همشهری آنلاین: روسیه و ناتو بر سر آغاز مجدد همکاری‌های امنیتی پس از یک سال توافق کردند.

به گزارش بی بی سی، توافق میان روسیه و ناتو در اجلاس وزرای امور خارجه سازمان پیمان اتلانتیک شمالی در یونان حاصل شد.

یاپ د هو شفر دبیرکل این پیمان نظامی با اشاره به روابط نه چندان گرم روسیه و ناتو گفت: اختلاف بر سر مساله گرجستان همچنان میان روسیه و ناتو باقی است.  در سال 2008 روابط روسیه و ناتو به دلیل بروز جنگ گرجستان رو به  وخامت گذاشت.

او افزود: بااین حال روسیه و ناتو همکاری‌های خود را مجددا در ارتباط با موضوعاتی نظیر افغانستان مواد مخدر و دزدزدی دریایی آغاز خواهند کرد.

دبیرکل ناتو گفت: ما مجددا روابط خود را در سطح سیاسی آغاز کرده‌ایم، ما همچنین بر سر شروع مجدد تماس‌های نظامی که از ماه اوت سال گذشته به حالت تعلیق درآمده بود به توافق رسیده‌ایم.

او افزود: اختلافات مبنایی بر سر گرجستان همچنان باقی است با این حال دو طرف توافق کرده اند که اختلافات مانع از ادامه همکاری‌ها نشود.

سرگئی لاوروف وزیر امورخارجه روسیه نیز گفت: این توافق را می‌توان تا  حدی تحولی مثبت تلقی کرد.

لاوروف بابیان اینکه ناتو باید استقلال مناطق جدایی طلب گرجستان را مورد پذیرش قرار دهد گفت: همه باید واقعیات جدید و این مساله که تصمیمات روسیه(اشاره به تائید استقلال اوستیای جنوبی وآبخازیا از سوی روسیه) پس از جنگ گرجستان غیر قابل بازگشت است، را بپذیرند.

روسیه و گرجستان در ماه اوت 200سال  برای مدت کوتاهی با یکدیگر وارد جنگ شدند. گرجستان به منطقه جدایی طلب اوستیای جنوبی حمله کرد و تلاش کرد این منطقه جدایی طلب را ضمیمه خاک خود کند. در نتیجه روسیه که وضعیت حامیان خود در اوستیای جنوبی را در خطر می‌دید دست به مواجهه زده و  با حمله به گرجستان اوستیای جنوبی و آبخازیا را از سیطره نظامیان گرجی درآورد.

پس از این جنگ نیز روسیه استقلال این دو منطقه جدایی طلب را به رسمیت شناخت.

کد خبر 84416

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز