

زمان‌های مختلف در رژیم فستینگ ؛ فستینگ ۱۲ و ۱۶ ساعته چگونه است؟ | رژیم فستینگ برای این افراد مناسب است

ماهیت اصلی فست

به گفته این متخصص تغذیه، در مورد ماهیت رژیم فست باید گفت در واقع فستینگ نه یک الگوی غذا خوردن است و نه یک رژیم غذایی. بنابراین ما حتی می‌توانیم آن را با رژیم‌های غذایی دیگر همراه کنیم. مثل رژیم غذایی گیاهخواری، کتوز یا رژیم‌هایی که کربوهیدرات‌های پایین دارند.

مهم‌ترین نکته‌ای که در رابطه با فستینگ وجود دارد آن است که حتماً باید کالری متناسب با شرایط فرد برای او در نظر گرفته شود که معمولاً در افرادی که دنبال کاهش وزن هستند باید بتوانیم این میزان کالری را پایین بیاوریم.

پروتکل‌های مختلف فستینگ

برای فستینگ پروتکل‌های مختلفی وجود دارد یعنی زمان ناشتا بودن ممکن است در پروتکل‌های مختلف متفاوت باشد. معمولاً از ۱۶ ساعت ناشتا استفاده می‌شود. اما ۱۲ یا ۱۴ ساعت هم جزء پروتکل‌ها هست تا ۲۴ ساعت.

افزایش تدریجی زمان‌های فست

دکتر سعیدپور می‌گوید توصیه اصلی همان شانزده- هشت است. اما بهترین حالت آن است زمانی که می‌خواهید این رژیم را شروع کنید ابتدا با دوازده یا ده ساعت شروع بکنید و به تدریج آن را به شانزده ساعت برسانید.

زمان‌های مختلف در رژیم فستینگ ؛ فستینگ ۱۲ و ۱۶ ساعته چگونه است؟ | رژیم فستینگ برای این افراد مناسب است

وعده‌های غذایی مورد استفاده

در رابطه با اینکه با چه وعده‌های غذایی می‌توان فست را باز کرد باید گفت اول از همه باید حتماً از آب ولرم همراه با مقداری دارچین یا لیموترش استفاده کنیم. اما مهم‌ترین نکته آن است که خیلی افراد صبحانه را حذف می‌کنند و فست را از ناهار شروع می‌کنند. در صورتی که بهتر است فست با وعده صبحانه شکسته شود. یعنی در واقع وعده‌های مورد استفاده باید شامل صبحانه و ناهار باشند. مثلاً می‌توان حدود ۱۰ با ۱۱ صبح وعده‌ای را به عنوان صبحانه دریافت کرد و با توجه به اینکه چقدر بخواهیم ناشتا بمانیم؛ آخرین برنامه شام در نظر گرفته شود که بهتر است دو سه ساعت با زمان خواب فاصله داشته باشد. رعایت این موارد هم از نظر گوارشی و هم از نظر متابولیسمی می‌تواند کمک کننده باشد.

توجه به دریافت منابع پروتئینی مناسب

استاد دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی می‌گوید: باید توجه داشته باشیم منابع پروتینی خوب را در رژیم غذایی خود قرار بدهیم که ماهیچه‌های خود را از دست ندهیم. بهتر است منابع پروتئینی را حتماً در وعده صبحانه دریافت کنیم که می‌تواند بسیار تاثیرگذار باشد. سبزیجات و میوه‌ها هم که حتماً باید در رژیم غذایی فست وجود داشته باشند. بنابراین با یک رژیم غذایی صحیح و با الگوی غذایی متفاوت می‌توان جلوی آهسته شدن متابولیسم بدن ر ا گرفت.

بیشتر بخوانید:

کد خبر 808966
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تندرستی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 1
  • جواد IR ۱۹:۳۷ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۵
    3 2
    نمیشه بجای فستینگ همان واژه فارسی روزه " را بکار ببرید؟