گارد مرزی عراق از ساخت بیش از ۱۰۰ برج مراقبتی در مرز اقلیم کردستان عراق با مرزهای جمهوری اسلامی ایران خبر داد.

برج دیدبانی

به گزارش همشهری آنلاین، بر اساس بیانیه ای که در این رابطه صادر شده، این اقدام در چارچوب توافقنامه امنیتی بین بغداد و تهران و برای محافظت از مرزهای دوکشور در برابر هرج و مرج امنیتی و قاچاق انجام شده و شروع آن به اواسط سپتامبر گذشته (شهریورماه) باز می گردد.

توافق امینتی بین ایران و عراق ۱۹ مارس۲۰۲۳ (فروردین ماه سال جاری) به امضای «علی شمخانی» دبیر وقت شورای امنیت ملی ایران و «قاسم الاعرجی» همتای عراقی وی رسید.

بر اساس توافقنامه امنیتی بین ایران و عراق، تمام گروه های تروریستی و تجزیه طلب مورد حمایت رژیم صهیونیستی و آمریکا مستقر در اقلیم کردستان عراق باید از مناطق مرزی دو کشور دور و پایگاه های آنها تحویل نیروهای دولت مرکزی عراق شود.

گروه های تروریستی "دموکرات" و "کومله" در سال های اخیر با استقرار در این منطقه، علیه جمهوری اسلامی و مردم ایران اقدامات تروریستی خود را هدایت می کردند.

یک روز مانده به پایان مهلت تعیین شده از سوی ایران برای تخلیه مقر احزاب کرد ایرانی در اقلیم کردستان عراق و همزمان با ادامه هشدارهای ایران در این زمینه، قاسم الاعرجی مشاور امنیت ملی عراق از شهر اربیل مرکز اقلیم کردستان بازدید کرد.

در همین رابطه ریبر احمد وزیر داخله اقلیم کردستان در دیداری در شهر اربیل با جنین هانس پلاسخارت، نماینده سازمان ملل در عراق و مشاور امنیت ملی عراق گفتگو کرد.

محتوای این نشست بررسی اسکان تمامی گروه های کرد معارض ایرانی مقیم اقلیم کردستان در اردوگاهی در شهر سوران در ۷۰ کیلومتری اربیل بود.

کد خبر 808725
منبع: ایرنا

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دفاع-امنیت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha