هفته گذشته گزارشی در همشهری محله با موضوع رونق پروژه‌های انبوه‌سازی در منطقه۱۸ و نادیده گرفتن برخی سرانه‌ها و خدمات موردنیاز شهروندان به‌خصوص مدرسه منتشر شد.

شهرسازی

همشهری آنلاین _ مریم قاسمی :  «حسین حائری» معاون معماری و شهرسازی شهردار منطقه۱۸ پس از انتشار این گزارش اطلاعاتی دراختیارمان گذاشت که اطلاع از آنها خالی از لطف نیست. به گفته وی شرایط ساخت‌وساز در منطقه ۱۸ نسبت به مناطق دیگرمتفاوت است و شاید یکی از مهم‌ترین دلایل آن وجود زمین‌های زراعی و بایر در گوشه و کنار و فراوانی بافت فرسوده در این بخش از پایتخت باشد، اما این دلیل نمی‌شود که تأمین سرانه‌های موردنیاز شهروندان در این نوع ساخت‌وسازها فراموش شود ...

زمین‌های بایر و بزرگ در محدوده منطقه ۱۸ بسیار است و این ویژگی باعث شده تا پروژه‌های انبوه‌سازی بیشتر انجام شود، اما آیا در این زمینه قوانینی وجود دارد یا خیر؟ معاون معماری و شهرسازی شهردارمنطقه ۱۸ با یادآوری قوانین مصوب شهرداری توضیح می‌دهد: «طبق متن اصلاحیه پیوست ۳ ماده ۱۴ قانون زمین‌های شهری، سازندگان باید ۷۰ درصد زمین‌ها را برای ساخت سرانه‌های موردنیاز شهروندان دراختیار شهرداری قرار دهند و براساس کمیسیون ماده ۵، این سرانه‌ها حتماً باید تأمین شود و سازندگان نمی‌توانند خارج از آن عمل کنند.»
«حسین حائری» تأکید می‌کند: «انبوه‌سازان باید ۷۰ درصد از زمین پروژهای انبوه‌سازی را به ساخت سرانه‌های هفت‌گانه اختصاص دهند و ۳۰ درصد باقیمانده را صرف ساخت واحدهای مسکونی کنند. سرانه‌های هفت‌گانه شامل خدماتی، فرهنگی، آموزشی، مذهبی، فضای سبز، بهداشتی و ورزشی است و با توجه به مساحت و موقعیت زمین‌ها در دستورکار قرارمی‌گیرد.»
وی می‌گوید: «طرح امکان‌سنجی و تهیه گزارش توجیهی به دبیرخانه کمیسیون ماده ۵ ارسال می‌شود تا به دقت مورد بررسی قرار گیرد و پس از آن نتیجه تصمیم‌گیری کارشناسان کمیسیون ماده ۵ شهرداری برای اجرا به معاونت معماری و شهرسازی ابلاغ می‌شود که در همه این موارد به اجرای دقیق کاربری‌های هفت‌گانه در ۷۰ درصد زمین‌ها و ساخت‌وساز در ۳۰ درصد دیگر تأکید می‌شود.»

حسین حائری/ معاون معماری و شهرسازی شهردارمنطقه18
  • اجرای طرح مطالعاتی، قبل از اجرای پروژه‌ها

منطقه ۱۸ به دلیل وسعت زیاد و فراوانی زمین‌های «بافت باز» موقعیت خوبی برای ساخت‌وساز دارد. معاون معماری و شهرسازی شهردار منطقه ۱۸ با بیان اینکه‌درصد بالایی از ساخت‌وسازها و پروژه‌های انبوه‌سازی در نقاط متراکم و پرجمعیت این منطقه صورت می‌گیرد، می‌گوید: «اکنون ساخت‌وسازهایی که درمحله‌های شهرک ولی‌عصر(عج) شمالی و جنوبی، فردوس، هفده شهریور، یافت‌آباد، خلیج‌فارس و... انجام می‌شود، دلایل مختلفی از جمله تراکم جمعیتی و وجود زمین‌های بافت باز دارد که باعث می‌شود سازندگان به ساخت بنا در این زمین‌ها تمایل بییشتری داشته باشند تازمین‌های بافت بسته.»
درمنطقه ۱۸ مساحت برخی زمین‌ها از جمله زراعی و کشاورزی بسیار زیاد است. آیا در مورد این زمین‌ها نیز قانون ۷۰ به ۳۰ اعمال می‌شود یا تفاوت‌هایی دارد؟ حائری در پاسخ به این سؤال توضیح می‌دهد که قبل از اجرای پروژه‌های شهرسازی، طرح‌های مطالعاتی به اجرا درمی آیند تا همه شرایط در زیرپهنه لحاظ شود. وی ادامه می‌دهد: «طبق قانون اصلاحیه شماره ۱۰۱ تفکیک کاربری شهرداری‌ها، اگر زمین‌های بزرگی که در منطقه وجود دارند دارای کاربری‌های زراعی، باغی و کشاورزی باشند، باز هم این درخواست برای مالکانی که قید دارند آن را تغییر کاربری دهند و... در کمیسیون ماده ۵ شهرداری مطرح می‌شود تا درباره آنها تصمیم‌گیری شود.

با توجه به کاربری این اراضی، قانون تکلیف این زمین‌ها را روشن کرده و امکان تغییر کاربری این زمین‌ها وجود ندارد، اما باقیمانده اراضی که بایر و غیرزراعی هستند، اگر مالکان و ذینفعان تمایل داشته باشند آن را تفکیک کنند و بسازند، طبق قانون ۲۵ درصد از آن باید صرف خیابان‌سازی کنند و ۲۵ درصد دیگر به ساخت خدمات و سرانه‌های هفت‌گانه آموزشی و... اختصاص یابد و باقیمانده زمین دراختیار مالکان برای گرفتن پروانه ساختمانی قرار می‌گیرد.»

  • پروژه «آرام» نمونه‌ای از قانونمداری است

معاون معماری و شهرسازی منطقه ۱۸ درجواب این پرسش که چرا در برخی از پروژه‌هایی که در این محدوده به بهره‌برداری رسیده مدرسه‌سازی که جزء سرانه‌های آموزشی است دیده نشده عنوان می‌کند: «اکثر این موارد درگذشته اتفاق افتاده و پروانه ساختمانی‌شان مربوط به گذشته است، اما به شهروندان این اطمینان را می‌دهیم که در دوره جدید مدیریت شهر تهران و به دستور شهردار تهران تأمین سرانه‌های موردنیاز شهروندان با دقت و حساسیت بالایی دنبال می‌شود و البته درهمین مدت زمان شاهد اجرای پروژه‌های خوبی در منطقه ۱۸ هستیم که در بارگزاری سرانه‌های موردنیاز اهالی، ساخت مدرسه به‌عنوان یکی از نیازهای ضروری ساکنان پیش‌بینی شده است.»

او به نمونه‌هایی از پروژه‌هایی که در پروانه ساختمانی آنها به ساخت مدرسه توجه شده اشاره می‌کند و می‌گوید: «پروژه مسکونی «آرام» نمونه‌ای از قانونمداری و صیانت واقعی از حقوق شهروندان است که در دوره مدیریت جدید تهران کلید خورده است. در این پروژه که در خیابان شهید منصورعمرانی و ناحیه ۲ شهرداری منطقه ۱۸ درحال اجراست، ایجاد سرانه آموزشی از جمله مدرسه لحاظ شده و به جز این در بزرگراه شهید آیت‌الله ‌سعیدی و در محدوده محله بهداشت، در خانه باغ غیاثی و همچنین در پارکینگ عزیزی واقع در شهرک ولی‌عصر(عج) با جدیت به تأمین سرانه آموزشی از جمله مدرسه تأکید و توجه شده است.»

  • بسته‌های تشویقی برای ساکنان بافت فرسوده

این‌طور که معاون شهرسازی و معماری شهردار منطقه ۱۸ توضیح می‌دهد؛ صدور پروانه ساختمانی، تعداد طبقات و تراکم آن به مسائل مختلفی بستگی دارد، مثلاً صدور پروانه ساختمانی ۴ طبقه، ۵ طبقه یا ۷ طبقه به نسبت قرارگیری پهنه آن پلاک، وسعت، مساحت ملک، عرض گذر، تجمیعی بودن یا نبودن، قرارگیری در بافت فرسوده و ناپایدار و... صادر می‌شود.
از «حسین حائری» می‌پرسیم که آیا هنوز بسته‌های تشویقی برای ساکنان بافت فرسوده وجود دارد یا خیر که پاسخ می‌دهد: «خوشبختانه ستاد بازآفرینی شهر تهران یکسری موارد تشویقی در نظر گرفته و به مناطق ابلاغ شده تا شهروندانی را که تمایل به ساخت‌وساز در بافت فرسوده دارند، به این کار ترغیب کند. به‌عنوان مثال ارائه تخفیف در عوارض صدور پروانه، تراکم تشویقی، پرداخت وام بافت فرسوده و ارائه تسهیلات بانکی، پرداخت ودیعه مسکن، تخفیف صددرصدی حفاری برای انشعاب آب، برق، گاز، تلفن و... که با توجه به تقسیم‌بندی یک یا چند پلاک فرسوده برای هر متقاضی متفاوت است. شهروندان می‌توانند همه روزه درساعت‌های اداری به دفاتر توسعه محله یا دفاتر خدمات شهرسازی در نواحی هفت‌گانه مراجعه کنند تا در جریان جزئیات این بسته تشویقی قرار گیرند.»

۴۵۵ پروانه ساختمانی در سال گذشته و ۱۳۷ پروانه ساختمانی از ابتدای امسال تا پایان شهریور صادرشده که از کاهش میزان ساخت‌وساز در منطقه ۱۸ حکایت دارد، ضمن اینکه شرایط کنونی و بحران کرونا و همچنین افزایش قیمت و تورم در کاهش میزان تقاضا برای دریافت پروانه ساختمانی تأثیرگذار بوده است.

۲۲ طبقه آپارتمان، حداکثر تعداد تراکمی است که در منطقه ۱۸ دیده شده و پروانه ساختمانی آن مربوط به سال ۱۳۸۸ بوده که از آن سال به بعد نمونه مشابهی نداشته است.

کد خبر 560548

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha