چهارشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۳۸۸ - ۰۶:۲۸
۰ نفر

همشهری آنلاین: ناتو یک روز پس از آن که دولت گرجستان ادعا کرد که تلاش نظامیان این کشور جهت برپایی یک شورش گسترده را خنثی کرده است، برگزاری یک سری تمرین نظامی در این کشور را آغاز کرد.

به گزارش بی بی سی، سربازان از 18 کشور در این تمرین‌ها که در یک پایگاه نظامی در خارج از شهر تفلیس برگزار می‌شود حضور دارند.

روسیه در واکنش به این اقدام، برگزاری مانور در گرجستان را تحریک آمیز توصیف کرده است.

این مانور نه ماه پس از نبرد کوتاه میان روسیه و گرجستان که در پی آن اوستیای جنوبی به استقلال دست پیدا کرد برگزار می‌شود. محل برگزاری مانور‌ها نیز در نزدیکی محل استقرار نیرو‌های روسی اعلام شده است.

این مانور‌ها با مشارکت هزار سرباز به مدت سه هفته برگزار می‌شوند.

برگزاری مانور‌های ناتو در گرجستان نشانگر آن است که عضویت این کشور در سازمان پیمان اتلانتیک شمالی به فراموشی سپرده نشده است. پس از جنگ سال گذشته با روسیه مقامات ناتو نسبت به عضویت گرجستان در این پیمان نظامی ابراز تردید کرده بودند.

روسیه ضمن تحریک آمیز خواندن این اقدام از فرستادن ناظران نظامی به این مانور‌ها خودداری کرده است.

طی روز‌های اخیر نیز نیرو‌های امنیتی گرجستان با شدت بیشتری به حفاظت از مرز‌های خود با اوستیای جنوبی پرداخته‌اند، دولت گرجستان مکررا مدعی شده است که اقدامات روسیه افزایش تنش‌ها در منطقه را در پی آورده است.

دولت گرجستان همچنین روسیه را متهم به حمایت از شورش روز سه شنبه 5 مه در یکی از پایگاه‌های این کشور کرده است. دولت تفلیس مدعی است که این شورش‌ در حمایت از انجام یک کودتا پا گرفته بود.

روسیه ادعاهای دولت گرجستان را رد کرده است.

کد خبر 80744

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز