مجموع نظرات: ۰
چهارشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۳۸۸ - ۱۷:۵۸
۰ نفر

گروه شهری: شهردار تهران در مراسم کلنگ‌زنی 3 هزار و 100 واحد مسکونی پروژه «الغدیر» در منطقه 18 شهر تهران بر رویکرد خود مبنی بر تولید ثروت و افزایش کیفیت زندگی مردم در حوزه جنوب شهر تهران پا فشاری کرد.

دکتر محمدباقر قالیباف در این مراسم یکی از راه‌های تولید ثروت و افزایش کیفیت زندگی در جنوب شهر تهران را فراهم کردن امکانات و مشوق‌های لازم برای سرمایه‌گذاران بخش خصوصی دانست، به‌گونه‌ای که سرمایه‌گذاری برای آنان در حوزه جنوب تهران از صرفه اقتصادی برخوردار باشد.

قالیباف با یادآوری عهد و پیمان خود با مردم شهر تهران مبنی بر اینکه اجازه نخواهد داد فاصله و اختلاف طبقاتی و نابرابری اقتصادی در شمال و جنوب شهر تهران ادامه پیدا کند، گفت: در این راه نیاز به یک سند راهبردی داشتیم، لذا تمام تلاش خود را برای تصویب طرح جامع، تفصیلی و طرح منظر شهری به کار بردیم.

شهردار تهران در بخش دیگری از سخنان خود به مناسبت ساخت بیش از 3هزار واحد مسکونی در بافت‌های فرسوده جنوب تهران خواستار توجه دولت در این زمینه شد.

با وجود آنکه دولت از700 میلیارد تومان اوراق مشارکتی که شهرداری خواسته بود تنها با 400 میلیارد تومان آن موافقت کرد، با این همه قالیباف ‌از اینکه دولت با این مبلغ موافقت کرده تشکرکرد.

قالیباف ضمن تاکید مجدد بر اینکه شهرداری تهران نگاه اقتصادی در نوسازی بافت‌های فرسوده شهر تهران ندارد و به‌دنبال جلب اعتماد مردم نسبت به حسن نیت شورای شهر و شهرداری تهران در این‌باره است افزود: هدف ما این است که هرکسی صاحب خانه فرسوده و ناپایدار است از طریق تصویب قوانین و مقررات لازم و ارائه تسهیلات تشویقی کمکش کنیم که صاحب خانه استانداردشود.

مخالفت ‌با ریزدانه ها

شهردار تهران، مستقیما مخالفت خود را با ساخت آپارتمان‌های ریزدانه اعلام کرد و گفت: طبق طرح جامع شهر تهران، دیگر ساخت خانه‌های با مساحت کم قابل‌قبول نیست، بنابراین کسانی که در بافت‌های فرسوده و ریزدانه زیر 70 متر ساکن هستند، می‌توانند در قالب تجمیع با همسایه‌های خود از امتیازات شهرداری تهران بهره‌مند شوند.

تعیین تکلیف شهرک‌های اسلام‌آباد، مسلمین، طالقانی و... در مناطق 18 و19 بعد از بلاتکلیفی طولانی، خبر خوشی بود که از سوی قالیباف اعلام شد. این تعیین تکلیف به معنی آن است که قسمت‌هایی از این شهرک‌ها براساس طرح جامع، داخل محدوده به‌شمار رفته که می‌توانند نسبت به کسب پروانه و سند برای ساخت و ساز اقدام کنند، اما براساس ضوابط، برخی از قسمت‌ها وجود دارند که به‌دلیل واقع شدن در کمربند سبز تهران اجازه ساخت و ساز نخواهند داشت.

شهردار تهران در بخش دیگری از سخنان خود از بهره‌برداری از متروی میدان شهدا تا انقلاب ظرف 10 روز آینده و میدان شهدا تا انتهای پیروزی و اتوبان افسریه تا پایان سال خبر داد و آن را راهی در افزایش کیفیت زندگی اعلام کرد.

به گفته او، مسیرهای دیگر مترو، نظیر خط 3 مترو در مناطق جنوبی مثل مناطق 16، 17 و 18 تا میدان راه آهن و ولیعصر و صیاد شیرازی و ازگل در دست ساخت است، به‌گونه‌ای که جنوب غرب تهران را به شمال شرق وصل می‌کند.

شهردار تهران همچنین دیروز به‌صورت نمادین، کلید واحدهای مسکونی پروژه خوب‌بخت و سند واحدهای نواب را به چند تن از صاحبان آنان که به نمایندگی از ساکنان این واحدها در مراسم شرکت کرده بودند اهدا کرد.

تضمین خرید خانه از سرمایه‌گذاران بخش خصوصی

دیروز مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران نیز در مراسم کلنگ زنی3100 دستگاه واحد مسکونی «الغدیر» خطاب به آن دسته از سرمایه‌گذاران بخش خصوصی که نگران بازگشت سرمایه‌های خود درصورت شرکت در نوسازی بافت‌های فرسوده جنوب شهر تهران هستند، گفت: شهرداری تهران خانه‌هایی که انبوه‌سازان بسازند را تضمین خرید می‌کند.

وی از مشارکت حداکثری بخش خصوصی در پروژه  الغدیر به میزان 200 میلیارد تومان خبر داد و افزود: 10 هزار واحد دیگر را نیز به همین صورت ظرف آینده نزدیک کلنگ زنی خواهیم کرد.

به گفته فریدون درویش‌زاده بخش وسیعی از بافت‌های شهر تهران ناپایدار، ریزدانه و نفوذ‌ناپذیرند که نوسازی آنها به تنهایی از عهده شهرداری تهران خارج است لذا در این باره توانمند‌سازی‌ و استفاده از مشارکت مالکان و ساکنان بافت‌های فرسوده در کنار مشارکت بخش خصوصی و دولت اجتناب‌ناپذیر است.

راه‌اندازی خانه‌های نوسازی در محلات که جنبه اطلاع‌رسانی و افزایش آگاهی مردم نسبت به تسهیلات و راهکارهای نوسازی اینگونه محلات را دارد و راه‌اندازی شرکت نوسازان در محلات که وظایف مشابه را برای جلب مشارکت انجمن انبوه سازان در محلات عهده داراست از نظر درویش‌زاده از راهکارهای جلب مشارکت در امر نوسازی شهر تهران است.

وی خبر داد شهرداری تهران تا پایان امسال با مشارکت ده‌ها مشاور و مهندس عالی شهرساز طرح منظر شهری را برای محلات فرسوده شهر تهران طراحی خواهد کرد.

درویش‌زاده با اشاره به پروژه نوسازان، تصریح کرد: سال گذشته 6هزار خانوار تهرانی در قالب طرح «نوسازان» سرمایه‌های خرد خود را با شهرداری مشارکت داده و حاصل سرمایه‌های آنها بیش از 100 میلیارد تومان پول بود که در اختیار پروژه قرار گرفت و شهرداری تهران قول می‌دهد که تعداد زیادی از این 6 هزار خانوار را در ظرف 3 سال آینده خانه‌دار کند.

تجربیات جهانی درساخت‌وساز

به گزارش همشهری، در ساخت حدود 3 هزار واحد مسکونی الغدیر، که دیروز کلنگ آن به زمین زده شد سعی شده است از تجربیات دنیا در زمینه ‌استانداردهای ‌سبک‌سازی و رعایت ‌کیفیت و سرانه خدمات شهری و فضای سبز، سرانه‌های آموزشی، تجاری، اداری و... استفاده شود تا کار ساخت یکی از با کیفیت‌ترین پروژه‌های خانه‌سازی کشور آغاز شود.

نریمان، رئیس کمیته مسکن ‌کمیسیون مسکن و شهرسازی مجلس نیز طی سخنانی در این مراسم ضمن تقدیر و تشکر از شهرداری تهران که به‌رغم تلاش بسیار در حل نابسامانی‌های شهر تهران از اعتبارات مهرورزی تخصیص بسیار کمی شامل حالش شد گفت:‌ با این همه بی‌مهری، شهرداری تهران تمام امکانات خود را شامل مردم شریف تهران کرده و کارنامه قابل‌قبولی در این‌باره نشان داده که نوسازی بافت‌های فرسوده یکی از همین اقدامات ارزشمند است و ما آن را به فال نیک می‌گیریم.

وی با انتقاد از اینکه درک درستی از اقدام شهرداری تهران در حوزه نوسازی بافت‌های فرسوده درمیان سایر مسئولان وجود ندارد، بیان داشت: این درحالی است که بیش از3 میلیون از7 میلیون نفر جمعیت شهر تهران منازل‌شان شامل حال نوسازی بافت فرسوده می‌شود و برای انجام آن 30‌تا 40‌هزار میلیارد تومان اعتبار لازم است.

نریمان ادامه داد:‌ مجموعه نظام در این باره باید دست به دست هم دهند تا در برنامه 5 ساله پنجم مشکلات فراروی شهرداری در انجام این مهم را از پیش پا بردارند.

کد خبر 80788

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز