سفر رئیس‌جمهور ایران به ریاض اگرچه کوتاه و یک‌روزه بود، اما دستورکارهای متنوعی داشت و به‌جرات می‌توان ادعا کرد به یکی از پربارترین سفرهای خارجی سال‌جاری رئیس‌جمهور تبدیل شد؛ سفری که از جنبه‌های مختلف، با دستاوردهای مهمی همراه بوده است.

سفر رئیسی به ریاض

همشهری‌آنلاین - گروه سیاسی: این ‌درحالی‌ است که حضور و سخنرانی سیدابراهیم رئیسی در نشست روز شنبه ریاض، بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌ها و محافل سیاسی منطقه و جهان داشته‌است؛ نشستی که اگرچه با محوریت «تقویت همگرایی اسلامی» به‌منظور حمایت از مردم مظلوم فلسطین برگزار شد، اما کارشناسان معتقدند با خلق «فرصت‌های نوین دیپلماتیک»، به‌ویژه برای دیپلماسی فعال جمهوری‌اسلامی همراه بوده‌است.

رئیسی درجریان حضور کوتاه خود در ریاض، علاوه‌بر سخنرانی درجمع سران ۵۷ کشور اسلامی و عرب، با ۹ تن از سران حاضر در نشست مشترک اتحادیه‌عرب و سازمان‌همکاری اسلامی دیدار کرد؛ گفت‌وگوهایی که علاوه‌بر تاثیر راهبردی آن بر گره‌گشایی از بحران در غزه، نقش غیزقابل‌انکاری در پیشبرد مناسبات دوجانبه و چندجانبه منطقه‌ای دارد.

۹ دیدار در یک روز

امیر قطر، ولیعهد عربستان‌سعودی، رئیس شورای‌حکومتی سودان، رئیس‌جمهور مصر، رئیس‌جمهور سوریه، رئیس‌جمهور موریتانی، نخست‌وزیر مالزی، نخست‌وزیر دولت پیشبرد امور لبنان و رئیس‌جمهور نیجریه، ۹ مقام ارشدی بودند که رئیس‌جمهور ایران درجریان سفر یک‌روزه خود به ریاض، با آنان به‌صورت دوجانبه دیدار و گفت‌گو کرد؛ دیدارهای که طی آنها، علاوه‌بر رایزنی درباره تحولات جاری در سرزمین‌های اشغالی، درخصوص مناسبات دوجانبه نیز رایزنی شد. این دیدارهای دوجانبه در شرایطی انجام شد که تحلیلگران مسائل منطقه‌ای معتقدند برخی از این دیدارها از اهمیت راهبردی ویژه‌ای برخوردار است.

بن‌سلمان به ایران می‌آید؟

قاب مشترک رئیسی و بن‌سلمان را می‌توان از مهم‌ترین موضوع‌های موردتوجه درجریان اجلاس مشترک اتحادیه عرب و سازمان همکاری‌اسلامی در ریاض دانست؛ دیدار دوجانبه‌ای که اگرچه طی ماه‌های اخیر گمانه‌زنی‌های مختلفی درباره آن مطرح شده‌ بود، اما تحولات سرزمین‌های اشغالی سبب شد این دیدار در بیستمین روز آبان‌ماه ۱۴۰۲ و در ریاض رقم بخورد. با وجود اینکه وضعیت این روزهای فلسطین اشغالی، مهم‌ترین محور دیدار رئیسی و بن‌سلمان بوده‌است، اما دوطرف درباره توسعه روابط دوجانبه و همکاری‌های منطقه‌ای هم گفت‌وگو و توافق کردند در آینده، موضوع‌های دوجانبه و منطقه‌ای را به‌صورت مفصل ورد بررسی قرار دهند. گفته می‌شود رئیسی دراین دیدار از بن‌سلمان برای سفر به تهران دعوت کرده‌است؛ سفری که انجام آن را باید تحول جدیدی در مناسبات دوجانبه به‌حساب آورد.

تقویت پیوندها با جهان‌عرب

دیدارهای رئیس‌جمهور ایران در حاشیه اجلاس مشترک اتحادیه‌عرب و سازمان همکاری‌اسلامی در ریاض یک پیام روشن داشت؛ اینکه جمهوری‌اسلامی درحال برداشتن گام‌های موثری درمسیر تقویت پیوندهای سیاسی – اقتصادی با جهان عرب است و دراین زمینه از اراده کافی برخوردار است. دیدار رئیسی با رئیس‌جمهور مصر، ولیعهد عربستان، نخست‌وزیر موقت لبنان و... نشان داد ایران و جهان‌عرب پس‌از پشت‌سر گذاشتن دوره‌ای از سردی در روابط، اکنون درحال ورود به عصرنوینی از همکاری‌های دوجانبه و چندجانبه هستند.

۹ دیدار خاصی که رئیسی در یک روز انجام داد | بن‌سلمان به ایران می‌آید؟

همگرایی اسلامی با محوریت فلسطین

پیشنهادهای ۱۰ گانه‌ای که رئیس‌جمهور ایران در اجلاس ریاض مطرح کرد را می‌توان پیشنهادهایی «کاربردی» دانست که متناسب با تحولات جاری در سرزمین‌های اشغالی ارائه شده‌است. بررسی واکنش‌ها در رسانه‌ها و افکارعمومی منطقه و به‌ویژه جهان‌عرب نشان می‌دهد سخنرانی و پیشنهادهای رئیسی در اجلاس ریاض، از پربازخوردترین سخنرانی‌های این نشست درباره تحولات سرزمین‌های اشغالی بوده‌است. برهمین اساس هم هست که ناظران تحولات منطقه‌ای براین اعتقادند که در شرایط کنونی جمهوری‌اسلامی درحال ایفای نقشی‌ محوری در راستای همگرایی هرچه بیشتر جهان‌اسلام به‌منظور مقابله موثر با جنایات و تجاوزهای وحشیانه رژیم‌صهیونیستی است.

بازتاب جهانی

حضور رئیسی در اجلاس مهم ریاض، بازتاب ویژه‌ای در رسانه‌های مختلف جهان داشت. این‌درحالی بود که شبکه‌ آمریکایی «سی. ان. ان» در گزارشی، سفر رئیس‌جمهور ایران به ریاض، آن‌هم پس‌از ۱۱ سال را مهم ارزیابی کرد. دراین گزارش همچنین با اشاره به اهمیت نشست ریاض، تاکید شده درخواست کشورهای شرکت‌کننده دراین اجلاس از شورای‌امنیت برای اتخاذ «تصمیم قاطع و الزام‌آور» برای توقف جنایات رژیم‌صهیونیستی در سرزمین‌های اشغالی، از مهم‌ترین نتایج بوده؛ موضوعی که در سخنان رئیس‌جمهور ایران تاکید ویژه‌ای برآن شد. ازسوی دیگر بررسی شبکه‌های‌اجتماعی هم نشان می‌دهد تعداد قابل‌توجهی از کاربران غربی، سخنان رئیسی در اجلاس ریاض را «متفاوت» و دربرگیرنده «محورهای کاربردی» و «موثر» در مقابله راهبردی با رژیم صهیونیستی ارزیابی کردند.

پیش به‌سوی جهان پساآمریکایی

بسیاری از کارشناسان معتقدند نشست ریاض را می‌توان سرآغازی بر همگرایی اسلامی – عربی برای عبور از هیمنه منطقه‌ای آمریکا به‌حساب آورد. به‌نظر می‌رسد نقش‌آفرینی مخرب واشنگتن در تحولات اخیر سرزمین‌های اشغالی، که مقام‌های ارشد جمهوری‌اسلامی ایران و به‌ویژه رهبرمعظم‌انقلاب از نخستین‌روزهای آغاز جنگ در غزه نسبت به آن هشدار داده‌اند، درحال شکل‌دهی به فضای‌مناسبی به‌منظور همگرایی کشورهای اسلامی برای حرکت در مسیر ایجاد نظم نوین پساآمریکایی در ساختار نظام‌بین‌الملل است.

نشست ریاض بی‌نتیجه بود؟

پس‌از ارائه پیشنهادهای ۱۰ گانه ازسوی رئیس‌جمهور ایران در نشست ریاض، رسانه‌های معاند و ضدانقلاب حمله به رئیسی را در دستورکار قرار دادند و تلاش کردند ضمن «بی‌نتیجه» قلمداد کردن نشست ریاض، پیشنهادهای رئیس‌جمهور ایران را نیز «غیرواقع‌گرایانه» ارزیابی کنند. این‌درحالی‌است که ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امورخارجه با تاکید بر اینکه لحن و عبارات قطعنامه نشست ریاض «قوی» و «محکم» است، تصریح‌کرد بیشتر پیشنهادهای جمهوری‌اسلامی ایران در طول مذاکره سند در قطعنامه درج شده‌است. «درخواست از همه دولت‌ها برای متوقف کردن صادرات اسلحه به رژیم صهیونیستی»، «درخواست از شورای‌امنیت برای تصمیم‌گیری فوری در خصوص توقف درگیری‌ها»، «درخواست از دادستان دیوان کیفری بین‌المللی برای شروع تحقیق فوری جنایت جنگی و جرایم ضدبشریت» و... از مصداق‌های این موضوع است.

کد خبر 806750
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 2
  • محمد IR ۱۸:۲۵ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۱
    2 0
    این افرادی که نام بردین که آقای رییسی باهاشون دیدار کردن دقیقا کجای سیاست و اقتصاد دنیا هستن ؟؟کسی برای حرفشون تره هم خورد نمیکنه .این سفر دقیقا چه دستاوردی برای مردم غزه داشت ؟جز امضای یک بیانیه چکار مثبتی انجام شد ؟میشه از دستاورد این گرد همایی با شکوه برای مردم غزه بفرمایین تا ما هم بدونیم ؟
  • US ۱۹:۴۸ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۱
    2 0
    جدا از فلسطین، رئیس جمهور برای کشور خودش چه نتایجی رو به ارمغان اورده؟ اگه چیزی اقتصادی، مثل سرمایه گذاری خارجی هست، لطفاً بفرمائید…