در شاکله سیاسی غرب نیز با وجود پروپاگاندای شدید رسانه‌ای و تلاش برای سرکوب صدای مخالف، فریادهای اعتراضی در حمایت از ملت فلسطین شنیده می‌‎شود.

غزه

همشهری آنلاین: ۷۵ سال پس از روز نکبت، جهان بار دیگر با حملات وحشیانه صهیونیست‌ها به سرزمین فلسطین مواجه شده است؛‌ واقعه‌ای که برخی از آن با عنوان «روز نکبت دوم» یاد می‌کنند. سال‌هاست که جنایت‌های رژیم صهیونیستی علیه فلسطینیان در برابر دیدگان جامعه جهانی و سکوت معنادار نهادهای بین‌المللی در حال وقوع است. در یک ماه گذشته، بیش از ۱۰هزار غیرنظامی بی‌گناه از جمله ۴هزار کودک جان خود را از دست داده‌اند اما این قتل‌عام هم نتوانسته وجدان به اصطلاح «جهان لیبرال» را آزرده کند.

اغلب ناظران حامی فلسطین تایید می‌کنند که سرقت سیستماتیک زمین‌های فلسطینی‌ها در طول سال‌ها دلیل اصلی درگیری‌هاست. با این حال تشدید خشونت‌های اخیر را می‌توان به هتک حرمت مداوم صهیونیست‌ها به مسجد الاقصی، کشتار خودسرانه فلسطینی‌ها و همچنین حرکت تهاجمی آنان برای مشروعیت بخشیدن به دارایی‌های غیرقانونی خود از طریق ایجاد روابط با جهان عرب نسبت داد؛ اقداماتی که فلسطینی‌‎ها را بر آن داشت تا به یک اقدام عملی تاثیرگذار دست بزنند. در این میان، در کنار فریاد اعتراض جهان جنوب و سکوت سوال‌برانگیز جهان عرب، آنچه توجه ناظران مستقل را به خود جلب کرده ریاکاری آشکار جهان غرب است. رهبران سیاسی غرب که امروزه بر مسند قدرت هستند نه تنها از رژیم صهیونیستی به‌طور گسترده حمایت می‌کنند بلکه هرگونه تلاش برای پایان دادن به این جنگ را از طریق مخالفت با قطعنامه‌‎های آتش‌بس سازمان ملل عقیم گذاشته‌اند. اما حتی در شاکله سیاسی غرب نیز با وجود پروپاگاندای شدید رسانه‌ای و تلاش برای سرکوب هرگونه صدای مخالف، گاه و بیگاه فریادهای اعتراضی در حمایت از ملت فلسطین شنیده می‌‎شود. در ادامه نگاهی به برخی از مهم ترین موضع گیری‌های سیاستمداران در قبال جنایت‌های رژیم صهیونیستی انداخته ایم.

اسپانیا:‌ حمایت یکپارچه از فلسطین

از تجمع‌های گسترده حامی فلسطین در شهرهای بزرگ اسپانیا که بگذریم، رویکرد دولت این کشور نیز حمایت یکپارچه از فلسطینی‌ها بوده است. آنگونه که پدرو سانچز، نخست‌وزیر اسپانیااعلام کرده: با درنظرگرفتن شرایط حاضر، کسی که باید به رسمیت شناخته شود، ملت فلسطین است. او که تاکنون از سفر به اراضی اشغالی اجتناب کرده، بارها بر لزوم اعلام آتش‌بس بشردوستانه پافشاری کرده است. یولاندا دیاز، وزیر کار دولت اسپانیا نیز با انتشار پیامی در شبکه‌های اجتماعی گفته: توقف این بربریت، حداقل تعهدی است که به‌عنوان یک جامعه به‌خودمان مدیونیم. باید به صحبت جامعه بین‌المللی گوش دهیم. یونه بِلارا، وزیر حقوق اجتماعی اسپانیا طی واکنشی تند علیه رژیم صهیونیستی‌هم عنوان کرد: اسرائیلی‌ها دنبال مصونیت بیشتر برای ارتکاب بزرگ‌ترین جنایت‌ها هستند.

تعلیق روابط دیپلماتیک با تل‌آویو، اعمال تحریم‌های اقتصادی، اعمال تحریم تسلیحاتی، محاکمه بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر صهیونیستی و کابینه جنگ او در دادگاه کیفری بین‌المللی از جمله اقداماتی است که باید در دستورکار دولت اسپانیا قرار گیرد. آلبرتو گارسون، وزیر امور مصرف‌کنندگان اسپانیا اعلام می کند: اسرائیل همان حکومتی است که سازمان ملل و حقوق بشر را تحقیر کرده و تجاوز زمینی خود را برای ادامه نسل‌کشی آغاز کرده است. این کشتار باید سریعا متوقف شود. ایرنه مونترو، وزیر برابری اسپانیانیز گفته: نتانیاهو می‌تواند حمله به غزه را مضاعف کند زیرا معتقد است که قدرت او و اتحادهای بین‌المللی، مصونیت از مجازات را تضمین می‌کند. ما موظفیم نتانیاهو را همین حالا و بدون هیچ درنگی متوقف کنیم.‌

انگلیس: تأکید بر پایان اشغالگری اسرائیل

کی‎یر استارمر، رهبر کنونی حزب کارگر انگلیس در ۳سال گذشته تلاش زیادی کرده تا با منزوی‌کردن جناح چپگرای داخل حزب که هوادار جرمی کوربین، رهبر پیشین حزب کارگر است، مانع از طرح اتهام یهودی‌ستیزی علیه این حزب شود و بر این اساس از حق رژیم صهیونیستی برای دفاع از خود گفته، با این حال شماری از اعضای ارشد حزب ازجمله جرمی کوربین حاضر به محکوم‌کردن حماس نشده‌اند و بر لزوم پایان اشغالگری به‌عنوان تنها راه دستیابی به صلح منصفانه و پایدار تأکید کرده‌اند.

کوربین با انتقاد از جنایات صهیونیست‌ها گفته: سیاستمداران انگلیسی به تل‌آویو چراغ سبز نشان می‌دهند تا نوار غزه را ویران کند. همه باید این شجاعت را داشته باشند که بپذیرند اشغال دائمی سرزمین فلسطین ریشه‌های زیربنایی چرخه خشونت است. علاوه بر محاصره غزه، بیش از ۱۴۰ شهرک رسمی در کرانه باختری وجود دارد و این واقعیتی است که سازمان عفو بین‌الملل، دیدبان حقوق بشر و سازمان ملل متحد آن را تشکیل‌دهنده رژیم آپارتاید توصیف کرده‌اند. تنها راه دستیابی به صلح پایدار پایان اشغالگری است.

ایرلند: حمایت حزب حاکم از پایان اشغالگری

حزب شین‌فین که حزب نخست در ایرلند شمالی و جمهوری ایرلند محسوب می‌شود و از اتحاد ایرلند شمالی و جمهوری ایرلند حمایت می‌کند با اعلام حمایت آشکار از فلسطینی‌ها، مبارزه جریان مقاومت با صهیونیست‌ها را مشابه مبارزه ملی‌گرایان ایرلند در برابر انگلیس می‌داند. به‌گزارش یورونیوز، مری لو مک‌دونالد رهبر حزب، در همین راستا خواستار پایان اشغال فلسطین، آپارتاید و چرخه خشونت از سوی صهیونیست‌ها شده است.

یونان: حماس نه، اروپا و آمریکا جنایتکار هستند

یانیس واروفاکیس، وزیر دارایی پیشین یونان که رهبری یک حزب کوچک چپگرا را برعهده دارد از آپارتاید اسرائیل انتقاد کرده و خواستار پایان اشغالگری رژیم‌صهیونیستی شده است.

وزیر دارایی پیشین یونان طی یک برنامه تلویزیونی گفته: «کسانی که تلاش می‌کنند تا از افرادی مانند من محکومیت حمله فلسطینی‌ها را بشنوند به یک دلیل بسیار ساده هرگز چنین چیزی را نخواهند شنید. آنهایی که بدون هیچ تبعیضی به فکر انسانیت هستند، آنهایی که به یک یهودی و یک عرب به یک اندازه اهمیت می‌دهند باید یک سؤال ساده از خود بپرسند که دقیقا تصورشان از توقف خصومت چیست؟ اینکه فلسطینی‌ها سلاح خود را زمین بگذارند و به بزرگ‌ترین زندان روباز جهان برگردند؛ جایی که دائما توسط دولت آپارتاید خفه می شوند؟ آپارتاید همیشه منجر به خشونت می‌شود. جنایتکاران اینجا حماس نیستند. جنایتکاران ما اروپایی‌ها، تک‌تک اعضای جامعه آلمان، فرانسه، یونان و آمریکا هستیم. ما در طول ده‌ها سال سکوت خود شریک این جنایت علیه بشریت بوده‌ایم.»

در این میان گرچه سیریزا که حزب اصلی مخالف دولت یونان محسوب می‌شود به‌طور رسمی با رژیم صهیونیستی ابراز همبستگی کرده است؛ بخشی از شاخه جوانان این حزب از موضع رسمی سیریزا انتقاد و اعلام کرده که از حق فلسطینی‌ها برای تعیین سرنوشت خود و مبارزه با اشغالگری حمایت می‌کند.

فرانسه: تأکید جهت حق حماس برای مقاومت

در فرانسه اگرچه رویکرد دولت بر حمایت تمام‌قد از اسرائیل بنا شده و حتی قوانین سختگیرانه را نیز برای اعلام عمومی حمایت از فلسطین به‌ویژه جنبش حماس درنظر گرفته است، اما صداهای بلندی در حمایت از فلسطینی‌ها از این کشور شنیده می‌شود. به‌عنوان مثال، حزب مخالف «فرانسه تسلیم‌ناپذیر» ضمن انتقاد از رویکرد دولت امانوئل مکرون رئیس‌جمهور فرانسه، در حمایت از اسرائیل از تلاش ناکافی پاریس برای برقراری آتش‌بس به‌شدت انتقاد کرده است. دانیل اوبونو یکی از اعضای این حزب حتی از این نیز فراتر رفته و از جنبش حماس به‌عنوان گروه مقاومت یاد کرده که واکنش‌های گسترده‌ای در فرانسه داشته است. ژان لوک ملانشون، رهبر این حزب نیز از موضع رئیس مجلس ملی فرانسه که در سفر به سرزمین‌های اشغالی گفته هیچ‌چیز نباید مانع از دفاع اسرائیل از خود شود، به‌شدت از او انتقاد کرده است.

در بخشی از بیانیه حزب ملانشون درباره جنگ غزه آمده است: «نقطه آغاز اقدام برای برقراری صلح عادلانه و پایدار در منطقه، اجرای قطعنامه‌های سازمان ملل متحد مبنی بر پایان اشغالگری است. این قطعنامه‌ها باید فعالانه اجرا شوند و همه ما باید در این مسیر تلاش کنیم.»

نخست‎ وزیر پیشین فرانسه: نتانیاهو باید گوش‌هایش را باز کند

دومینیک دو ویلپَن، نخست‌وزیر پیشین فرانسه جزو معدود سیاستمداران راست میانه فرانسه است که درباره جنایات صهیونیست‌ها اظهارنظر کرده است. او با محکوم کردن سیاست جنگ‌طلبانه رژیم‌صهیونیستی علیه فلسطینیان، جنگ‌های سه‌گانه در غزه به رهبری نتانیاهو را محکوم و از رویکرد تل‌آویو در منطقه به شدت انتقاد کرده است. دومینیک دو ویلپَن در گفت‌وگو با شبکه رادیویی فرانس اَنفو گفته که نتانیاهو گزینه جنگ را انتخاب کرده تا راه‌حل سیاسی روی میز نیاید؛ نکته‌ای که جنگ فعلی را غیرقابل قبول می‌کند. دو ویلپَن گفته: «نتانیاهو گوشی برای شنیدن ندارد اما اسرائیل باید کاری را که به ندرت در تاریخ خود انجام داده است، انجام دهد: به جامعه بین‌المللی گوش فرا دهد.»

ایتالیا: انتقاد از چشمان بسته جهان بر رنج فلسطینی‌ها

الساندرو دی‌باتیستا، سیاستمدار ایتالیایی در برنامه زنده تلویزیونی با انتقاد از رویکرد جامعه جهانی به‌ویژه غرب در برابر جنایات رژیم صهیونیستی گفت: «چرا در ۱۷سال گذشته یک کلمه درباره اشغالگری نظامی در بزرگ‌ترین زندان روباز جهان حرفی نزدید؟ غزه به یک اردوگاه اجباری تبدیل شده است که مردمش رنج می‌کشند. مردم غزه با بی‌تفاوتی نهادهای اروپایی فراموش شده بودند. ایتالیا روزگاری سیاستمدارانی داشت که در ماجرای یوم‌کیپور یا انتفاضه اول فعالانه وارد صحنه شدند. در ماجرای صبرا و شتیلا دولت ایتالیا به یاسر عرفات زنگ زد. وضع همین است چون رسانه‌های اسرائیل آزادتر هستند و به‌خود اجازه می‌دهند که در سکوت و مصونیت کامل قتل‌عام کنند. شما باید از خودتان

خجالت بکشید.»

نروژ: انتقاد از پاسخ نامتناسب اسرائیل

یوناس گار استوره، نخست ‎وزیر نروژ، در واکنش به حملات رژیم‌صهیونیستی در پاسخ به حملات هفتم اکتبر حماس: «مقررات بین‌المللی تصریح می‌کند که واکنش باید متناسب باشد. غیرنظامیان باید درنظر گرفته شوند و مقررات بشردوستانه در این مورد بسیار واضح است. اسرائیل از این حد، زیادی فراتر رفته است. حدود نیمی از قربانیان در غزه کودکان هستند. وضعیت فاجعه‌بار است و آنچه را که ما قوانین جنگ یا حقوق بشر می‌نامیم آشکارا در حال نقض‌شدن است.»

پارلمان اروپا: رهاکردن کودکان غزه در برابر نسل‌کشی

مایک والاس، دیگر نماینده ایرلند پارلمان اروپا نیز در برنامه تلویزیونی با انتقاد از رویکرد رسانه‌های غربی که به اتفاق بدون توجه به زمینه‌های وقوع عملیات طوفان‌الاقصی و جنایات چند دهه رژیم‌صهیونیستی، عملیات نیروهای مقاومت را تروریستی خطاب می‌کنند، از استاندارد دوگانه غرب به‌شدت انتقاد کرد.

مایک والاس در یک برنامه تلویزیونی گفته: «وقتی که آمریکا میلیون‌ها عراقی را کشت، تروریسم نبود؟ وقتی اسرائیل هر روز فلسطینی‌ها را می‌کشد تروریسم نیست؟ وقتی فرانسه، انگلیس، عربستان و امارات در یمن نسل‌کشی می‌کنند این تروریسم نیست؟»

این نماینده پارلمان اروپا همچنین در صفحه کاربری خود در شبکه‌های اجتماعی با متهم‌کردن اتحادیه اروپا به رهاکردن کودکان غزه در برابر نسل‌کشی نوشت: «هرگز در تمام عمرم اروپا را اینقدر بی‌علاقه به صلح ندیده بودم. ما به آتش یک جنگ دامن زده و آن را ترویج کردیم. اتحادیه اروپا کودکان غزه را در برابر نسل‌کشی اسرائیل رها کرده است.»

پارلمان اروپا: نطق آتشین نماینده‌ ایرلند

یکی از اظهارنظرهای آتشین علیه رژیم صهیونیستی در ۲هفته گذشته سخنرانی کلر دالی، نماینده زن ایرلندی پارلمان اروپا بود. نماینده زن پارلمان اروپا با انتقاد از جنایات‌ تل‌آویو خطاب به نمایندگان پارلمان اروپا گفته: «از سال ۲۰۰۸ تاکنون ۱۵۰هزار غیرنظامی فلسطینی در غزه و کرانه باختری کشته و زخمی شده‌اند که ۳۳هزار نفر از آنها کودک بوده‌اند. اتحادیه اروپا این اتفاقات را تماشا می‌کند و اسرائیل را دوست ما خطاب می‌کند. ما در کرانه باختری خانه و مدرسه می‌سازیم و اسرائیل آنها را ویران می‌کند. ما نمی‌توانیم خود را اتحادیه طرفدار ارزش‌ها بنامیم اما همچنان اسرائیل را دوست خود بدانیم.»

ژاپن: تأکید بر تعهد به فلسطینی‌ها

شهروندان ژاپن با حضور در خیابان‌های توکیو حمایت خود را از مردم فلسطین و نوار غزه اعلام کردند. یوکو کامیکاوا، وزیر خارجه ژاپن، نیز در اجلاس صلح قاهره با تأکید بر ادامه رایزنی‌های نزدیک با عناصر کلیدی منطقه گفته: «در حال حاضر چالش فوری، به حداقل‌رساندن موانع و اختلال در کمک‌های بشردوستانه است. بیش از یک میلیون نفر از مردم بی‌گناه در غزه در وضعیت بسیار دشواری قرار دارند. نباید اجازه دهیم فاجعه‌ای که اکنون شاهد آن هستیم پنجره فرصت را برای صلح خاورمیانه ببندد. ما فقط می‌توانیم این مشکل را از طریق گفت‌وگو حل کنیم. تعهد توکیو به فلسطین هرگز تغییر نخواهد کرد و ژاپن از اعتمادسازی و خودکفایی اقتصادی فلسطین حمایت می‌کند که برای دهه‌ها اساس روند صلح بوده است.»

آنتونیو گوترش: حمایت ضمنی از طوفان‌الاقصی

یکی از واکنش‌هایی که خشم اسرائیلی‌ها را شدیدا برانگیخت، حمایت ضمنی آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل متحد، از عملیات طوفان الاقصی بود. آنتونیو گوترش گفته: «باید متوجه این باشیم که حملات حماس هم به‌خودی خود انجام نشده‌اند. مردم فلسطین دهه‌هاست که گرفتار یک اشغالگری خفه‌کننده هستند. مردم فلسطین شاهد سلطه قدم به قدم شهرک‌ها بر خاک خود و خشونت هستند. اقتصاد فلسطین نابود شده، مردم آن آواره شده‌اند و خانه‌هایشان ویران شده است. باور آنها نسبت به راه‌حل سیاسی درحال نابودشدن است.»‌

گوترش در سخنرانی خود در نشست ویژه شورای امنیت با ابراز نگرانی از وضعیت بغرنج انسانی در غزه گفت که عمیقا درباره نقض آشکار قوانین بین‌المللی بشردوستانه در غزه نگران است.‌

مالزی: ایستادن در کنار فلسطینی‌ها

انور ابراهیم، نخست‌وزیر مالزی، با انتقاد از تل‌آویو گفته کشورش به فشارهای غرب برای محکوم‌کردن حماس تن نخواهد داد. نخست‌وزیر مالزی گفته: «چند کشور غربی و اروپایی بارها از مالزی خواستند که حماس را محکوم کند. ما به آنها گفتیم که با حماس روابط سیاسی داریم و این سیاست ادامه خواهد یافت. مالزی با مواضع و فشارهای غرب موافق نیست چون حماس در انتخاباتی آزاد قدرت را به‌دست گرفت و مردم غزه آن را برای رهبری خود انتخاب کرده‌اند.»

انور ابراهیم در تماس تلفنی با اسماعیل هنیه، رهبر جنبش حماس، بر حمایت کشورش از ملت فلسطین و نوار غزه در این شرایط سخت تأکید و جنایت‌های اشغالگران صهیونیست را محکوم کرد. ماهاتیر محمد و محی‌الدین یاسین، نخست‌وزیران اسبق مالزی نیز با حضور در تجمع‌های اعتراضی در کوالالامپور حملات اسرائیل را محکوم کردند.

کد خبر 806923

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha